טקס סיום קורס מנהיגות נשים בפתח תקוה. צילום זאב שטרן
טקס סיום קורס מנהיגות נשים בפתח תקוה. צילום זאב שטרן

נשות העיר מסתערות על המועצה, המטרה: לפחות 50 אחוז

הסתיים קורס מיוחד להכשרת נשים להתמודדות בזירה הפוליטית ולהשתלבות בפעילות ציבורית. נתונים מראים כי העיר נמצאת בתחתית הטבלה הארצית באחוז נשים במועצה

פורסם בתאריך: 10.3.18 17:52

בימים אלו הסתיים בעיר קורס "מנהיגות את המחר", בו השתתפו 24 נשים. את הקורס יזמה סגנית ראש העירייה אורנה דוידאי, שאחת ממטרותיה העיקריות היא לקדם נשים ולשלב אותן בפוליטיקה המקומית ובפעילות ציבורית. הקורס התקיים בשיתוף עם עמותת כ"ן (כוח נשי) שפועלת בשנים האחרונות להציב נשים בעמדות מנהיגות. הנשים שהשתתפו בקורס עברו תהליך מיון לפני כן. ההכשרה החלה באוקטובר האחרון, בהנחייתה של אורנה צאיג מעמותת כ"ן מנחת קבוצות שלה ניסיון בהכשרת נשים מנהיגות בערים רבות. בקורס היו עשרה מפגשים. יצויין כי (ראו בהמשך), כי בכל הנוגע לאחוז נשים במועצת העיר, פתח תקוה נמצאת בתחתית הטבלה הארצית.

אורנה דוידאי צילום זאב שטרן

אורנה דוידאי צילום זאב שטרן

לפרויקט הסיום בחרה הקבוצה לערוך קמפיין בפתח תקוה לעידוד שיבוץ נשים במקומות ריאליים בסיעות שיתמודדו בבחירות הקרובות באוקטובר 2018. חברות הקבוצה ניסחו עצומה להחתמת הציבור וכן הצהרת כוונות עליה יחתום ראש העירייה ולאחריו יוחתמו כל ראשי הסיעות. אירוע הסיום התקיים ביום שני השבוע באגף הנוער והצעירים. כיום מכהנות שתי נשים בלבד במועצת העיר פתח תקוה מתוך 27 חברים והשאיפה היא כי בקדנציה הבאה בה יכהנו 29 חברי המועצה עקב הגידול באוכלוסיית העיר, יהיו 50 אחוז נשים. אחת ממשתתפות הקורס, אורלי שיטרית, פעילה חברתית ומתנדבת למען הקהילה, כבר מיישמת את מה שהיא למדה ורצה באופן עצמאי למועצת העיר.

"המטרה שלי אחרי שנבחרתי כחברת מועצת עיר יחידה, הייתה לעשות משהו למען נשות העיר ולשלב אותן בפוליטיקה המקומית ובעסקים המקומיים", אומרת דוידאי. "הקורס היה חלק מהאג'נדה שלי, למרות שהיו אנשים שאמרו לי שאני מגדלת לעצמי הרבה מתחרות, אך חשבתי שהמטרה היא יותר חשובה. בוועדת הקבלה בה נכחו יועצת ראש העיר לענייני מגדר רחל אלון, אסנת פישר הסמנכ"לית ואנוכי, ראיינו המון מועמדות ולבסוף נבחרו 24 נשים,.לאורך כל הדרך, קבלנו את תמיכתו של ראש העיר שגם חותם על האמנה. אני מאוד מקווה שבבחירות הקרובות נראה יותר נשים במועצה שישתלבו במקום ריאלי ושראשי הסיעות יבינו שהם צריכים נשים על מנת להצליח".

נשים בעיריית פתח תקוה: אחוז נמוך במועצת העיר, ייצוג גבוה יותר בתפקידים בכירים

ראמור, לרגל יום האישה הבינלאומי 2018, קיימה חברת המידע העסקי CofaceBdi בדיקה על נציגות הנשים ברשויות הגדולות בישראל, שביניהן גם פתח תקוה. מהנתונים ניתן ללמוד כי פתח תקוה, בהשוואה לערים גדולות אחרות, נמצאת בתחתית הטבלה, עם 7 אחוז נשים במועצת העיר, כשמתחתיה רק העיר בני ברק, עם אפס אחוז נשים במועצת העיר. מבין הערים הגדולות, בעיר באר שבע ישנן 30 אחוז נשים במועצת העיר, ובתל אביב ובחיפה 26 אחוז נשים.
מהבדיקה שקיימה החברה עולה כי שיעור הנשים במועצות ערים בישראל עומד על ממוצע של 15 אחוז בלבד. עם זאת, ישנן ערים קטנות יותר בהן קיימת נוכחות נשית משמעותית במועצת העיר, בשיעור של 40-47 אחוז, כמו למשל גבעתיים, רעננה, כרמיאל ואור יהודה, אך בכל יתר הערים הנציגות הנשית עומדת על פחות משליש, כמו למשל פתח תקוה.
כיום ישנן במועצת העיר רק שתי נשים, סגנית ראש העירייה אורנה דווידאי וחברת המועצה צביה לבובי מהבית היהודי, שהחליפה לפני מספר חודשים חברת מועצה אחרת מהבית היהודי- יואלה רבינוביץ. למעשה, בתחילת הקדנציה הנוכחית הייתה דווידאי לאישה היחידה במועצת העיר, עד לכניסתה של רבינוביץ במסגרת הסכם רוטציה בבית היהודי לאחר שנתיים וחצי.
עם זאת, דווקא בתפקידים בכירים בעירייה, ניתן למצוא מספר נשים בעמדות בכירות, כמו למשל, היועצת המשפטית שרית גרינבוים, גזברית העירייה חני גולדשטיין, מבקרת עירייה איילה קדוש ומהנדסת העיר חווה ארליך.
"יום האישה 2018 מציג תמונת מצב שבה הנוכחות הנשית במשק הישראלי נמצאת אמנם במצב טוב יותר מבעבר, אך עדיין אנחנו רואים בתחומים רבים נוכחות נשית בשיעור הנמוך מהשכיחות של הנשים באוכלוסייה", אומרת תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi, שחיברה את הדוח. "כאשר בחנו את נושא הנוכחות הנשית בקרב נבחרי הציבור במועצות העיר זיהינו בעיה חמורה יותר לעומת תחומי עיסוק אחרים במשק. הדבר ככל הנראה מצביע מצד אחד על רצון נמוך יותר של נשים להיבחר לתפקידים הללו, ומצד שני גם על כך שציבור הבוחרים איננו דורש רשימות מגוונות יותר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר