סשה ארליך. צילום זאב שטרן
סשה ארליך. צילום זאב שטרן

החלום של אלוף ישראל ברומיקוב: "להכיר מישהי ולהקים יחד איתה בית"

רבים משחקים במשחק הזה, אבל רק סשה ארליך הוא אלוף הארץ. ואיך משפיעה העובדה שהוא כבד שמיעה אם בכלל? "אני יכול לכבות את שתל השבלול ואז אני לא שומע כלום, לא מוסח מרעשי רקע"

פורסם בתאריך: 15.6.18 14:07

אחד המשחקים הכי פופולאריים, אצלנו במשפחה לפחות, זה משחק הרומיקוב. כן, רומיקוב, ולא רמיקוב כמו שכולנו רגילים לקרוא לזה. הסבר? לא הצלחנו למצוא. הוכחה? כנסו לאתר של חברת קודקוד.
אז אצלנו, כמו בלא מעט משפחות, מגיל צעיר הילדים כבר יודעים לסדר את הקוביות, מכירים את הכללים ומבחינתם צריך לשחק בכל הזדמנות שאפשר. המשחק, שהומצא בישראל על ידי אפרים הרצנו ז"ל בשנות ה-50, נחשב לאחד משלושת משחקי המשפחה המובילים בעולם והוא מיוצא ליותר מ-50 מדינות בכ-22 שפות ובשני מיליון עותקים. לאור ההצלחה הרבה של המשחק מסביב לעולם, יזמו מריאנה ומיכה הרצנו, בעלי חברת 'קודקוד', בשנת 1991 את אליפות העולם ברומיקוב הנערכת אחת לשלוש שנים.
בכל שלוש שנים נערכת גם אליפות ישראל ואנחנו גאים ושמחים לספר לכם שאלוף ישראל הנוכחי הוא משלנו: סשה ארליך בן ה-30 מפתח תקוה. לפני כשבועיים זכה ארליך באליפות ישראל שהתקיימה במלון קראון פלזה סיטי סנטר בתל אביב. בתחרות השתתפו עשרות מתמודדים, שחקני רומיקוב מקצוענים, צעירים ומבוגרים, בגילאי 16-80, מכל רחבי הארץ. הייחוד היה הגיל הממוצע של המשתתפים: 80 אחוז מהנרשמים השנה היו בגילאי 16-45. התחרות התקיימה בחסות חברת קודקוד, אותה מנהלים מיכה ומריאנה הרצנו, בניו של אפרים הרצנו ממציא המשחק, אשר העניקו את הגביע לארליך.
***
לארליך זו התחרות הראשונה בה הוא משתתף, והזכייה שלו הייתה הפתעה. גם התוצאה שלו הייתה טובה: 10 מתוך 12 ניצחונות אפשריים. זו אמנם אליפות הרומיקוב הראשונה בה הוא משתתף, אבל את ההרגשה של להיות אלוף הוא כבר חווה בחודש פברואר האחרון באליפות ישראל לטניס שולחן לחרשים.
ארליך סומן כבר בתחילת התחרות כמועמד מוביל לניצחון עם מהלכי משחק מהירים ומתוחכמים שהשאירו את מתחריו המומים ועם רצף ניצחונות כמעט מושלם כשהשיג שבע ניצחונות מתוך שמונה אפשריים בסיבובים המקדימים. גם במהלך סיבוב הגמר הציג ארליך יכולות מרשימות כאשר ניצח ב-3 מתוך 4 משחקי הגמר, וסיים כאמור עם הישג מרשים של סך הכל 10 ניצחונות מתוך 12 המשחקים ששיחק. "הרגשתי פשוט נפלא, הרגשתי שזה היום שלי", סיפר ארליך לאחר הזכייה. "ביום התחרות עצמו פגשתי הרבה שחקנים חדשים שגם בשבילם זו הייתה הפעם הראשונה שהם משחקים וכמו כן פגשתי מתחרים שהשתתפו בעבר ואפילו אלופים לשעבר. בסיבוב הראשון הייתי לחוץ קצת אבל אז לאט לאט התרכזתי כמו שאני עושה בזמן שאני משחק שחמט, לחשוב מהר וכבר להכין את המהלך הבא בראש".
הוא מדגיש שהריכוז והחשיבה קדימה מאוד חשובים מכיוון שבכל תור ברומיקוב יש בסך הכל 40 שניות לבצע את המהלכים בשלמותם. "בסיבוב הראשון ניצחתי 3 מתוך 4 משחקים. חשוב להבין שמשחק הרומיקוב לא רק מושפע מכמות הניצחונות אלא גם מהניקוד שאיתו ניצחת או הפסידו המתחרים שלך. לכן אחרי הסיבוב הראשון התחלתי להילחם על כל ניצחון וניצחון, וזה עבד כשבסיבוב השני הפתעתי את כולם ואת עצמי גם כשניצחתי 4 משחקים מתוך 4. בשלב הזה הרבה אנשים כבר התחילו לזרוק משפטים כמו 'הוא הולך לזכות' והרגשתי ממש שזה הולך להיות היום שלי", אומר סשה.
לאחר ההפסקה של הסבב השני, תוצאות המשחקים הוצגו על מסכי הטלוויזיה במקום וארליך הבין שהוא בדרך לזכייה. "ראיתי שמספר הנקודות והניצחונות שלי הם הכי גבוהים והבנתי שאני עולה לגמר. גם לסיבוב הזה באתי במוד מרוכז וידעתי שאני הולך להילחם על כל משחק. אך הפעם, במשחק הראשון מבין ארבעת סבבי הגמר הפסדתי ומנצחת הסיבוב קיבלה המון נקודות והתחלתי להרגיש מעורער ביכולת שלי לקחת מקום ראשון באליפות".
למרות ההפסד, ארליך ידע שהוא לא מתכוון לוותר ונלחם עד הסוף: "לבסוף ניצחתי את שלושת המשחקים הבאים. ללא ספק ברגע הניצחון הייתי מופתע משום שזאת הפעם הראשונה שבכלל התחריתי, אבל השגתי כזאת תוצאה של מספר ניצחונות יחד עם המקום הראשון באליפות. הדבר שהכי מרגש אותי הוא שאני אזכה לייצג את מדינת ישראל באליפות העולם שתערך בנובמבר. אני מקווה שגם שם אני אוכל להציג יכולות שיביאו כבוד לישראל. מעצם המעמד של להתחרות מול מתמודדים מ־36 מדינות שונות מסביב לעולם בירושלים, אני כבר מרגיש כבוד ומתרגש. מי היה מאמין שאני, סשה ארליך אזכה למעמד הזה"
איך התגובות?
"מאוד חיוביות. זה מה שנתן לי המון תמיכה ועוד יותר הרגשה של גאווה. המתמודדים ששיחקתי מולם כולם ברכו אותי על הניצחון וגם שאר המתמודדים והאנשים שצפו במשחק הגמר. כולם עטפו אותי בהמון ברכות, אהבה ושמחה על הניצחון שלי. כמובן שגם בבית כולם היו מאוד שמחים שניצחתי והרגשתי שאני מביא המון גאווה לעצמי, למשפחה שלי וגם לעיר פתח תקווה".
ארליך יזכה לייצג את מדינת ישראל באליפות העולם ברומיקוב, שתערך בחודש נובמבר הקרוב בירושלים, ויתמודד על תואר אלוף העולם מול 36 משתתפים ממדינות שונות ברחבי העולם. כל האלופים מכל המדינות יזכו באירוח זוגי במלון בירושלים ויתמודדו על תואר אלוף העולם ברומיקוב אשר יזכה אותם בסכום נכבד של 6,607 דולר. אליפות העולם ברומיקוב תיערך בין התאריכים 9-12.11.2018.

סשה ארליך. צילום זאב שטרן

סשה ארליך. צילום זאב שטרן

***
סשה ארליך בן ה־30 נולד במולדובה. כשהיה בן 3 עלתה המשפחה לארץ והשתקעה בפתח תקוה בה הם מתגוררים עד היום. ארליך נולד חירש ובגיל שש השתילו לו לראשונה שתל שבלול, שאפשר לו להתחיל לשמוע קצת את הסביבה ומילים שאנשים מדברים אליו. "אל משחק הרומיקוב נחשפתי בפעם הראשונה כשהייתי ילד בן 10" הוא מספר. "אני זוכר יום אחד שאחותי הגדולה, ספי, שהייתה אז בת 18, הביאה את המשחק הביתה וישבה ללמד אותי ואת אבא שלי את החוקים. אין לי מושג למה היא הביאה דווקא את המשחק הזה, אבל הבחירה לה הייתה טובה. בפעם הראשונה שהיא לימדה אותנו את החוקים, הם היו קצת שונים מהחוקים הרשמיים של המשחק. למשל כששיחקנו היה אפשר להשלים סדרות לא רק עד הספרה 13 אלא גם לעשות סדרות שעוברות ומתחילות מחדש. לדוגמא אחרי 13 להמשיך לאחד ושתיים. לקח לי מספר שנים עד שגיליתי את גרסת הרומיקוב למחשב והבנתי שיש חוקים שונים ממה שלמדתי מגיל צעיר ולאט לאט הייתי צריך להתרגל לחוקים החדשים".
מה הסיבה שהתמכרת למשחק?
"לדעתי, הסיבה העיקרית היא שהמשחק מורכב מקצת מזל, חשיבה, זריזות ואסטרטגיה – שילוב של דברים שהם מאוד מאתגרים ומהנים".
בשנת 2015 ניסה ארליך להירשם לתחרות אבל פספס את ההרשמה. "נאלצתי לחכות שלוש שנים עד השנה", הוא אומר, "חבר טוב שלי וידא שהפעם לא אפספס את ההרשמה ותייג אותי בפייסבוק. איך שראיתי שההרשמה נפתחה עזבתי הכל ונרשמתי לתחרות וישר לאחר מכן התחלתי להתאמן באפליקציית רומיקוב לטלפון הנייד. בגלל שפספסתי את ההרשמה של 2015 הפכתי קצת חלוד במשחק והייתי חייב להשתפשף שוב בחוקים, במיומנות ולחזור לעצמי. הייתי יושב ומשחק בין שלוש לארבע שעות ביום, כל יום, כדי להחזיר לעצמי את היכולות ולהתכונן לאליפות".
איך משפיעה העובדה שאתה כבד שמיעה על היכולת שלך במשחק, אם בכלל?
"אני נולדתי חירש ואני לא חושב שאף פעם זכיתי ליחס מזלזל או לא יפה לאורך חיי. תמיד הילדים מסביבי היו מקבלים ונחמדים ולא היו לי קשיים בגלל קשיי השמיעה שלי. גם היום אני נתקל בהמון אנשים עם סבלנות ונכונות לקחת ולהשקיע את הזמן בתקשורת איתי ושלי איתם. בנוגע למשחק אני חושב שאולי חוסר השמיעה נותן לי דווקא יתרון. אני יכול לכבות את שתל השבלול ואז אני לא שומע כלום ומסוגל להתרכז עוד יותר משאר המתמודדים שאולי יכולים להיות מוסחים על ידי רעשי רקע וכדומה. אפשר להגיד שזה מכניס אותי למעין זון שמתמקד רק במספרים".
ומה השלב הבא?
"כרגע החלום העיקרי שלי הוא כמובן להביא כבוד למדינת ישראל באליפות הרומיקוב העולמית שתערך בירושלים בנובמבר. אבל מעבר לאליפות המתקרבת אחד החלומות שלי הוא להכיר מישהי ולהקים יחד איתה בית ומשפחה בארץ".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר