ניצולי שואה. צילום גיל כהן מגן
ניצולי שואה. צילום גיל כהן מגן

מיצוי הזכויות של ניצולי השואה: ניסיונות לאתר 800 ניצולים תושבי העיר

הטקס המרכזי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה יתקיים הערב בהיכל התרבות. עמותת עמך בשיתוף תיכון יצחק שמיר יוציאו ספר מתכונים מיוחד של ניצולי שואה. טקסים נוספים יתקיימו במרכזים הקהילתיים

פורסם בתאריך: 11.4.18 15:48

במשך שנתיים הצליחו אנשי האגף לשירותים חברתיים ומתנדבים שי"ל, במסגרת פרויקט מיוחד, לאתר אלפי ניצולי שואה שלא מיצו את זכויותיהם
האגף לשירותים חברתיים ובריאות בניהולו של גיא עפארי, היחידה להתנדבות ושי"ל (שירות יעוץ לאזרח), שמפעילים בעיר את פרויקט "מיצוי זכויות לניצולי שואה", מנסים לאתר 800 ניצולי שואה שעדיין לא מימשו את זכויותיהם. במסגרת הפרויקט, שהעיר פתח תקוה הייתה בין חמשת הערים הראשונות אשר חתמו על ההסכם עם משרד האוצר, קיבלו באגף את הרשימה המלאה של שמות הניצולים, מידע שהיה חסוי בעבר וכבול בהסכמים בינלאומיים. לאחר קבלת הרשימות, החלו באגף לפעול באופן מידי להנגשת המידע ואיתור הניצולים.
הפרויקט החל לפני כשנתיים ביוזמת עפארי לאחר שהתקבל מידע מהאוצר על כ־5,500 תושבים בפתח תקוה שהם ניצולי שואה מאירופה וממדינות ערב (אלג'יר, מרוקו, עיראק) אשר לא היו מודעים לחוקים החדשים שנחקקו על ידי הממשלה ואשר לא היו מודעים לזכויותיהם לפיצויים. לאחר קבלת הרשימות, גויסו מתנדבים דוברי שפות אשר עברו הכשרה בנושא והחלו באיתור הניצולים וזימונם למילוי טופס ראשוני לבדיקת זכאותם. ניצולים שהתקשו להגיע לשי"ל, הצוותים יצאו לבתיהם. במהלך העבודה התברר שחלק נכבד מהניצולים לא מיצה את זכויותיו מסיבות שונות כגון בירוקרטיה מייגעת, חוסר היכולת למימון עו"ד פרטי שיסייע, קשיי שפה, חוסר מוטיבציה לעבור שוב ולהעלות זיכרונות קשים מהעבר, ועוד. למרות הקשיים הצליחו מתנדבי שי"ל ליצור קשר עם 4,350 ניצולי שואה תושבי העיר. מתוכם 600 ניצולים, הוכרו והחלו לקבל הטבות בזכות הפרויקט. כ־2,950 ניצולים נבדקו ונמצאו כמקבלים את כל זכויותיהם. כ־800 ניצולים עדין לא אותרו. באגף ממשיכים לחפש מידע אודותם ולנסות לאתר אותם.
המתנדבים מספרים על סיפורים מרגשים כדוגמת סיפורו של ש', אשר לא יודע את תאריך לידתו. הוא סיפר למתנדבים שהוריו השאירו אותו כתינוק בידי משפחת גויים שהחביאה אותו בדיר חזירים, שם חי שנתיים עד סיום המלחמה. כשיצא מהמחבוא מצבו הבריאותי היה ירוד. הוא לא דיבר ולא הלך לכן השאירו אותו עם פתק ועליו רשום שמו בלבד בפתח בית יתומים, שם גדל עד שאומץ והגיע לארץ. סיפור נוסף הוא של ר', דור שני לניצולי שואה שהחלה לבדוק את הזכויות להן הייתה זכאית אמה שחיה בגטו לודג'. במהלך השנים לאחר שמלאה טפסים והביאה אישורים, נפטרה האם ורחל הייתה אובדת עצות. בטקס השואה אשתקד סיפרה את סיפורה והופנתה לשי"ל, שם המתנדבים מילאו עבורה את הטפסים וקישרו אותה לגופים הרלוונטיים ולאחר מספר חודשים קיבלה סכום של 2,000 יורו שהיו מיועדים לאמה. כעת היא בטיפול שי"ל על מנת לקבל פנסיה סוציאלית עבור אמה ז"ל שתשולם לה רטרואקטיבית.
באגף מחפשים מתנדבים נוספים לפרויקט. מתנדבים מתאימים יכולים ליצור קשר עם שי"ל בטלפון: 9052339, 9052679, פקס: 9040384, דואר אלקטרוני: [email protected]

 עצרת מרכזית, טקסים ברחבי העיר וספר מתכונים מיוחד של שורדי שואה

הטקס המרכזי בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יתקיים ביום רביעי ה־11.4, בשעה 20:00 בהיכל התרבות. הוא יכלול תפילת אל מלא רחמים, הדלקת שישה נרות זיכרון על ידי ניצולי שואה תושבי העיר מלווים בבני משפחותיהם, דברים מפי ראש העירייה איציק ברוורמן, פרק תהילים מפי משה פלדמר, חבר מועצת העיר ויו"ר המרכז העירוני לתיעוד, לחקר ולהנצחת השואה, עדות מפי נחום גוטמן, סיפור הישרדותו כילד בתקופת השואה. הטקס והחלק האמנותי יבוצעו על ידי תלמידי תיכון גולדה. במבואת ההיכל יוצגו שתי תערוכות. האחת ציורי ילדים מבתי הספר היסודיים בעיר, והשנייה תערוכת פסלים בקומת הגלריה של ניצולת השואה רות טטרקו ז"ל. האירוע בהפקת אגף האירועים ואגף התרבות.
טקסי זיכרון קהילתיים שיתקיימו:
במרכז הקהילתי תקומה בשעה 19:30: טקס זיכרון קהילתי לציון ערב יום השואה והגבורה – עדות מפי ניצול שואה בשילוב קטעי שירה וזיכרון.
אולם הספורט זיכרון יעקב: טקס קהילתי שמשותף למספר מתנ"סים – מרכז קהילתי מטלון, , מרכז קהילתי עולמות, מרכז קהילתי שמואל הנגיד בשיתוף עם תנועת עזרא וקהילת כפר אברהם, מרכז קהילתי הדר המושבות. יום רביעי, 20:00.
הגולה: ערב שמחולק לשניים. החלק הראשון הוא "שואה 2.0" – שיחה עם ד"ר אפרים זורוף – 'אחרון ציידי הנאצים', צאצא לניצולי שואה ורוטה ונאגייטה – סופרת ליטאית ידועה, אשר חלק מקרובי משפחתה השתתפו בתהליך רצח יהודים, שיצאו למסע וספר משותף בעקבות השואה ממבטים שונים. 30החלק השני של הערב הוא מחווה לאלבום 'אפר ואבק' של יהודה פוליקר שיצא לפני 30 שנה, אמנים צעירים ישירו את שירי האלבום. הערב יתחיל ב־20:30.
ביום חמישי בשעה 10:00 יתקיים טקס זיכרון לקדושי טרנסניסטריה, בוקובינה בצומת סירקין.
בשעה 18:00 באותו היום ב-18:00 יתקיים חידון בנושא השואה לתלמידי התיכון בעיר באולם ע"ש שושנה דמארי בתיכון ברנר.
בשעה 20:00 "פתח תקוה זוכרת" – ניצולי שואה מתארחים בבתים של תושבי העיר ומספרים את סיפורם.
במרכז קהילתי רמת ורבר יתקיים טקס יום הזיכרון לשואה והגבורה בשעה 10:00. בשעה 17:00 באותו מרכז תתקיים הרצאה עם הסופר יוסי סוכרי על ספרו "מבנגזי לברגן בלזן".
מפגשים נוספים במתנ"סים העירוניים:
סיפורים קטנים משואה גדולה, מספרת אופירה עזראלי, דור שני להורים שורדי השואה. יום ראשון, בשעה 20:30 במתנ"ס אחדות.
הלילה האחרון של העיירה וולדבה – עדויות שונות, הרצאתו של אבי הוברמן, יום ראשון, בשעה 10:00 במתנ"ס מטלון.
סיפורים קטנים משואה גדולה מספרת אופירה עזראלי דור שני להורים שורדי השואה. יום ראשון, בשעה 20:30 במתנס אחדות.
"השמים מעל הגבול" – מפגש אופטימי עם בת לניצולי שואה, יום רביעי, בשעה 10:40 במתנ"ס נווה גן.
בנוסף, השנה לראשונה מופקת חוברת מתכונים של ניצולי שואה החברים בעמותת עמך. הניצולים התבקשו לספר על מתכון הזכור להם מילדותם. החוברת הופקה בשיתוף פעולה של עמך ומגמת הצילום בתיכון יצחק שמיר. את אירועי יום השואה מוביל המרכז העירוני לתיעוד וחקר השואה, בשיתוף יחידות העירייה – אגף התרבות, אגף אירועים ומינהל החינוך. בנוסף, יש לציין כי בעיר הוקם צוות מתנדבים על ידי ש.י.ל והאגף לשירותים חברתיים לטובת מיצוי זכויות ניצולי השואה. הצוות הצליח לסייע למספר רב של ניצולי שואה למצות את זכויותיהם.

עפרה גוטמן צילום אברהם פלד

עפרה גוטמן צילום אברהם פלד

השלוחה של עמך: כ-140 ניצולי שואה וצאצאיהם מטופלים על ידי אנשי מקצוע

בפתח תקוה פועל מזה שנים סניף עמותת "עמך" לטיפול בניצולי שואה, כחלק מסניף העמותה בתל אביב וגוש דן. הסניף מורכב משתי יחידות – שלוחה ומועדון. מנהלת השלוחה, רויטל נגר, היא בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית, ובוגרת לימודי פסיכותראפיה אנליטית. בהדרכתה של רויטל מתבצעות בשלוחה עיקר העבודות המקצועיות, לטיפול בניצולי שואה וגם בבני הדור השני והשלישי, שבחלקם סובלים מפוסט-טראומה, עקב המציאות בה גדלו בצל הורים ניצולי שואה.
בשלוחה מטופלים כ-140 ניצולי שואה וצאצאיהם, על ידי 25 עובדים מקצועיים בעלי ניסיון, בהם עובדות סוציאליות קליניות, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, פסיכותראפיסטים, ופיסיותראפיסטיות. כל אלו מעניקים לכל הזקוקים לכך, טיפול אישי, קבוצתי, וטיפול זוגי או משפחתי. הטיפול ניתן גם לתושבי האזור – כפר סבא, קריית אונו, שוהם וישובים נוספים.
בשלוחה מתקיימים ימי זיכרון, שהמיוחד בהם הוא יום הזיכרון לשואה ולגבורה, הכולל טקס הנערך על ידי צוות השלוחה ומקהלת "צלילי עמך", סדנאות ומפגשים מונחים, ורב שיח בין דורי בין ניצולי שואה לבין בני הדור השני והשלישי לשואה, ובשיתוף הקהל הרחב.
במועדון, המנוהל על ידי עפרה גוטמן, בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית, מתקיימים חוגים חברתיים וחוגי תרבות, בשיתוף עם שלוש רכזות המועדון, סמדר, אורית ורינת. הצוות מכין מראש תכנית פעולה לכל חודש. בין החוגים: ריקודי עם, שירה בציבור, התעמלות, מוזיקה, אמנות, פיסול, ציור, שמירת הבריאות, מקהלה, מחשבים, תנועה ועוד. כן מתקיימות במועדון הרצאות בנושאים עיוניים. החוגים מתקיימים בין כותלי המועדון, בנוסף למופעי בידור ותרבות מחוצה לו, כגון בהיכל התרבות. עוד מתקיימות במועדון מסיבות חג ומסיבות ימי הולדת קבוצתיות.
לדברי גוטמן, המשותף לחברי המועדון הוא העבר הטראומטי של השואה, של כל אחת ואחד מהם, כאשר הפעילות החברתית המוקנית להם היא גורם מרכך וממתן את זיכרונות השואה, מאפשר להם להשתחרר, ומהווה עבורם טיפול תראפי של ממש.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר