מימין למעלה משפחת קאהן, משפחת אמר (צילום ליטל אטינגר), משפחת קלדרון ומשפחת שרעבי
מימין למעלה משפחת קאהן, משפחת אמר (צילום ליטל אטינגר), משפחת קלדרון ומשפחת שרעבי

המאכלים, ההווי והזיכרונות: ארבע משפחות מספרות על ראש השנה שלהן

יצאנו לבדוק אצל ארבע משפחות מהו ראש השנה עבורן, היכן הם יחגגו את החג, מהם המאכלים המיוחדים שיחכו על שולחן החג ומה הם מאחלים לכולנו לשנה החדשה

פורסם בתאריך: 15.9.23 08:45

האוכל כבר מוכן, המתנות ארוזות, המשפחות מתרגשות והבגדים החגיגיים כבר על הקולבים, לקראת ערב ראש השנה החדשה (תשפ"ד) שייחגג הערב ברחבי הארץ. יצאנו לבדוק אצל ארבע משפחות מהו ראש השנה עבורן, היכן הם יחגגו את החג, מהם המאכלים המיוחדים שיחכו על שולחן החג ומה הם מאחלים לכולנו לקראת השנה החדשה.

משפחת קלדרון, פתח תקוה: "היינו קונים גלויות ברכה בדוכנים סביב בית הכנסת הגדול"

עבור ניסים קלדרון, הידוע לכולם כהיסטוריון של הפועל פתח תקוה ומנהל קבוצות פייסבוק חשובות, זה יהיה חג עצוב. באחרונה הלכה לעולמה אשתו, זהבה קלדרון ז"ל.  השבוע הוא נזכר בראש השנה בימי ילדותו: "ראש השנה עומד בפתח ושוב עולים הזיכרונות על ההכנות לקראת החג ונוסטלגיית המנהגים המלווים אותי כיליד פתח תקוה כבר 80 שנה. זכורים לי ולוותיקי העיר אותם דוכני מכירת גלויות הנושאות ברכות לראש השנה שהיינו קונים בדוכנים סביב בית הכנסת הגדול. משם ההורים היו לוקחים אותנו לשוק הקטן ברחוב הרצל פינת חפץ חיים לקנות דגים לחג אצל מזרחי ומחזירים אותנו כילדים לשוק הגדול לקנות מצרכים לקראת הערב החגיגי. כשהגיע ערב ראש השנה אימי פורטונה הלבישה אותי בבגדים חגיגיים ואבי שמואל לקח אותי מביתי ברחוב רוטשילד ליד הציפור הכחולה לבית הכנסת הגדול לשמוע את תקיעת השופר. כשחזרנו הביתה השולחן היה ערוך ועליו היו כמנהג היהודים תפוח בדבש כדי שהשנה תהיה מתוקה, ראש דג שנהיה לראש ולא לזנב, גרגירי רימון שירבו זכויותינו כרימון וכמסורת המלווה אותי מהילדות היו על השולחן החגיגי תמרים, שום, כרפס, שעועית ודלעת. אלו היו ימי הילדות. ימים שהבית הצנוע היה פתוח לשכנים למשפחות ינאי, דינוביץ, רמן, גרוטו ומירזיוף. כשהגעתי לגיל 10 עברנו לגור בנווה עוז, שם חגגנו לראשונה את ראש השנה בחצר הבית עם דודה לונה וברוך ובנותיהם בתיה ונסקה שיחד עם אמי פורטונה היו דואגים להכין מאכלים יווניים, מאכלים שליוו אותי לאורך כל השנים בהם חגגנו וממשיכים לחגוג את ראש השנה".

משפחת קלדרון, צילום פרטי

משפחת קלדרון, צילום פרטי

"לאחר נישואיי לאהבת חיי, המורה והמחנכת זהבה כרמי ז"ל, שהלכה לעולמה לפני חצי שנה, היינו חוגגים את ראש השנה אצל הוריה רבקה ויצחק כרמי בירושלים", מספר קלדרון. "שם הקפידו על כל מנהגי החג והתפילות בגלל אב המשפחה שהיה הגבאי בבית הכנסת בכיכר ציון, שם גם הוא מונצח לנצח נצחים. בשנים האחרונות היינו חוגגים את ראש השנה עם המשפחה, תחילה בביתי ומלקקים את האצבעות מהמאכלים שאשתי היקרה זהבה הייתה מכינה כשפית. ועל כך יכול להעיד איש העסקים מאיר שמיר. לאחר נישואי ילדיי, היינו מוזמנים בראש השנה לחגוג בביתם בנווה גן בפתח תקוה ובחיפה אצל הורי כלתי, תמרה וטיבי פישר".

היכן תחגגו השנה את החג?

"השנה לצערי נחגוג את ראש השנה לראשונה ללא אם המשפחה, זהבה ז"ל, בביתם החדש של בני שמוליק וכלתי דניאל בשכונת רמות יצחק בנשר. כשהנוף הצופה לגולן וחופי הים והרי הכרמל ברקע, נרים כוסית לחיים ונאחל לעם ישראל לחזור לשפיות ולחזור לימים שהיינו ערבים זה לזה. למשפחתי היקרה, מלוסטיג עד פישר וקלדרון, נאחל בריאות, פרנסה טובה ותמיד להיות ביחד כי ביחד ננצח. אמן ואמן".

משפחת אמר, כפר סבא: "כבוד גדול עבורנו לארח ולפתוח את הלב למשפחתנו"

 מוטי ואורלי אמר ושלושת ילדיהם (אדר בת 13, דוריאן בן 11 ושיר בת 3) יחגגו את ראש השנה בביתם ויארחו בערב החג את המשפחה המורחבת.

מוטי ואורלי, מהו עבורכם ראש השנה?

"עבורנו ראש השנה הוא סימן לנתינה ושפע. זהו כבוד גדול עבורנו לארח ולפתוח את הלב למשפחתנו. ראש השנה משפיע על כל השנה הקרובה ולרוב אנו בוחרים מתוך אהבה ואמונה לארח כיד המלך".

מה מייחד את שולחן החג שלכם והאם יש לכם מאכלים מיוחדים המאפיינים את החג?

מוטי: "המייחד את מאכלינו הוא המתוק מהמקור ומן המנהגים המרוקאים השורשיים המלווים אותנו. אורלי מכינה טנזיה מרוקאית על מצע קוסקוס ובשר. בנוסף, שוק טלה וכבש חייב להיות בשולחן החג ולקינוח וודאי שכל מיני סוגי עוגות בסימן החג. והחשוב מכל: תה נענע ולצידו שבקייה מרוקאית מתוקה שתמתיק לאורחינו את החג". אורלי מוסיפה: "פרידה, חמותי היקרה, מכינה אושפלו טעים ממאכלי הבוכרים. אמי מכינה למנה הראשונה דג מרוקאי נהדר".

מוטי ואורלי אמר, צילום ליטל אטינגר

מוטי ואורלי אמר, צילום ליטל אטינגר

אתם נוהגים לנצל את ימי החג לטיולים או פעילויות אחרות?

"בראש השנה אנו משתדלים לבלות עם המשפחות כמה שיותר".

האם יש לכם מנהג כלשהו שאתם מקיימים בימי ראש השנה?

אורלי: "אני נוהגת לעצב את שולחן החג בסימן "השלום" עם ענפי הזית מתוך אמונה וחשיבות לשלמות ואחדות בינינו בתוך עם ישראל".

לסיום, מה אתם מאחלים לכולנו לכבוד השנה החדשה?

"אנו מאחלים לכל עם ישראל אהבת חינם ושנה טובה ומתוקה. אמן".

משפחת שרעבי, הרצליה: "יש לנו מאכלים טריפוליטאים אסליים שאי אפשר בלעדיהם" 

 שרית שרעבי מדגישה שמבחינתם כל יום הוא חג. לה ולבעלה אלירן שבעה ילדים: ליאל ואריאל בני 15, דניאל בן 13, אלירז בן 11, אודאל עוד מעט בת 10, רפאל כמעט בן 3 ומיכאל הקטן בן שנה וחצי.

שרית: "את ראש השנה אנו נוהגים לחגוג עם המשפחה מצד אבא שלי, משפחת ג'אנח היקרה, שם מתאספים מדי שנה מאז שאני קטנה כל הדודים ובני הדודים. מאז שסבתי שרה ז"ל נפטרה אנחנו משתדלים לא לוותר על החג הזה במיוחד כפי שהיה חשוב לה בעודה בחיים".

משפחת שרעבי, צילום פרטי

משפחת שרעבי, צילום פרטי

מה מייחד את שולחן החג שלכם והאם יש לכם מאכלים מיוחדים?

"בשולחן החג יש את כל הברכות שבדרך כלל דואגת להם ירדנה, הדודה שלי. את התבשילים בשנים האחרונות אנו נוהגים לחלק בין המשפחות שמגיעות. יש לנו מאכלים טריפוליטאים אסליים שאי אפשר בלעדיהם וגם אי אפשר ללמוד לבשל ככה. אבא שלי, רמי, אלוף בבישול טריפוליטאי ודגי החריימה שלו מדוברים בכל העיר".

אתם נוהגים לנצל את ימי החג לטיולים או פעילויות אחרות?

"את החג אנו מנצלים בעיקר לבילוי משפחתי ומנסים ליהנות במקסימום וכמובן נוהגים ללכת לבית הכנסת לראות ולשמוע את תקיעת השופר".

לסיום, מה אתם מאחלים לכולנו לכבוד השנה החדשה?

"נמשיך להתפלל לבריאות איתנה לכל החולים, שחיילינו יחזרו לשלום לביתם. שילדינו ידעו לאהוב אהבה חינם ודרך ארץ לכולנו. חג שמח ואחדות בינינו".

משפחת קאהן, רעננה: "מיד נפתחת קבוצת וואטצאפ של כל המשתתפים ומתחילים בחלוקה" 

משפחת קאהן מרעננה מונה ארבע נפשות: ההורים נעמה ויהודה והילדים ירדן (בן 19, חייל טרי) וכרמל (בת 16 וחצי, תלמידת כיתה י"א בתיכון מטרו ווסט). את החג תחגוג המשפה אצל לאה, אמה של נעמה בהרצליה.

נעמה: "מאחר ואני יתומה מאבא לעולם לא עזבתי את אמא וחגגתי בלעדיה, גם כשהיינו בחו"ל בשנה שעברה לאירוע משפחתי בזמן החגים קיימנו איתה שיחת זום והיא הייתה חלק בלתי נפרד מארוחת החג. אנחנו מאוד מאוד קרובות. ובכלל, הקרבה המשפחתית עם המשפחה המורחבת היא מאוד חזקה. חג ללא משפחה זה לא חג עבורי. ראש השנה זו סיבה למסיבה. מיד נפתחת קבוצת וואטצאפ של כל המשתתפים ומתחילים בחלוקה מי עושה מה. חשוב לנו לעשות בדיוק מה שהיה בבית סבא, אביה של אמא".

נעמה, ירדן וכרמל קאהן, צילום פרטי

נעמה, ירדן וכרמל קאהן, צילום פרטי

מה מייחד את שולחן החג שלכם והאם יש לכם מאכלים מיוחדים?

"הריחות של הבישולים מציפים את הבית. בבית של אמא נפתח שולחן ארוך מקצה לקצה. בראש השנה יש פחות מאכלים מסוימים אבל עדיין זו לא ארוחה סתמית כי האווירה היא אחרת. השנה נוותר על ראש הדג אבל אמא לא מוכנה לוותר על הראש בגלל הברכה אז אין ארוחת חג ללא מרק תימני עם חוואייג', בשר ראש עם עצמות וירקות והריח הנפלא".

אתם נוהגים לנצל את ימי החג לטיולים או פעילויות אחרות?

"בעבר, כשהילדים היו קטנים, נהגנו לטייל. עכשיו הילדים גדולים, כרמל בפעילויות של תנועת הנוער צופי ים וירדן בצבא".

לסיום, מה אתם מאחלים לכולנו לכבוד השנה החדשה?

"בהזדמנות זאת נאחל לכל בית ישראל שנה טובה מתוקה, שנלמד להכיל ולקבל אחד את השני, שתהיה שנה של צמיחה ואושר".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר