אור מעודה טורקיה צילום:אילן חתוכה
אור מעודה טורקיה צילום:אילן חתוכה

תכירו: אור מעודה, הפנים שמאחורי הפוסט שהסעיר את העיר

פוסט שפירסמה אור מעודה טורקיה לאחר שביקרה בחגיגות העצמאות בפתח תקוה כלל תיאורים על אלימות והטרדות מיניות בקרב בני הנוער. ראיון

פורסם בתאריך: 10.5.17 12:09

למעלה משלושת אלפים וחמש מאות שיתופים, אלפיים תגובות ויותר מאחד עשרה אלף לייקים קיבל הפוסט שהעלתה אור מעודה טורקיה, תושבת העיר, יום לאחר חגיגות העצמאות בפארק הגדול בפתח תקוה. מעודה הגיעה לחגיגות יחד עם בני משפחתה ומה שהיא ראתה זעזע אותה וגרם לה לחזור הביתה, לשבת ולכתוב פוסט שהגיע כמעט לכל בית אב בעיר, פוסט כואב של אמא שעד לפני זמן לא ארוך הייתה חלק מהנוער שמסתובב היום בפארקים ובגינות.
"שנים עבדתי עם נערים בסיכון, ראיתי הכל, אבל בערב יום העצמאות זה היה גועל אחד ענק תקוע בגרון שגרם לי לסיים את הערב בדמעות", כתבה בפוסט, ""ילדות בנות 11 לבושות במינימום של המינימום. ילד בן 12 שולף מולי אצבע, חותך ומזמין ילדה לעשן איתו. אתם לא יודעים מה זה אצבע?? זה ח-ש-י-ש! ילד בן 10 מעשן סיגריה והולך כמו עבריין, כאילו הוא מחזיק בביצים של העולם הזה. ילד תוקע את האיבר שלו בישבנה של נערה אחרת ורוקד איתה צמוד תוך נשיקות רטובות בצוואר. ילד מתבגר שיכור פצצות, שני חברים שלו מחזיקים אותו בכל יד כדי שלא ייפול על אחרים או יציק לעוברים ושבים. והוא, כהרגלו של שיכור נטפל לילדות".
בהמשך הפוסט הזהירה מעודה טורקיה מפני ההשלכות של אופי הבילוי של בני הנוער. "אחת מתוך שלוש, זו הסטטיסטיקה היום בישראל לנפגעות תקיפה מינית בישראל. עם איך שהדור הצעיר היום נראה, גדל הסיכוי שהסטטיסטיקה תשתנה ל-'אחת מתוך אחת' והאשמים היחידים אלו אתם ההורים".
"מאז הפסקתי לפחד"
מספר ימים לאחר החגיגות, מעודה טורקיה, עדין לא נרגעה "אני חיה ונושמת נוער וזה לא פשוט לי מה שראיתי. כל דוגמא שנכתבה בפוסט וכל גיל של ילד, זה אחרי שעצרתי ודברתי איתו. שאלו אותי אם לא פחדתי ולא, לא פחדתי. כשהייתי רכזת נוער, באחד הפעמים הערתי לנער בגינה ציבורית, הוא הצמיד אותי למתקן עם סכין ומאז הפסקתי לפחד. המזל שלו, ואולי גם שלי, שהחברים שלו היו במקום הזיזו אותו ממני. אמא שלי אומרת לי שאני לוקחת את זה קשה, אבל אני חרדה מאוד ממה שקורה מסביב. אני לא מאמינה באלימות אלא בשיח והילדים מחקים את מה שהם רואים, בטלוויזיה, בתוכנית סאטירה ובבית".
לדברי מעודה טורקיה חשוב שההורים ידברו עם בני הנוער על הנושא. "ילד צריך שישימו לו גבולות לא בהפחדה ובאיומים, אלא להסביר ולתת דוגמאות כל הזמן. שיהיה בבית כל הזמן שיח פתוח, שהילד יידע שיש לו עם מי להתייעץ, שהוא יכול לבוא ולשאול שאלות בלי שמישהו יכעס אליו או יעניש אותו".
את חלק מהנערות אותן פגשה ביום העצמאות היא מכירה. "מדובר בילדות שאני מכירה מהעיר, אני מכירה גם את ההורים שלהם ואני יודעת שמדובר בילדות שבאות מבית טוב. אבל בכל זאת הילדות יצאו מהבית עם בגדים מינימליים וחשופים וההתנהגות שלהן הייתה בעיתית ואני שואלת איפה ההורים. זה נכון שלא משנה מה הבנות לובשות, לאף נער אין זכות לממש אף חלק בגוף שלהן, אבל גם הלבוש צריך להיות תואם לגילן".
"מחקים מה שרואים בטלוויזיה"
עמית לוי , יושבת ראש מועצת הנוער בראש העין הגיבה השבוע לדיון הציבורי: "הגועל הזה הפך מזמן לחלק מ'המציאות' שלנו. התופעה הזאת החלה כבר לפני כחמש שנים, לצערי זה לא מהיום. אי אפשר לשים אצבע מאשימה על מישהו או משהו כי כולנו חלק מזה. נכון שזה מדאיג וזה מזעזע ואפשר לדבר בלי הפסקה על העניין, אבל השאלה מה באמת אנחנו עושים כדי שזה יתחיל להתהפך, כדי שהכל יהפוך להיות תמים ופשוט יותר".
לדבריה, אי אפשר להפיל את האחריות על הנושא על ההורים. "הם יענישו, יצעקו, יחזרו על אותן מילים בקצב ומשפטים קצת שונים אבל הילדים לא יפנימו כי הבעיה היא גדולה יותר, היא מושרשת בתכנים בטלוויזיה בסרטונים ביוטיוב, בדוגמניות בעיתונים, בפוליטיקאים שמתיימרים ומרשים לעצמם יותר מדי, בכל כך הרבה צורות וצבעים שונים אפשר לעטוף את הדרך השגויה שבה הילדים גדלים. הם מחקים את מה שהם רואים בטלוויזיה, כמו תינוק שלומד לדבר וללכת הם לומדים מה נכון ומה לא נכון לפי הסטנדרטים של החברה שמכתיבה להם את הקצב".
מאי כץ, יושבת ראש מועצת הנוער בפתח תקווה הוסיפה: "קראתי את הפוסט ומאוד נחרדתי. כמובן שאנחנו לא תומכים בשתייה ועישון בגילאים הצעירים ומשרד החינוך עושה המון למנוע זאת, במיוחד כשמדובר בתופעה ארצית. אבל מפה לבוא ולהגיד שזה הדור כולו, זה קיצוני. יש גם הרבה דברים טובים שאפשר להגיד על בני הנוער".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר