חצי חינם אם המושבות צילום זאב שטרן
חצי חינם אם המושבות צילום זאב שטרן

תביעה ייצוגית נגד חצי חינם באם המושבות בשל גביית מע"מ גבוה

במשך כמעט חודשיים בשנת 2015 גבה המרכול 18 אחוז מע"מ, למרות שהמס הופחת ל-17 אחוז. חצי חינם בתגובה: "מדובר בתקלה בקופה אחת"

פורסם בתאריך: 9.7.18 11:08

בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר לאחרונה תביעה ייצוגית נגד כלבו חצי חינם סניף אם המושבות בפתח תקווה, כל זאת בטענה שמלקוח שהגיע למקום וביצע קניה, נגבו 18 אחוז מע"מ במקום 17 בזמן הרכישה.

בעקבות המקרה, הגישו עורכי דינו ברק אביבי ואסף נוי את הבקשה לתביעה ייצוגית, שכאמור אושרה. מהתביעה עולה כי ב- 20.11.15 וב-27.11.15 ביצע התובע הייצוגי שתי קניות בסניף של סופר חצי חינם באם המושבות ובשתי ההזדמנויות שם לב שגבו ממנו 18 אחוזי מע"מ, משום שבקבלות הופיע שיעור מע"מ של 18 אחוז, זאת למרות שהחל מה-1.10.15, שיעור המע"מ הופחת מ-18 ל-17 אחוזים.

חברי הקבוצה הייצוגית כוללים את כל הלקוחות שרכשו ברשת הסופרים חצי חינם מוצרים בין ה-1.10.15 ועד ל-27.11.15, כלומר, במשך כחודשיים, ושילמו אחוז אחד יותר מע"מ. הטענה של התובע הייצוגי היא שבעקבות הפחתת שיעור המע"מ, הוא היה משוכנע כי בעלי הרשת הפחיתו באחוז אחד את מחירי כל המוצרים בסופר, ולכן מדובר בהטעיה לפי חוק הגנת הצרכן וכן בעשיית עושר ולא במשפט. לטענת באי כוחו, עורכי הדין ברק אביבי ואסף נוי, בעלי הסופר היו צריכים לפחות לפרסם מודעה בולטת בה יצוין כי למרות הירידה בשיעור המע"מ מחירי המוצרים נותרם בעינם.

ברשת חצי חינם טענו מנגד כי ברמה העקרונית הם לא עברו על שום עבירה בחוק, שאינו מטיל על העסקים חובה להוריד את המחיר לצרכן באותו שיעור שבו פחת המס. הם טענו מנגד כי הרשת לא ייקרה את המוצרים שהועלו בשיעור המע"מ ל-18 אחוזים בשנת 2012, וכי המחיר אשר הלקוחות ישלמו בקופה ידוע להם כאשר הם בוחרים לרכוש את המוצר, ולכן הם לא הטעו את הצרכנים.

בנוסף לכך טענו בחצי חינם כי רק בסניף שבו קנה התובע, כאמור בחצי חינם בפתח תקווה, ולמשך כשבועיים, צויין ששיעור המס הוא 18 אחוזים, וזאת בגלל תקלה זמנית במדפסת.

שופטת בית משפט השלום, שושנה אלמגור, קבעה כי סופר חצי חינם לא סתר את טענת התובע כי לאחר הפחתת  המע"מ היא המשיכה לגבות מהצרכנים מס ערך מוסף  גבוה מהמותר. לכן המבקש הוכיח לכאורה כי הוא אוחז בעילת תביעה זו נגד המשיבה, וכי הנזק שנגרם לחברי קבוצה הוא בשיעור אחוז אחד. השופטת קבעה כי בעל עסק שלא הפחית את מחיריו בהתאמה לירידת שיעור המע"מ ולא הביא זאת לידיעת הציבור חטא בהטעיה, או לכל הפחות בהתנהגות חסרת תום לב. לכן לכאורה היא התעשרה שלא כדין.

מחצי חינם נמסר בתגובה: "מדובר בתקלה שקרתה בעקבות הוספת קופות בסניף, צוות המחשוב בשגגה לא עדכן את שיעור המע"מ בקופה אחת בסניף הספציפי בזמן שבשאר הקופות האחרות בסניף וכן בכל סניפי הרשת כלל לא הייתה בעיה. תיקנו מיד את הטעות ולקוחות הסניף לא נפגעו מהמקרה, שכן לא היה שום שינוי במחירים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. קובי

    כן, בטח… קופה רושמת אחת בשמלה אדומה ושתי צמות, עמדה ושאלה.. למה?

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר