מאירה ברנע גולדברג צילום אפרת אשל
מאירה ברנע גולדברג צילום אפרת אשל

שמחה גדולה הלילה | הטור של מאירה ברנע גולדברג

גם ביטול הירידים בכיכרות לא יעצור לנו את שמחת שבוע הספר. קבלו הצצה נעימה לספרים טובים עם המלצות מיוחדות ממי שרגילות בדרך כלל להישאר מאחורי הקלעים: מו"ליות ועורכות מהוצאות ספרים

פורסם בתאריך: 18.6.20 10:13

 

אם טובה דיה / בב תומס
המלצת דורית תמיר, מו"לית תמיר הוצאה לאור

סופר אמא אם טובה דיה

הספר שעליו אני רוצה להמליץ לשבוע הספר הוא "אם טובה דיה" מאת בב תומס ובתרגומה של נעה שביט, דרמה פסיכולוגית מרתקת שיצאה לאור רגע לפני הקורונה וכבר הצליחה לכבוש את לב הסגורים והמסתגרים בבית.
גיבורת הספר היא רות, פסיכולוגית מוכשרת שמתמחה בטיפולים קצרי מועד בנפגעי טראומה. אלא שרות נושאת טראומה משלה – כשנה וחצי קודם לאירועי הספר בנה נעלם וכולם, מלבדה, משוכנעים שהוא כבר לא ימצא בחיים. והנה מגיע אל המרפאה של רות מטופל שדומה, בעיניה, דמיון גדול לבן הנעלם ואף שרות משכנעת את עצמה שהדמיון והתחושות שהוא מעורר בה לא יפגעו ביכולתה להיות מטפלת טובה דיה, ככל שמתהפכים הדפים נעשה ברור יותר ויותר שזו רק הטעות הראשונה בשרשרת טעויות שיובילו אל אסון הבלתי נמנע.
הסיפור של רות קסם לרבים לא רק בגלל יכולתה של בב תומס להנגיש את עולם הטיפול הפסיכולוגי גם לקוראים שמעולם לא ביקרו במשרדו של פסיכולוג, אלא משום שהוא נוגע בשורה של נושאים שכולנו עסוקים בהם. האם אנחנו הורים טובים דיינו, ילדים טובים דיינו, בעלי מקצוע טובים דיינו? האם אפשר שנצטיין במקום אחד ונכשל לגמרי במקום אחר? ומתי נכון לשחרר גם אם רוצים לחבק חזק ולא להרפות כדי להגן על היקר לנו מכל מפני העולם.
ספר שלא תניחו מהיד בזמן הקריאה ולא תפסיקו לחשוב עליו לאחריה.

סופר אמא בקיצור

"בקיצור" / אסופת סיפורים קצרים מאת קים מונזו
המלצת יעל שכנאי – עורכת ראשית – רימונים הוצאה לאור

"בקיצור" מאת קים מונזו שתורגם מקטלאנית על ידי איתי רון, הוא קובץ של שלושים סיפורים קצרים, או נכון לומר, קצרצרים. קים מונזו נחשב לגדול הסופרים בז'אנר הסיפור הקצר בקטלוניה וכתיבתו ייחודית מאוד בכך שסיפוריו מזקקים דילמות ורגעים בנאלים מחיי היומיום של כולנו ומפוררים אותם עד דק, באופן שבו הקורא יבין את הפארסה שבמצב, את הנלעגות, את הסרקזם, הרוע וגם את הכאב שבסיטואציה שעולה מן הסיפור.
הוא מרבה לעסוק בזוגיות, ביצרים, בהזדקקות לאהבה, בהערצה של בני אדם זה לזה ובתלות שלהם – והפאנץ' בכתיבתו, תמיד יותיר את הקורא מופתע כשחיוך קצרצר מבצבץ בזווית פיו.
סיפוריו של מונזו נכתבים בעירוב של משלבים לשוניים. הוא מספר במשלב גבוה, ואז צולל לשפה מדוברת, אפילו בסלנג, לכתיבה שמחזירה אותו כסופר ואותנו הקוראים בחזרה לפסי היומיום. בעירוב המשלבים יש גם מסר ספרותי של "בואו לא נשכח שהחיים מסופרים ומתקיימים בשפה המדוברת, ואי אפשר כל הזמן להתפייט עליהם." בתוך כך, הוא משגר את המסר הציני שלו על השפה ומשלביה ועל אנשים שמתיימרים להיות הרבה יותר ממה שהם. ללא ספק, מונזו מבריק גם בדרך הסיפֵּר שלו וגם בסיפורים עצמם וכאן מגיעה מילה טובה על התרגום של איתי רון, ששומר על עירוב המשלבים בצורה נהדרת כך שאופיו של הכותב, נשמר גם בעברית.

סופר אמא מערבלת

מערבולת / כתבה: רוני אלדר, איירה: עמית רימון
המלצת מאירה פירון, מו"ל הוצאת טל-מאי

כל יום בדרך הביתה, אמא שואלת את יותם: "תגיד, איך היום הזה התנהג אליך?"
ויותם שותק וחושב.
כך נפתח הספר המצחיק, הפרוע והחכם הזה שנועד לקוראים צעירים, מה שנוהגים לכנות "ספר פרקים", ומחכים לכם כאן פרקים שממש נגמרים מהר מדי.
יותם ורותרות, גיבורי הספר, מעבירים את חיי היום-יום בהתלהבות ובהמצאות משוכללות של הדמיון. אני מאוד אוהבת ספרים שהגיבורים שלהם הם אחים והדינמיקה המרתקת והמורכבת ביניהם נחשפת על כל צעד ושעל.
מדובר במשפחה כל-ישראלית, שלה שלושה ילדים (יש גם תינוק שנקלע לכל התקריות של האחים), שני הורים וסבא אחד מיוחד שאוהב לספר סיפורים.
ואם כבר הזכרתי את אורי התינוק, אז הקטן הזה הופך מושא למחקר מדעי של אחיו שעורכים עליו סדרת תצפיות במקום לערוך אותה על צמח כלשהו. זה הפרויקט השנתי שיותם קיבל בשיעור טבע, אבל החליט שצמחים הם משעממים, הם לא עושים כלום, ואורי הרבה יותר מעניין. הוא עורך טבלאות עם מרכיבי השינה ומסמן וי ליד מה שאורי הצליח לעשות: שכיבה, עצימת עיניים, חלימת חלומות – כנראה. ולסיכום: אורי הוא תינוק שישן נכון ומצוין. רותרות מיד מצטרפת לתצפיות ובין השניים נוצרת תחרות שמעוררת מצבים מצחיקים ביותר.
הספר הזה ישאב לקריאה ילדים וילדות ויספק להם חוויה מתמשכת כי אפשר לקרוא כל פעם פרק אחד ולהמשיך לפרק הבא במועד אחר.
עמית רימון הוסיפה רובד מעניין ומעשיר באיוריה היפים.

סופר אמא חנות הספרים ללא הפסקה

חנות הספרים ללא הפסקה של מר פנומברה / רובין סלואן
המלצת אביגיל קנטורוביץ עורכת בהוצאת מודן

שבוע הספר הוא זמן של חגיגה: זה החג של הספרים ושל אוהביהם. זה הזמן להיזכר כמה המילה הכתובה מרגשת אותנו הקוראים, הכותבים והעוסקים במלאכה. ואין ספר שמתאים יותר לתקופה כזו מאשר ספר שבמרכזו ניצבים הספרים עצמם. ״חנות הספרים של מר פנומברה״, פתוחה 24 שעות ביממה. כשקליי, מעצב צעיר שפוטר מעבודתו בהייטק מתחיל לעבוד במשמרת הלילה, החנות מתגלה כצוהר לעולם אחר, מסתורי, מפתיע וקצת מסוכן. מעט מאוד לקוחות נכנסים אליה, וגם הם לא קונים ספרים אלא רק שואלים אותם – ולמרות שהבטיח לא לחטט, קליי פותח את אחד הספרים ומגלה שמדובר בקבצי אותיות בלתי קריאים.
זה ספר קסום ומקסים שמשלב אלמנטים פנטסטיים, מדע וספרות ביד קלה ובטבעיות רבה. זה סיפור על ספרים ובני אדם ועל היחסים ששוררים ביניהם, ומעל הכל זהו ספר ששולח את הקורא לדרכו עם קצת יותר אמונה באנושות.

סופר אמא – אבישי מתגעגע למורתו

סטטוס לשבת: קומיקס זה לא רק לקטנים

אבישי (בן עשר): ותגידי למבוגרים שקומיקס זה לא רק לקטנים ושיפסיקו להגיד לילדים שלהם שזה לא נחשב ספר אמיתי. טוב? אבל תכתבי את זה באמת. זה חשוב לי.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר