יוסי סאסי. צילום עמי בורנשטיין
יוסי סאסי. צילום עמי בורנשטיין

תכירו: הפתח תקוואי שהמציא את הבוזוקיטרה

הפיוטים ששמע בבית, האהבה לרוק כבד, הלהקה שהקים בתיכון אחד העם, ההופעות בחול. ראיון עם יוסי סאסי, אחד המוזיקאים המצליחים שיצאו מפתח תקוה, אבל לא בטוח ששמעתם עליו

פורסם בתאריך: 28.4.18 18:50

את האלבום שיצא בימים אלה, 'אשליית הבחירה', הקליט המוזיקאי יוסי סאסי עם ההרכב 'האורקסטרה של הרוק האוריינטלי' באי סנטוריני שביוון. באמצעות המסע ליוון חזר סאסי לשורשים שלו. סבו ז"ל, יוסף סאסי, שעל שמו הוא קרוי, נולד בסלוניקי.
זהו האלבום הרביעי של סאסי, איש הייטק שמשלב בין העבודה בתחום המחשבים והסייבר למוזיקה שאותה הוא כל כך אוהב. המימון לאלבום הושג באמצעות מימון המונים וכל הנגנים הוקלטו יחד כתזמורת, ממש כמו בקונצרט קלאסי, עם מינימום עריכה והתערבות. "זו הייתה חוויה אמיתית, זה היה להקליט כמו פעם, בלי פלאפונים, בלי פנגו ובלי הפרעות. הנגנים לא היו צריכים בשעה 16:00 להפסיק בשביל להוציא את הילד מהגן. היינו שם שבוע, שבוע אינטנסיבי, לקחנו לעצמנו את הזמן, התנתקנו. זו הייתה חוויה".
רואים את התוצאה באלבום?
"לחלוטין. בגלל שאנשים היו בסוג של חופשת הקלטה, בעצם יצאנו לחופשה והקלטנו אלבום במהלכה, האנרגיות היו הרבה יותר נינוחות ופתוחות, הסאונד יצא יותר עשיר, אנשים הרגישו יותר חופשי להתבטא ובאופן שהם פחות מזוהים איתו בדרך כלל".
האולפן שבחר סאסי נקרא Black Rock Studios ונבחר כאחד מעשרת האולפנים הטובים בעולם על ידי ה BBC. בהקלטת האלבום השתתפו Ross Jenings, סולנה של להקת Haken, הזמרת אסתר ראדא ואורחים נוספים כמו הפסנתרן רועי זוארץ, הצ'לן יועד ניר (רגינה ספקטור) ועוד.
איפה האלבום מופץ?
"הוא מופץ בכל העולם באופן דיגיטלי וגם פיזית דרך כמה הפצות באירופה. אנחנו עושים את מופע ההשקה שלנו ב־9.5 במועדון הוואנה קלאב בתל אביב ביגאל אלון. נארח שם את Ross Jenings שבא במיוחד מאנגליה ויהיו עוד הפתעות ואורחים".
בשנים האחרונות זמרים ואומנים מוותרים על הוצאה של אלבום ומסתפקים באלבום דיגיטלי. אתה חלטת בכל זאת להוציא אלבום.
"בזאנר של הרוק והפרוגרסיב רוק עדיין יש הערכה מסוימת למוזיקה עצמה ולדברים מסביב. יש ז'אנרים ואני שומע גם אותם, שהם באים יותר לשמח כאן ועכשיו, אבל יש ז'אנר שלם במוזיקה שהמאזינים שלו מעריכים משהו שיש בו כמיהה, מהות. אנשים באים להופעה ויכולים לצאת עם דיסק חתום שזו מזכרת אמתית. בקובץ MP3 לא נשאר משהו מהרגש, לא ניתן לחתום עליו ופה זה משאיר משהו".

יוסי סאסי. צילום www.foto-jagla.de

יוסי סאסי. צילום www.foto-jagla.de

לעזוב את התיכון לטובת הלהקה

סאסי בן ה־43 נולד, גדל והתחנך בפתח תקוה. אביו היה כבאי ואמו עקרת בית. משפחת אביו של סאסי נהגה לנגן ולשיר מוזיקה מסורתית. בגיל שבע למד סאסי לנגן בחליל ושר באירועים בבית הספר. בגיל 14 התחיל לנגן בגיטרה ובגיל 17 עזב את לימודי התיכון שלו לטובת להקת אורפנד לנד, שהפכה לימים להיות אחת הלהקות המצליחות בתחומה. "אני התחלתי לנגן בשנות העשרה, קצת אחרי בר מצווה, וכבר 30 שנה אני מנגן", הוא מספר. "רוק כבד התחלתי לשמוע כבר בגיל 14-15 אבל בבית בילדות שמענו מוזיקה מצרית, טורקית, יוונית ותהילים. אבא שלי דוד הוא הרביעי מבין עשרה אחים שכולם גדלו על ברכי התורה וסבא של יוסף שאני קרוי על שמו, היה גם רב וגם ניגן על עוד וכלים נוספים. בבית הייתה אהבה גדול למוזיקה ופיוטים ואני מהילדות ספגתי את זה. כשתפסתי את הגיטרה עם מוזיקת הרוק, הדבר הראשון שיצא היו צלילים ששמעתי בילדות ונוצר סוג של הז'אנר האוריינטלי איתו אני מנגן בעולם כמעט 30 שנה. זה הצליל שמאפיין אותי, מיזוג של מזרח ומערב, אקוסטי וחשמלי".
סבא שלך הספיק לשמוע אותך מנגן?
"אני אחד הנכדים הגדולים יותר והיה לנו קשר טוב והוא הספיק לשמוע אותי מנגן. לא היה לו קל לקבל את הסגנון שלי, אבל הוא מאוד העריך בדרכו שלו. הוא היה אדם שקט ולא הרבה במילים והוא מאוד העריך וקיבל את הנכדים כמו שהם".
סאסי נשוי למרי, אבא לדניאל בת 16.5 שאף מופיעה איתו, לשחר בת 12.5 ולסול בת 5. "היום אני נמצא הרבה יותר בבית", הוא מספר, "היו תקופות שהייתי יוצא לסיבוב הופעות של חודש, חודש וחצי וצמצמתי מאוד את הפעילות בחו"ל, למרות שתמיד זה יהיה חלק ממה שאני וממה שאני עושה.
ולבנות לא הפריע שאתה לא היית בבית?
"בסופו של דבר הילדים זוכרים את מה שמעבירים להם. אני יכולתי להיות כל יום בבית, אבל לא הייתי נותן להן את התחושה שהן יכולות להיות מה שהן רוצות וכיום הן כולן בתחושות העצמה מאוד גבוהות, הן עושות ויכולות לעשות כל דבר שהן רוצות וזה משהו שקשה ללמוד".
והבת דניאל ממשיכה אותך?
"דניאל מנגנת חליל צד. היא למדה בצורה מסודרת, גם עם מורים פרטים וגם בבית ספר רימון, היא מאוד מוכשרת. לא כל ילד בגיל 16.5 מקליט בחו"ל ומתקבל לרימון לנוער כשרוני".
ובתור מי שמכיר את החיים מבפנים, היית רוצה שגם היא תעבור אותו מסלול?
"הייתי רוצה שהיא תהיה מאושרת ותעשה את מה שעושה לה טוב. אני לא חושב שיש עיסוק בחיים שהוא כולו רווי שושנים. כל עיסוק יש לו את הצדדים היותר זוהרים וגם את הצדדים הפחות נחמדים והאפורים. אין עיסוקים מושלמים. אני מאוד מאמין בה, אני יודע שהיא תצליח, מאוד סומך עליה".

להופיע בכל העולם

אז אולי כאן, בארץ, שמעו עליו קצת פחות, אבל הוא מאוד מוכר במדינות רבות, מאחר והיה בין המייסדים של להקת המטאל אורפנד לנד ובמשך כל שנות הפעילות שלה השתתף בהלחנת שיריה. ההרכב נוסד ב-1991 ונקרא במקור "Resurrection" ("תחייה"), אך שמו השתנה בהמשך. הלהקה החלה את דרכה דווקא כלהקת דום מטאל עם אלמנטים מזרחיים, אבל בהמשך סגנונה השתנה לסגנון המשלב בין סגנון נגינה ערבי מסורתי לבין מטאל מתקדם, דת' מטאל ורוק. נושאי שיריה כוללים בין היתר דת (יהדות, נצרות ואסלאם) ורוחניות והלקה הגיעה להצלחה רבה בישראל, בטורקיה ובמדינות ערב.
ב־1994 הוציא ההרכב את אלבום הבכורה שלו Sahara, בו סאסי ניגן בעוד וגיטרה. בהמשך הוציאה הלהקה יחד עם סאסי עוד ארבעה אלבומים. כשנה לאחר הוצאת האלבום החמישי, ב-2014, הודיע סאסי על עזיבתו. הוא נימק את העזיבה ב צורך לפנות לדרך חדשה, אך טען שאינו פוסל את האפשרות לחזור לנגן עם הלהקה. "אני לא אוהב לשקוט על השמרים", הוא מספר השבוע, "אני אוהב להרים מיזמים, לראות שזה מתפתח ורץ ואז לפתח את הדבר הבא. זה היה כך גם עם הלהקה הראשונה שהקמתי בתיכון אחד העם, היא הצליחה מאוד בחו"ל והופענו בכל העולם וגם עם המטאל עשינו דברים יפים ומרשימים".
כיום מופיע סאסי עם 'האורקסטרה של הרוק האוריינטלי' שהוקמה במקביל בשנת 2011, הופיעה בארץ ובעולם, והוציאה בשנת 2012 את האלבום Melting Clocks. האלבום Desert Butterflies יצא בשנת 2014, השלישי Roots and Roads במאי 2016 ועכשיו כאמור יצא האלבום הרביעי. "אני מופיע עם ההרכב בכל העולם, פולין, גרמניה, ספרד ודניאל הבת שלי מופיעה לצידי, אנחנו ממש מייצגים את ישראל, בכל מקום וזה כיף גדול".
סאסי מוכר ברחבי העולם בזכות צליל הגיטרה הייחודי שלו. הוא ממזג מזרח עם מערב, רוק מתקדם עם מוזיקת עולם, הוא מנגן על 17 כלים שונים חלקם באים מהרוק, חלקם כלים מסורתיים ים תיכוניים שונים, כדגומת צ'ומבוש, סאז, עוד, בוזוקי וצ'רנגו. סאסי מנגן גם בכלי ייחודי אותו הוא בעצמו המציא, "בוזוקיטרה". כלי זה הוא מעין גיטרה כפולת צוואר, בה אחד הצווארים הוא בוזוקי והשני הוא גיטרה חשמלית. "הכלי נוצר מתוך צורך אמיתי שלי על הבמה", הוא מספר, "בבית ובאולפן אני מנגן על 17 סוגים של גיטרות ובהופעות אני עובר בין שלוש גיטרות, הבוזוקי, הגיטרה החשמלית והאקוסטית. חיפשתי שיטה שתאפשר לי לעבור בקלות יחסית בין הכלים בהופעה, וכל מה שניסיתי לא ממש עבד ולכן החלטתי להמציא כלי נגינה שישלב אותם באיכות טובה. כל מי שדיברתי איתו בהתחלה לא היה בעניין, עד שמצאתי בחור עם ראש פתוח ויחד המצאנו את הכלי הזה ומאז הוא מלווה אותי. הגרסה הראשונה יצאה ב-2011 והכלי ראה עולם ועשה הרבה דברים יפים. כשאנשים רואים את הכלי הם בעיקר מתפלאים ומבקשים לדעת איך זה נשמע ואיך זה פועל.
מתוכנן ייצור נוסף של הכלי?
"לא כל אחד צריך את הכלי הזה, הצורך הוא מאוד אישי ואני עדין לא רואה חיקויים, אבל הקונספט של הצליל הוא מאוד ייחודי ואולי אנשים יפתחו זאת בהמשך".
לאורך הקריירה המוזיקלית הבינלאומית המגוונת והייחודית שלו, חולק סאסי את הבמה עם אומנים כמו מטאליקה, סטיבן ווילסון, רון ת'אל (גאנז אנד רוזס), דייב לומברדו (מייק פאטון \ סלייר), מרטי פרידמן, יהודה פוליקר, דייויד ברוזה, מארינה מקסימיליאן, דיאנה גולבי ורבים אחרים. "עם חלקם שיתפתי פעולה נקודתית ועם אחרים עשיתי פרויקטים. הייתי מעורב בהפקה של האלבום של דיאנה, עם מרינה הקלטתי שיר ועם דיוויד ברוזה הייתי באולפן הקלטות באלבום האחרון שלו, כל אחד זו חוויה אחרת.
במקביל לקריירה המוזיקלית, עוסק סאסי בתחומים נוספים. הוא למד לתואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה ובהמשך תואר ראשון במינהל עסקים ותואר שני במשפטים באוניברסיטת בר אילן. מ־2010 מרצה סאסי בנושאי טכנולוגיה ותעשיית המוזיקה. "בחיים היום יומיים, אני נמצא בתחום המחשבים והייטק המון שנים, בעשור האחרון אני עובד כעצמאי והיום אני בעיקר מתעסק באבטחת מידע, זה תחום מרתק ואני מאוד אוהב אותו. אני חושב שהשילוב בין המוזיקה לסייבר והמחשבים הוא איזון שעושה לי טוב, זה הופך אותי להיות יותר טוב בשני התחומים".
עד מתי תעשה מוזיקה ותסתובב בעולם?
"מוזיקה זה כל החיים. לגבי להסתובב בעולם אני לא יודע, זה עניין של תקופות. עכשיו אני במגמה של לצמצם את סיבובי ההופעות הארוכים, כשהייתי צעיר הייתי עושה סיבובים ברצף. המוזיקה פועמת בי והיא תמיד שם ואני מאמין שאני אעשה אותה כל עוד אני יכול, בכל גיל ובכל שלב".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר