סופיה שמסיאן
סופיה שמסיאן

במטבח של סופיה שמסיאן: "אני משתדלת להעביר את החוויה הפרסית במלואה"

היא נולדה באירן, חוותה את המהפכה החומיינית ועלתה ארצה בגיל 26. היום סופיה שמסיאן מעבירה סדנאות לבישול פרסי בביתה. אחרי שתטעמו את הבישולים שלה אין מצב שלא תתלהבו

פורסם בתאריך: 4.1.18 13:26

קצת על עצמך: סופיה שמסיאן, בת 61, נשואה למשה, אמא לארבעה ילדים וסבתא לנכדה אחת. מתגוררת בשכונת נווה אפק הצבאית בראש העין. עלתה לארץ מטהרן בגיל 26, כיום היא מקיימת סדנאות בישול המתמחה במטבח הפרסי בביתה. "אני משתדלת להעביר את החוויה הפרסית במלואה", היא מספרת. "אני מלמדת בעיקר על החומרים שמשתמשים לאוכל פרסי, כי הישראלים לא מכירים את עשבי התיבול והתבלינים של העדה. אני מסבירה איפה מוכרים כל דבר ואיך בדיוק משתמשים בהם. את הסדנאות אני מקיימת כבר כמעט שנה, על פי הביקוש או איך שמסתדר. אני יכולה לספר שלצערי אין לי זיכרונות טובים מהשנים האחרונות בטהראן בגלל המהפכה שהייתה שם. אם יהיה שלום ויהיה אפשרי, אז מאוד הייתי רוצה לבקר שם".
רקע בעיר: " הגענו לראש העין כשהשכונה רק התחילה להיבנות בשנת 1994. לפני כן גרנו בחולון ובבאר שבע. אני חושבת שראש העין היא עיר מצוינת ואני מאוד נהנית לגור פה. יש פה אנשים טובים ואווירה טובה. גם אם נעבור דירה, נרצה להישאר בראש העין".
מאיפה הגיעה האהבה למטבח? "למדתי בעיקר אמא שלי ומחמותי, ששתיהן הגיעו מאזורים שונים באיראן. לאט לאט, וכאשר הגענו לראש העין, ראיתי שאנשים ממש מתלהבים מהאוכל הפרסי שלי".
שף / קונדיטור אהוב? "חיים כהן. אני חושבת שהוא אדם טוב וצנוע, והמתכונים שלו יותר נוחים וקלים. גם אשתו פרסייה, אז הוא מדבר ומכיר את האוכל הפרסי".
מהי המנה האהובה עלייך? "אני אוהבת להכין קציצות חומוס קלוי עם בשר טחון שנקראות גונדי כמעט בכל ערב שבת. זוהי מנה מאוד פופולארית בקרב יהודי פרס. המוסלמים באירן פחות מכירים אותה".
בישול או אפיה: "אני מעדיפה בעיקר בישול אף שמידי פעם אני אמנם גם אופה לחם".
תבלין אהוב? "זעפרן פרסי, זה תבלין שקשה להשיג ורוכשים אותו דרך ארצות הברית, אם מישהו נוסע לשם הוא מביא. מדובר בתבלין יקר שיש לו הרבה חיקויים וזיופים".
מה בתפריט ביום שישי? "יש לנו ארוחת שישי שהיא ארוחה חגיגית שכל המשפחה מגיעה אליה, עם מתכונים מהמטבח הפרסי. יש מנה עיקרית, ראשונה וקינוח. בסוף הארוחה אנו שותים תה פרסי".
מה הייתה המנה הראשונה שהכנת? "אני חושבת שאורז פרסי זה מה שלמדתי להכין בהתחלה. אורז פרסי אמיתי מכינים בצורה אחרת. ההכנה שלו היא שונה ויש לו ריח מיוחד".
מה המומחיות שלך? "אני חושבת שהמומחיות שלי שייכת לכל התבלינים למיניהם, ובייחוד בבישול של כל תבשילי הבשר. יש תבשיל למשל בשם חורש, שיש לו סוגים שונים, והוא מאוד טעים, בדרך כלל שמים אותו על אורז לבן".
מה המנה הכי מוזרה שאי פעם הכנת? "אין לי מנות מוזרות, אך אני יכולה לציין שלמרות שאני מהמטבח הפרסי, אני מכינה גם אוכל סיני, המבורגרים ושניצלים".
מה אף פעם לא תסכימי לבשל או לאכול: "מאחר ואנחנו דתיים, אנחנו לא אוכלים מאכלים לא כשרים. פרט לכך אנו אוכלים יחסית הכל, את כל התבלינים ועשבי התיבול שיש".

מתכון: חורש שעועית ירוקה

חורש שעועית ירוקה

חורש שעועית ירוקה

המצרכים:
1 קילו בשר בקר חתוך לקוביות
2 בצלים גדולים חתוכים
חצי כפית כורכום
1 קילו שעועית ירוקה קפואה
2 כפות רסק עגבניות
מעט שמן לטיגון.

אופן ההכנה:
מטגנים את הבצלים במעט שמן על אש נמוכה עד שהם מתחילים להשחים, מגבירים מעט את האש, מוסיפים את הבשר ואת הכורכום, צורבים את הבשר מכל הכיוונים. לאחר מכן מוסיפים שלוש כוסות מים. מרתיחים, מכסים ומבשלים על אש נמוכה במשך שלוש שעות. אחרי שהבשר רך, מוסיפים את השעועית הירוקה חתוכה, ומטבלים במלח ופלפל לפי הטעם. מבשלים כחצי שעה נוספת על אש נמוכה. לבסוף מוסיפים שתי כפות רסק עגבניות. מי שאוהב חמוץ יכול להוסיף מיץ לימון לפי הטעם. מגישים לצד אורז לבן.

בתיאבון ושבת שלום

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר