בנימין נתניהו
בנימין נתניהו צילום ליאור מזרחי בני גנץ צילום אמיל סלמן

אנחנו לא הדחנו אותו: אלון וולקוביצקי מדבר על הבחירות בפרלמנט של מלאבס

שאלה אחת בשבוע לפרלמנט, והפעם: האם אחרי הבחירות תורכב ממשלה או שיהיה סיבוב בחירות רביעי?

פורסם בתאריך: 1.3.20 16:27

מוניקה כהן

מוניקה כהן

מוניקה כהן

"הנבואה ניתנה לשוטים, וזה נכון במיוחד כאשר מדובר במערכת הבחירות השלישית תוך שנה, כשלא נראה כל שינוי במפת השח הפוליטית. הכלים כולם באותו מקום, החיבורים והסך הכולים אותו דבר. התחושה היא שאנו בלופ אינסופי של היגררות טיפשית, חסרת תוחלת ומזיקה. כנראה צריך לשנות את השיטה, לתת לשתי המפלגות המנצחות להתמודד אחת מול השנייה ללא לווייני הגוש על מנת לאלץ את העם להכריע. אבל בכל זאת אסתכן ואענה על השאלה. לדעתי לא יהיה סיבוב רביעי משום שכולם מאסו בבחירות וכולם יזעקו גוועאלד. אמנם מצב הגושים כמעט לא ישתנה , מנדט ינוע מכאן לשם, אבל אף גוש לא יקבל את 61 המנדטים הנכספים. בכל אופן המצב הוא שוויון מעצבן שלא מוביל לשום מקום. ליברמן לא יצטרף לגוש הימין כעת אחרי כל הפרסומים שפרסם נגד נתניהו. גם אם יצטרף לגוש השמאל, עדיין אלה יהיו זקוקים לתמיכת הרשימה המשותפת, לה ליברמן מתנגד בתוקף. כלומר פלונטר ללא מוצא. איך שתסובב את הגלגל, דבר לא יכריע. אבל אני מאמינה שכן תהיה הכרעה. כמו בכל הבחירות הקודמות המפתח אצל ליברמן, והוא הבטיח מעל כל במה שלא יהיו בחירות רביעות". (כהן היא יו"ר עמותת פתח תקווה זה אני).

שי גרוסמן

שי גרוסמן

שי גרוסמן

"תרשמו ביומנים: 8.9.2020, זה התאריך שקבעה ועדת הבחירות המרכזית לבחירות הרביעיות. העם בהחלט לא רוצה בחירות נוספות, אף אחד לא רצה מערכת בחירות שנייה ובטח לא שלישית. אבל הקיפאון בסקרים מנבא תוצאות דומות לבחירות הקודמות… מה שהיה הוא שיהיה… ואין חדש תחת השמש. האם אנחנו תקועים בפלונטר ? דורכים במקום ? אני לא חושב כך. ראשית, הזמן עושה את שלו. עם הזמן אנו מגלים פרטים נוספים וחשובים על המועמדים שלנו, רגע לפני ההזדמנות להכריע מי ינהיג את המדינה. לדוגמה, פרשת ׳המימד החמישי׳ וההחלטה של מ״מ פרקליט המדינה, דן אלדד לחקור את הפרשה. התוודענו לקיומן של שיחות, הקלטות שטרם התפרסמו בגלל צו איסור פרסום. שנית, למרות התקציבים שנתקעו בגלל פיזור הכנסת, הנושאים הדחופים מטופלים. לגבי העלות היקרה של קיום הבחירות – בטח עלות מיותרת, אך אם היינו מוותרים על יום השבתון, היינו חוסכים כמעט שליש מהעלות. ובינתיים, בגלל שממשלת המעבר לא יכולה להשתמש במלוא התקציב למעט נושאים דחופים, הכסף בינתיים נשאר בקופת המדינה ומי יודע, אולי נצליח לחסוך משהו? רוצים שזאת תהיה מערכת הבחירות הקובעת? אם כן, הצביעו לאחת מהמפלגות הגדולות, או למפלגה ששיוכה הפוליטי ברור ומובהק. הלוואי שבבחירות האלו נקבל הכרעה אבל גם אם לא, לפחות ידע כעת כל אזרח בישראל, שפקפק או חשב שהמשחק מכור, שלא כך הדבר". (גרוסמן הוא חבר ועד עובדי טבע בפתח תקווה).

עו"ד אלון וולקוביצקי. צילום זאב שטרן

עו"ד אלון וולקוביצקי צילום זאב שטרן

אלון וולקוביצקי

"החיים בישראל הפכו זה מכבר לרצף של סבבים – סבב בחירות, סבב לחימה וחוזר חלילה. ככל והמצב בדרום יסלים, ובמקביל בהלת הקורונה תגבר, אחוז ההצבעה עשוי להיות נמוך במיוחד, דבר שעשוי להטות התוצאות לאחד הכיוונים. לראשונה השבוע התפרסמו סקרים בהם הליכוד עוברת את כחול לבן. נראה כי הליכוד מתחזקת על חשבון מפלגות בגוש הימין והמפלגות החרדיות ואילו כחול לבן נחלשת לטובת העבודה-גשר-מרצ והרשימה המשותפת. בל נשכח גם כי התותחים הכבדים של המפלגות טרם נשלפו בניסיון להשיג קולות של הרגע האחרון. גם הפעם אני לא צופה שינוי משמעותי במערך הכוחות משום שאין אפשרות מציאותית כי מי מהמפלגות החרדיות יישבו בקואליציה עם יאיר לפיד או מי ממפלגות הימין יחבור לקואליציה בראשות השמאל. נתניהו אינו יכול להקים ממשלת ימין ללא תמיכת ליברמן שגם הפעם מסתמן כלשון מאזניים, וגם אינו יכול להרכיב ממשלת אחדות בראשותו, היות שכחול לבן הפכה למפלגת "רק לא ביבי". שותפות עם נתניהו תרסק את אמינותה ותביא לפילוגה של כחול לבן. האפשרות היחידה למנוע מועד רביעי לטעמי, וגם היא איננה בעלת סיכוי של ממש, היות וליברמן הצהיר שאינו פוסל החרדים כשותפים לממשלה היא שהמפלגות החרדיות יקבלו את חמשת תנאיו. הראשון – חוק גיוס לפי הנוסח שכבר עבר בקריאה ראשונה. השני – לימודי ליבה בחינוך החרדי. השלישי – ביטול חוק המרכולים. הרביעי – נישואים אזרחיים לפסולי חיתון. החמישי – תחבורה ציבורית בשבת. ש"ס לדעתי עשויה להסכים לארבעת התנאים הראשונים וליברמן לא ינעל את הדלת בפני ממשלה כזו גם אם ארבעה מתוך חמשת תנאיו יתקבלו. לגבי יהדות התורה, כאן נתניהו ייאלץ להפעיל את כל כובד משקלו הן על אגודת ישראל החסידית והן על דגל התורה הליטאית, תוך הדגשת החלופות. כאמור סיכוייו של נתניהו להצליח במשימה זו לצערי הרב קלושים למדי, אולם זהו התרחיש היחידי שעשוי למנוע בחירות מועד ד'". (וולקוביצקי הוא עורך דין פלילי ותחבורתי).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר