חזן בבית כנסת צילום אילוסטרציה AP

לקראת החג: ד"ר שלמה צדוק נזכר בגעגועים בחזנים הגדולים של מעברת עמישב

במקום להצטרף לכל פרשני הבדיעבד ופלספני הבחירות, העדפתי ללכת לפני ראש השנה על אפשרות הרבה יותר טובה

פורסם בתאריך: 28.9.19 19:45

 

אפשרות רעה ואופציה טובה. טבעי היה שאכתוב על הבחירות הרעות שעברו עלינו, אבל אמרתי לעצמי: "רגע בן אדם, למה לבאס ולכתוב על האפשרות הרעה דווקא בשבת חגיגית של ראש השנה?!". לכן החלטתי להשאיר את ענייני הבחירות לכל פלספני התקשורת ולאלופי העולם בחוכמת הבדיעבד, אלו שכבר 10 ימים לא מפסיקים לפרשן את עצמם לדעת, ובמקום זה ללכת על האופציה הטובה והחגיגית: לספר את סיפורם של החזנים הגדולים של ימי המעברה. וואללה עדיף.

חז"ל – חזנינו זיכרונם לברכה. ריבוא סוגי חזנים היו לנו במעברה. וכמעט לכל חודש בשנה היה את החזן שלו. היו חזנים שהתמחו בתפילה של שחרית וחזנים מומחים של מוסף. חזנים יודעי תפילות על פה וחזנים שמרקדין עם הסידורים. חזנים ספציאליטה בקריאת התורה וחזנים ספציאליטה לאמירת "מי שבירך". חזנים של שבת ומועדים וחזנים של חול וימים טובים. חזנים שאמרו תפילתם אט אט, כאילו היו מונים מטבעות זהב, וחזנים שקראו מוסף של שבת במהירות טורבו כדי שצאן מרעיתם בבית הכנסת העיראקי יספיקו לרוץ למגרש של הפועל שעריה כדי לראות משחק כדורגל. והיו חזנים שהרבו בפיוטין ושירה והיו חזנים שאמרו תפילה כאילו קראו עיתונים של כופרין, רחמנא ליצלן. והיו חזנים שאף פעם לא הבנת היכן בדיוק הם קוראים והיה חזן שעד שהבנת היכן הוא קורא כבר הכל נגמר והיינו בדרך הביתה. בקיצור, אחלה חזנים.

צדוק

ד"ר שלמה צדוק

ובתפילתם הגנו על נשמותינו. אבל כל החזנים קדושים היו אנשי מידות, יודעי ספר ותמימי דרך. נפילים שתפילתם פתחה שערי שמים וקירבה אותנו לבורא. אף לא אחד מהם עשה מסחר בתפילתו ואף לא אחד מהם פייט על מנת לקבל שכר. נכון, הם גם היו גמישים במהירות התפילה של שבתות, כדי שלא יהיו טורח עלינו ונוכל להספיק ללכת לים, אבל איכות החזנות שלהם הייתה תמיד ליגת על.

חכם נקאש. ראש וראשון לחזני המעברה. מגה חזן בנוסח עיראקי בתיבולים מהנוסח הפרסי. יעני בנוסח אוטוסטראדה. כלומר, מתחילים וגומרים בנשימה אחת. בית הכנסת שלו עמד בשולי המעברה, ליד המגרש של הפועל שעריה. חזן שנון, חכם ורגיש היה חכם נקאש. יעני במשחקי הבית של הפועל שעריה היה קורא מוסף במהירות טורבו כדי שנספיק למשחק. איש צדיק היה.

חכם אליעזר. חזן מיוחד היה החכם הנ"ל. יעני חזן בלי פיוטים ובלי מנגינות. בקיצור, חזנות במהירות האור. וכי למה? יען כי להגיע לבית הכנסת שלו היה צריך ללכת קילומטרים ברגל והמתפללים שלו היו תמיד ממהרים להגיע הביתה. אולי בשביל להספיק ללכת לים. איש חסיד היה.
המולא אגא. ענק שבענקים. מקרין אור כאילו שכינה עמדה לו ממעל. הספציאליטה שלו הייתה הקריאה בתורה. ללא ניגונים וללא סימנים ברורים של טעמי המקרא. היה קורא את הפרשיות כאילו הוא נולד איתן. ללא טעות אחת.

חכם חביב. החזן האולטימטיבי לתפילת הנעילה של יום הכיפורים. יש האומרים שהחכם חביב היה מחדד את קולו מתפילת "נעילה" לתפילת "נעילה". קול הסופראן שלו בתפילת הנעילה היה מגיע עד לשערי שמים. "קראתי בכל לב ענני ה', חוקיך אצורה", היה חכם חביב קורא שבע פעמים בקול חודר וגורם לצאן מרעיתו, זכרים ונשים, להזיל דמעות עד כדי שלולית. חזן גדול היה.

חכם נג'אט. מגדלור של חזנות. חזן של יום אחד ושעה אחת: יום ט' באב ושעת קריאת מגילת איכה. לנג'אט לא היה קול סופראן עמוק אבל היה בקולו רטט שהביא עלינו בכי ונהי כבר אחרי קריאת שתי השורות הראשונות במגילה. צדיק היה החכם עד כי כשהיה קורא את פסוקי "איכה" בקול גדול, היו שערי שמים נפתחים ובת קול יוצאת ואומרת: " תקומת הבית השלישי קרבה". הלוואי אבל בינתיים אנו מחכים…

חכם יעקב "פנוי להובלה". קראנו לו כך יען כי לפרנסתו עסק בהובלות. חזן עילאי שידע לשלב איכות וכמות גם יחד. יעני שילב קריאה בתורה עם ברכות מצחיקות, מביכות ומפותלות של "מי שבירך" לחתנים, לכלות, לזכרים ולזכרות. למה מביכות? יען כי לא אחת היה ה"מי שבירך" שלו מחיה מתים, ממית חיים, מזווג זיווגים אסורים ומפריד זוגות כשרים. וגם היה מברך עולה לתורה ואת "משפחתו וילדיו" גם כשהנ"ל היה בקושי בן 14…

חכם יחזקאל. אחד ממשולש חכמי בבל הגדולים של המעברה, דרשן מקורי, חזן לעילא ולעילא וגדול המספידים המקצועיים שלנו. עניו היה ונחבא אל הכלים. ידע את התנ"ך והסידור בעל פה. אומרים לו תחילה של משפט מהמקרא והוא משלים את כל הפרשה בעל פה. ולמה מספידן מקצועי? יען כי היה נוהג כבוד גם במתים עבריינים. הוא הספיד כל בר מינן בהספד כאילו היה אחד מ-ל"ו צדיקים, אפילו אם היה אחד מרשעי הדור והלך לעולמו במסגרת מבצעי חיסול מקומיים.

הרשימה ארוכה והשנה קצרה. עוד רבים היו חזנינו זיכרונם לברכה וכל אחד הותיר את רישומו בספר דבר הימים שלנו, רק שהזמן קצר מלהזכיר את כולם. מחילה.
ורק נסכם. חכם טיפש אחד אמר: "התפילה באה כשיורדת הלילה על המחשבה..". והטיפש הזה כלל לא מבין שאין סתירה בין תפילה לשכל.
שנת אחדות טובה לכל העם.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יחזקאל שהרבני

    בס"ד

    שלום רב

    אבקש את עזרתו של ד"ר שלמה צדוק באיתור אנשים שהתגוררו בעבר במעברה.

    אני יליד עמישב 1953, והתגוררנו על יד קולנוע מאור.

    שמי יחזקאל שהרבני 054-323-6055 או 050-411-9457 או במייל [email protected]

    לא בשבת !

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר