גילה גרף

על סבתא גילה ועל הקבוצה שלה כבר שמעתם? "לא חייבים 4 קילו אנטריקוט כדי לבשל טעים"

תושבת העיר גילה גרף, שמוכרת ברשת כסבתא גילה, היא אחת ממנהלות קבוצת הפייסבוק 'מבשלים טעים-מתכונים עד 25 שקלים', שנפתחה בעקבות משבר הקורונה. ראיון על קורונה, אוכל, פתח תקוה ועל החיים ברשת החברתית

פורסם בתאריך: 13.11.20 08:58

הסגרים, היציאה של אנשים רבים לחל"ת, סגירת המסעדות ועוד, הביאו משפחות רבות לבשל הרבה יותר בבית. כחלק מכך צצו ברשת לא מעט קבוצות פייסבוק אשר עוסקות באוכל ובעיקר במתכונים. רק לפני כשבועיים סיפרנו כאן בהרחבה על קבוצת הפייסבוק "מה אוכלים היום?" אשר הוקמה בתחילת משבר הקורונה על ידי שתי פתח תקוואיות, חגית לוי ומירב פרנקל, וצברה כבר עשרות אלפי חברות וחברים.
קבוצה נוספת שהוקמה והשורשים שלה הם בפתח תקוה 'מבשלים טעים-מתכונים עד 25 שקלים'. בקבוצה שנפתחה בסך הכל לפני כחודשיים, יש כבר למעלה מ-6,000 חברות וחברים ובקבוצה מתפרסמים מידי יום מתכונים בעלות של 25 שקלים למנה. המטרה של הקבוצה היא לשתף מתכונים בעלות נמוכה, שווים לכל כיס, להשתדל לפרסם רק מתכונים בריאים, וכן לדאוג לקיימות, לא לזרוק ולהשתמש בקיים.
אחת ממנהלות הקבוצה היא תושבת העיר, בת למשפחה מוכרת בפתח תקוה. קוראים לה גילה גרף והיא ידועה גם בשמה ברשת, סבתא גילה. בראיון למלאבס היא מספרת על הקבוצה, החברים בה ומגלה מה החלום שלה.
"הקבוצה הוקמה ב-א' בתשרי, בחודש ספטמבר השנה, בעקבות הצורך של האנשים בזמן הקורונה", אומרת גילה. "אנשים נמצאים כיום במצב כלכלי לא טוב וראינו שיש משפחות שרוצות ללמוד לבשל דברים טעימים במחירים סבירים. לדעת שאפשר לבשל טעים עם חצי קילו בשר ושלא חייבים לקנות ארבעה קילו אנטריקוט. לכן החלטנו לפתוח קבוצה בה יש מתכונים של עד 25 שקלים למנה, לצד זה יש בדף גם תוכן נוסף, טיפ יומי, לייבים ועוד".
יש כל כך הרבה קבוצות אוכל, מה הייחוד שלכם? מחירי העלות של המנות?
"ההבדל בינינו לבין קבוצות אחרות, הוא שיש לנו תוכן נוסף ואת הטיפ היומי. לדוגמא, יש לנו לייב עם שמעון וקנין שהתחרה בתוכנית האוכל MKR, כל יום שלישי יש לנו פוסט על גננות אורגנית שניתן לגדל בבית, בימי שישי יש לי לייב של קבלת שבת שבו אני מבשלת מתכון. חשוב לנו לתת דברים גם מעבר למתכונים, שיהיה גם משהו חברתי ושנלמד ממנו. בדף שלנו אנחנו הולכות על אוכל פשוט, אוכל ביתי וכך גם מרבית המתכונים שעולים. אוכל ביתי, עם כל הפשטות שלו, הוא בדרך כלל אוכל טוב ומנחם ולדעתי גם הכי בריא. לשמחתי לא מעט לומדים מאיתנו איך לבשל אוכל טעים ובריא בתקציב נורמלי. אני לא חלילה נגד השפים, אני אוהבת והייתי במסעדות של כוכבי מישלן, אבל בסופו של דבר האוכל הכי טעים, הוא האוכל הביתי".
מה מאפיין את החברים בקבוצה?
"מגוון רחב של אנשים וגילאים. יש מכל רחבי הארץ ויש לנו גם חברים מחו"ל, מירדן, תימן, ארצות הברית, שוויץ ועוד. היום ניתן לתרגם בפייסבוק את הדף בכל מקום בעולם".
כל אחת/אחד יכול/ה להעלות מתכון?
"כן, אבל אנחנו מאשרות לפני כן את המתכון. אני לא מאשרת רק תמונה ללא מתכון. אני לא מאשרת מתכונים יקרים ולא מעלים אצלנו רק בשביל לקבל לייקים, אלא בשביל ללמוד וללמד".
ומאיפה הטיפ היומי?
"מדובר בטיפים שצברתי לאורך השנים וגם טיפים שאני מקבלת מאנשים ודברים שאני קוראת. אני הגעתי מבית שהבישול היה חלק בלתי נפרד ממנו ואני מעבירה את הידע שלי הלאה".

"משנת 1964 היה להורים שלי אוטובוס מטבח שהיה מלווה את חברות ההסרטה בכל מיני מקומות בארץ. היינו נוסעים ממקום למקום, היינו ממש חלק מהסט ועבדנו עם חברות שהגיעו מכל העולם"

# # #
גרף היא בת 70, אמא לשני ילדים וסבתא לארבע נכדות. בצעירותה להוריה הייתה חברת קייטרינג, 'קייטרינג גרף', שליווה חברות שהיו מגיעות לארץ לצלם סרטים. "משנת 1964 היה להורים שלי אוטובוס מטבח שהיה מלווה את חברות ההסרטה בכל מיני מקומות בארץ. זה התחיל כשהייתי בצבא עם הסרט 'השכונה שלנו' של הגששים ולאחר השחרור התחלתי לעבוד איתם והיינו נוסעים ממקום למקום, היינו ממש חלק מהסט ועבדנו עם חברות שהגיעו מכל העולם. ההורים שלי תמיד היו מארחים את כולם אצלנו בבית", היא נזכרת. "בנוסף, למשפחה הייתה מאפייה מול העירייה. מהצד השני, המשפחה שלנו הייתה משפחה של פרדסנים, סבא שלי נחמן גלמן היה אגרונום ופרדסן וסבתא שלי רחל גלמן שנולדה בחברון ונשלחה ללמודים בשוויץ, הייתה בשלנית בחסד. בלימודיה בשוויץ היא למדה גם תפירה, ריקוד, בישול ונימוסי שולחן וכשחזרה לישראל היא שילבה בין המתכונים המקומיים למתכונים מחו"ל. אמא שלי מנחמה הייתה בשלנית על. אני יודעת לבשל, אבל אני יותר מודרנית. אבי, נחמיה גרף, היה איש מכבי פתח תקוה, הוא היה ידוע כאיש עם האוטו הגדול ובשנות ה-80 כתב בעיתון מלאבס את סיפורי המושבה. שנה לאחר שהוא נפטר (לפני כ-12 שנה), הוצאנו ספרון עם הטורים שלו".
גדלת במשפחה שהאוכל הוא חלק בלתי נפרד ממנה, איך לא פתחת מסעדה?
"מאחר וההורים שלי עסקו בתחום הזה במשך שנים רבות, הבנתי שזה קשה ולכן העדפתי לא להיכנס לכך באופן מקצועי. לאורך כל השנים אני מבשלת לחברים ולמשפחה, אני מארחת המון, בתקופה הזו בגלל הקורונה פחות. כשאנשים מתארחים אצלי, הם תמיד מצפים שהכל יהיה אוכל תוצרת בית מהמנה הראשונה ועד הקינוח, לפעמים אני מרשה לעצמי לקנות את החלות", היא אומרת בחיוך.
# # #
לצד ניהול קבוצת הפייסבוק, גרף פעילה ב'שבת מתוקה', 'פרויקט כרובית', בצוות היגוי לנערות בסיכון ובמעונות לנשים מוכות. כמו כן היא מנהלת את קבוצת 'סבתא וסבא הסיפור האמיתי'. מדובר בקבוצה ארצית והיא מנהלת את הקבוצה המקומית. בנוסף, בימים אלה היא מייעצת לאירועים. "היום האירועים הפכו להיות קטנים של עד 20 איש. אנשים לא יודעים כל כך מה לעשות, איך לבנות תפריט, מה לקנות ואיזו כמות לבשל, כי אנשים נוהגים לבשל המון ואז הכל נזרק או שוכחים משהו במקרר. אני נותנת להם מתכונים, מייעצת להם איך לעשות את זה בצורה נכונה עד רמת הפרחים והחיסכון שלהם הוא עצום".
איך את שורדת את תקופת הקורונה?
"אני בבית רוב הזמן. אם אני יוצאת זה בדרך כלל לקניות, וגם אז אני הולכת עם מסכה ומשתדלת לא ללכת למקומות עמוסים. בזמן הסגר הייתי עושה רק הזמנות. לפני חודשיים עברתי ניתוח ואני נמצאת בקבוצת סיכון".

"החלום שלי הוא שהתוכן של הקבוצה יגיע לאוכלוסיות שבאמת זקוקות לו. שידעו שניתן לעשות ארוחות טעימות ולבשל בבית וזה לא יקר. אצלנו המתוכנים קלים ואין דבר שלא ניתן לעשות לבד בבית"

עד כמה קשה לנהל קבוצת פייסבוק?
"אם את רוצה שהדף יצליח ויגיע להרבה אנשים זו עבודה, אבל לטעמי זו עבודה נעימה ואני מאוד אוהבת את זה. אני אוהבת לענות לאנשים, לתת תשובות לשאלות ואם אני לא יודעת משהו ששואלים אותי, אז אני הולכת ולחפש את התשובה ולבנות מתכונים".
עניין הפייסבוק לא חדש עבורה. בשנת 2014, בזמן מבצע צוק איתן, היא הייתה אצל בנה שהתגורר אז בשוויץ. בעקבות שאלות רבות ששאל אותה על המאכלים שבישלה עבורו, החליטה לפתוח דף פייסבוק בשם 'סבתא גילה'. "הייתי מעלה מתכונים שלי והייתי צריכה לכמת את הכמויות, על מנת להתאים אותם לתקופה. כשאמא שלי הייתה נותנת מתכון היא הייתה אומרת קצת מזה וקצת מזה. היום צריך להיות יותר מדויקים. לסבתא גילה יש כ-1,500 עוקבים. זה התחיל עם בני משפחה ובהמשך הצטרפו גם חברים".
יש מתכונים שהם פופולאריים במיוחד בקבוצת 'מבשלים טעים-מתכונים עד 25 שקלים'?
"יש המון, אבל אין משהו נקודתי. אנשים אוהבים עוגות פשוטות ובחושות. פשטידות, מתכוני בשר והרבה ירקות".
ומה תעשו כשתהיה עליית מחירים?
"נכון לעכשיו לא נראה שמחירי האוכל עולים ואם הם יעלו, נעשה התאמות. אני לא בודקת על מתכון האם הוא 24 שקלים או 27 שקלים, המחיר צריך להיות בממוצע סביב ה-25 שקלים".
ואחרי שהקורונה תסתיים, הקבוצה תמשיך לדעתך לפעול?
"בוודאי. אני לא רואה איך המצב הכלכלי משתנה בתקופה הקרובה, מה גם שיש בישראל לא מעט אוכלוסייה מבוגרת שאמנם מקבלת פנסיה וביטוח לאומי, אבל הם צריכים מתכונים בריאים וזולים כך שהקבוצה מאוד עוזרת להם".
לאן היית רוצה שהקבוצה תגיע?
"החלום שלי הוא שהתוכן של הקבוצה יגיע לאוכלוסיות שבאמת זקוקות לו. שידעו שניתן לעשות ארוחות טעימות ולבשל בבית וזה לא יקר. אצלנו כל המתוכנים הם קלים ליישום ואין דבר שלא ניתן לעשות לבד בבית, גם אם הם לא בשלנים גדולים".
לדף הפייסבוק היכנסו כאן 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר