ספרייה בתחנת אוטובוס. צילום חן זוהר
ספרייה בתחנת אוטובוס. צילום חן זוהר

אכזבה: אחרי כארבע שנים הופסק פרויקט הספריות בתחנות האוטובוס באם המושבות

הסיבה: התחנות בשכונה חודשו והוספו מקומות ישיבה על חשבון הספריות. בשכונות אחרות הפרויקט ימשיך לפעול כי התחנות לא חודשו

פורסם בתאריך: 5.2.18 17:12

לפני כארבע שנים וחצי, ביולי 2013, הודיעה עיריית פתח תקוה שהיא מצטרפת לפרויקט public library – השאלת ספרים בתחנות האוטובוס של קבוצת האמנות art.espionage ואשר קיימת בכל רחבי הארץ. השכונה הראשונה שהצטרפה לפרויקט הייתה שכונת אם המושבות, בתחנות האוטובוס בשכונה הוצבו מדפי ספרים ועליהם שמו העירייה והתושבים ספרים אשר אין בהם שימוש ביתי. המטרה: חוויית קריאה יום יומית, בזמן המתנה לאוטובוס ותוך כדי נסיעה. בהמשך הצטרפו לפרויקט שכונות נוספות ברחבי העיר.
השבוע התבשרו תושבי אם המושבות שבגלל שתחנות האוטובוס חודשו, בוטלו הספריות ובמקומן נוספו מקומות ישיבה בתחנות. העירייה הודיעה כי היא מזמינה את התושבים להחליף ספרים בספריות העירוניות, שגם שעות הפעילות שלהם קוצצו. הידיעה על ביטול הספריות בתחנות אוטובוס גרמה ללא מעט כעס אצל תושבים רבים. "הרעיון של הספרייה היה שאתה לוקח ספר בתחנה שאתה עולה ולאחר שסיימת אתה מחזיר את הספר ולוקח ספר אחר בכל תחנה שיש בה ספריות", אומרת תושבת שכונת אם המושבות. "לי באופן אישי זה גרם סוף סוף לחזור לקרוא, חסך לי את הזמן ללכת לספריה ולהחליף ספרים, הייתי קוראת ספר ואחרי שהייתי מסיימת הייתי עוברת לספר הבא ועכשיו שנודע לי שמפסיקים את הפרויקט. זה מאוד מעציב אותי, אני לא מבינה מדוע לא מנסים לחשוב על דרך בה אפשר גם להחליף את התחנות לתחנות חדשות וגם להשאיר את הספריות, זו לא נראית לי משימה בלתי אפשרית". "זה היה פרויקט מבורך, הייתי באה עם הבנות שלי, הבנות היו מביאות ספרים מהבית שכבר אין לנו בהם שימוש ולצערי, עכשיו זה נגדע". תושב אחר שאל: "אני לא מבין מה הקשר בין הספריות בתחנות לבין החלפה בספריות העירוניות. אין קשר בין הדברים והאחד לא מהווה תחליף לשני".
יצוין כי בשכונות אחרות בעיר הספריות בתחנות האוטובוס ימשיכו לפעול, מאחר והתחנות לא חודשו בהן.

מי שיזם את הפרויקט בעיר, ומתפעל אותו באם המושבות, הוא חן זוהר, שלמרות הודעת העירייה עדיין לא מרים ידיים: "הבאתי את הפרויקט לעיר לפני כארבע וחצי שנים, לאחר שנחשפתי לפרויקט אותו יזמו שני מהנדסים מהטכניון. הם הגיעו לעיר, נפגשו עם נציגי העירייה והציגו להם את הפרויקט, לאחר מכן עשינו סיור ברעננה ללמוד איך הפרויקט עובד והתחיל שיתוף פעולה עם מנהלת רשת הספריות העירונית ויצאנו לדרך", הוא מספר. לטענת זוהר, פתח תקוה היא אחת הערים בהן הפרויקט פועל בצורה מיטבית. כל חודש, חודש וחצי הוא דואג לעבור בין הספריות בשכונת אם המושבות ולמלא את המדפים בספרים חדשים, אם זה על ידי תרומה של העירייה או של עמותת "עזרא" מרעננה. בנוסף, הוא פתח דף פייסבוק ubliclibrary p- פתח תקווה ומידי תקופה מתזכר את תושבי השכונה להוסיף ספרים היכן שצריך. "אנשים מאוד אוהבים את הפרויקט הזה וחבל לנו שהוא לא ימשיך", אומר זוהר, "ולכן קבעתי פגישה בשבוע הבא עם נציגי העירייה, על מנת לראות מה כן ניתן לעשות על מנת להשאיר את הפרויקט החברתי החשוב הזה".
תגובת דובר העירייה, חזי חקאק: "תחנות האוטובוס החדשות מכילות ספסלים נוספים לישיבה של הנוסעים ולרווחתם ולפיכך אין הן מותאמות להתקנת ספרייה. התושבים מוזמנים לכל אחת מהספריות המצוינות שברחבי העיר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר