המרכז הקהילתי מאור יהודה. צילום: זאב שטרן
המרכז הקהילתי מאור יהודה. צילום: זאב שטרן

דוח מבקרת העירייה: מתנ"ס מאור יהודה הפך לבית כנסת וכולל

עוד מתייחסת המבקרת לגירעון של מקפ"ת, שם אומרים בתגובה: "אנחנו בונים תוכנית התייעלות"

פורסם בתאריך: 5.7.17 13:38

בדוח הביקורת לשנת 2016 שפרסמה מבקרת העירייה איילה קדוש, יש ביקורת קשה על המרכז הקהילתי מאור יהודה ועל מספר נושאים נוספים.
מתנ"ס מאור יהודה נועד לשמש אוכלוסייה חרדית שמתגוררת סביבו. תקציב המתנ"ס מנוהל על ידי עמותת מקפ"ת (מרכזים קהילתיים פתח תקוה). בדוח מצוין כי בכניסה למרכז ישנו בית כנסת, בו מתקיימות פעילויות בימי חול ובשבתות, אך נטען לכאורה כאילו מדובר בספריה ובכיתת לימוד בלבד. המבקרת ציינה: "אני רואה בחומרה רבה את העובדה שנעשה כל מאמץ על ידי מקפ"ת ועובדי המרכז הקהילתי לטעון כאילו מדובר בספריה ובכיתת לימוד ערב. בבדיקת הביקורת עולה כי בית הכנסת מוכר על ידי המועצה הדתית ומפורסם באתר האינטרנט שלה כאחד מבתי הכנסת בעיר. לבית הכנסת יש על פי האמור גבאי".
כמו כן, הביקורת איתרה רכישות שבוצעות באמצעות חל"ד לצורך הצטיידות של בית כנסת, וביניהם ארון קודש וספריית מדפים, רכישת ספרי קודש, לוח מידע ממוחשב לבית כנסת ועוד. "לא ברוב מדוע בחרה העירייה להשתמש בתקציב ובקרקע אשר ייעודו לטובת הקמת מתנ"ס שישמש בית לפעילות חוגים לצורך הקמת בית כנסת". במקפ"ת ציינו בתגובתם לדברים כי "המקום לא משמש בית כנסת במובן הקלאסי של המילה אלא משמש כמרכז תורני כללי הכולל בתוכו ספרי לימוד, בית מדרש, לימודי תורה, תפילות. זה המועדון שלנו".
המבקרת ציינה גם כי במקום פועל כולל, שבו לומדים כ-20 אברכים, והנושא התגלה בעקבות תלונה שהתקבלה באגף הנכסים.
המבקרת מתייחסת בדוח הביקורת אל הגירעון אליו הגיעה עמותת מקפ"ת שמנהלת חלק מהמתנ"סים בעיר. "מנתוני הדוחות הכספיים של מקפ"ת עולה תמונה לפיה המתנסים המנוהלים בפועל על ידי מקפ"ת מנוהלים באופן גרעוני, כאשר הגירעונות ממשיכים להצטבר אף שהמימון העירוני הולך וגדל, בעוד שהמתנסים המנוהלים על ידי העירייה מצליחים לשמור על יציבות תקציבית ואף על צבירה חיובית. נתון זה חוזר על עצמו בשנים 2014-2016. בשנת 2016 מצוינת הערה של רואי החשבון לפיה 'לעמותה גירעון בסך 12,613,983 שקלים, גירעון אשר הולך וגדל בשנים האחרונות. ומעמיד בסכנה את המשך פעילות העמותה".

משרדי מקפ"ת. צילום: זאב שטרן

משרדי מקפ"ת. צילום: זאב שטרן

במקפת ציינו בתגובה: "מקפ"ת בונה תוכנית התייעלות בעזרת רואה חשבון חיצוני ואף עשתה פעולות התייעלות רבות, צמצומים, הוצאות עובדים לגמלאות, חיסכון ברכש, כפי שניתן לראות בצמצום הגירעון בין השנים 2015-2016. מקפת תמשיך להתייעל".
בדוח הביקורת יש פרק המתייחס לבית החברתי שברחוב השושנים. הבית הינו חנות יד שנייה שמתקיימת מתרומות של אנשים שתורמים בגדים, כלי בית ומוצרי חשמל קטנים. מדוח מצוין כי מתצפיות שערכה הביקורת עולה כי "הלקוחות הפוקדים את החנות מסתובבים עם תיקים ושקיות ואוספים בגדים וציוד באין מפריע ובאין משגיח וכי תמחור מוצרי החנות נתון במידה רבה לשיקול דעתו של רכז הבית ויכול אף להשתנות מלקוח. למרות שהיקף הפעילות של החנות גדל בקצב מהיר והכנסותיה עומדות על כ-800 שקלים ביום, ולמרות העובדה שכל ההכנסות הן במזומן בלבד, אין בחנות קופה רושמת".
בכל הקשור לכדאיות הכלכלית של הבית נכתב בביקורת כי נכון לשנתיים הראשונות לפעילותו, המיזם אינו רווחי. מבדיקת הביקורת עולה כי בבחינת שיקולים כלכליים נטו אין כדאיות בהפעלתו של המיזם. למרות שהחנות מראה עלייה עקבית ברמת ההכנסות החודשיות, הרי שעדיין ההוצאות הכוללות עלו על ההכנסות בגובה של 60 אלף שקלים".
תגובת דובר העירייה, חזי חקאק: "ראש העיר רואה בחומרה רבה את חלק ממצאי הדו"ח ולכן זימן ישיבה עם מנכ"ל העירייה, היועצת המשפטית וגזברית העירייה והנחה אותם לפעול ללא דיחוי ליישום מיידי של המלצות הדו"ח".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר