יחידת שיטור קהילתי תחנת כיכר המייסדים בפתח תקוה צילום עזרא לוי
יחידת שיטור קהילתי תחנת כיכר המייסדים בפתח תקוה צילום עזרא לוי

את הסירנה של היחידה הזו לא תשמעו

שלוש שנים לאחר שהוקמה מונה יחידת השיטור הרגלי של משטרה פתח תקוה 16 שוטרים שמסיירים בשני אזורים: מרכז העיר ואזור הבילוי ברמת סיב. המודל: יחידת השיטור הרגלי של ברצלונה

פורסם בתאריך: 27.8.18 19:11

יחידת השיטור הרגלי של משטרת פתח תקוה, שהחלה את דרכה עם כחמישה שוטרים בלבד, כוללת היום, שלוש שנים לאחר שנוסדה, כ-16 שוטרים, שנמצאים בשתי נקודות בעיר: בכיכר המייסדים ובנקודה ברמת סיב שבקריית מטלון.

עיקר פעילות היחידה היא להיות בקרבה לאזורים בעייתיים ובכך להגיע במהירות לנקודה ולטפל ראשונים בבעיה. "היחידה קמה על בסיס שיטור רגלי דומה שקיים באירופה, כשבברצלונה היא דוגמה טובה לכך", אומר מפקד היחידה, רס"ר בכיר, רמי עמרם. "היחידה הוקמה לפני שלוש שנים. התחלנו עם חמישה שוטרים, והיום יש לנו 16 שוטרים שכירים שהיחידה היא עבודתם. זו יחידה משטרתית קלאסית שבנויה על שוטרים מוסמכים ומאומנים. יש לנו שני מקומות קבועים, הנקודה הראשונה היא בכיכר המייסדים שבמרכז העיר, שכוללת את אזור המדרחוב, השוק העירוני וכל הסביבה. מעבר לכך, יש לנו נקודה ברמת סיב, שבה נמצאים חמישה שוטרים. מדובר באזור הבילויים של העיר ויש שם המון בליינים בסוף השבוע. אנו מבצעים שם לא רק הענקת תחושת ביטחון, אלא גם מבצעים בדיקות שתייה, מגיעים במהירות למקרים דחופים ועוד. חשוב לנו שתהיה תחושת ביטחון במקום".

עמרם, בן 52, שמשרת כבר 32 שנים במשטרת ישראל, הוא השוטר הוותיק ביחידה. מלבדו, יתר השוטרים הם חדשים יחסית, הוותיק ביניהם הוא 8 שנים במשטרה. עמרם מספר על היתרון שיש לשוטרים רגליים על פני שוטרי סיור שנמצאים בניידות: "השוטרים הרגליים הם לא על ניידות, והם לא נעלמים, אלא תמיד נמצאים באותו האזור. יש לנו שעות פעילות, משמונה בבוקר ועד לשעה 23:00. בימים חמישי ושישי אנו פועלים עד לשעה חמש בבוקר. בכל שלב נתון תמיד רואים שוטרים ברגל, ואנו נמצאים שם לכל אירוע שהוא עבירה. מעבר לכך, ניתן לדווח גם לשוטרים בנקודה או למוקד 100 שמעביר את הקריאה לשוטרים הרגליים. היתרון זה המיקום הגאוגרפי ואנו מגיעים יותר מהר מאשר ניידות, שיש להן קריאות נוספות או שלוקח להן זמן עד שהיא מגיעה לנקודה".

בשל הפעילות באזור מרכז העיר, ובשל הרגישות שיש למרכז העיר נוצרה תקשורת יעילה בין המשטרה לבעלי העסקים. "גם בעלי העסקים מכירים את השוטרים הרגליים, והם מתקשרים ישירות לשוטרים עצמם ומדווחים להם על כל דבר חשוד, בין אם זה פגיעה באיכות החיים או פשיעה", מוסיף עמרם. "הקשר בין השוטר לאזרח הוא הדוק ועל בסיס יומי. יש לנו קבוצות וואטסאפ עם בעלי עסקים במרכז העיר וברמת סיב ואנו גם מדברים בינינו במידה ויש צורך, וזה חשוב מאוד מבחינתנו. מעבר לכך, השיטור הרגלי, יחד עם השיטור העירוני, מטפלים בנושא ההומלסים במרכז העיר והעובדים הזרים. ביחד עם השיטור העירוני אנו מפנים או משכנעים הומלסים להתפנות למרכזים שמיועדים להומלסים. כמובן שמפנים רק את מי שרוצה, ומי שלא רוצה אנו נעשה מאמצים לשכנע אותו. כמובן שיש גם את אוכלוסיית הזרים וכל נושא ההגירה. יש מידי בוקר צוות של השיטור שלנו שיוצא לפגוש בעלי העסקים כדי לשמוע אותם ואם היו מקרים שקשורים בתחום של העובדים הזרים. הפעילות שלנו היא גם לגבי שוהים בלתי חוקיים (שב"חים). אנו על בסיס יומי עושים בדיקות אזור השוק באוטובוסים כדי לבדוק אם יש שב"חים שמגיעים לאזור. זה אמנם לא קורה הרבה שמורידים שב"חים מאוטובוסים, אבל יש מקרים שאנו מוצאים שב"חים על האוטובוסים. אני יכול לומר היום שתופעת השב"חים במרכז העיר כמעט ונעלמה, כי אנו לא מרפים ומתעסקים בזה ביום יום".

עמרם מספר כי בשבועות ובחודשים האחרונים הצליחו בשיטור לאתר אופניים גנובים, וכעת הם עומדים בתחנה ומחכים שבעליהם יבואו וייקחו אותם. "אנו נלחמים בתופעה של גניבות האופניים החשמליים, בין היתר על ידי אוכלוסייה הזרה", הוא אומר, "יש ציבור שלא מגיע להתלונן על גניבה של אופניים. היום יש לנו בתחנה מאגר של אופניים חשמליים שאנו רוצים שבעליהם יבואו וייקחו אותם. אנו פונים לציבור ואומרים שיכול להיות שהאופניים שנגנבו לכם נמצאים אצלנו. אנו מודעים למחיר של האופניים החשמליים ולכן זה נושא חשוב. אנו מבקשים מהציבור לבוא ולראות. מי שייתן פרטים מזהים של האופניים ואכן יתברר שאלו האופניים שלו, אז נחזיר לו אותם. יש לנו במאגר 15 אופניים מהתקופה האחרונה. היה לנו מקרה של אדם שחולה במחלה סופנית שהתלונן בפני המשטרה הרגלית שגנבו לו את האופניים שהיו כלי התחבורה שלו, והצלחנו לאתר את האופניים לפי התיאור שלו ולפי הפרט המזהה שלו, וכך האופניים חזרו אליו".

עם זאת, חשוב לציין כי המטרה בסופו של דבר היא למנוע גם פשיעה חמורה יותר, כמו דקירות או קטטות משמעותיות. "אנו פה קרובים לכל מקום במרכז העיר", מסכם עמרם, "חלילה אם יש דקירה בשוק אנחנו תוך דקה שם. אם למשל יש מקרה קשה במדרחוב ההגנה אנו מגיעים לשם לפני כולם וממש תוך דקה או שתיים, ובזמן הזה אפשר לעשות המון. יש הנחייה של מפקד תחנה ששיכור שנמצא במרכז העיר, אז לפנות אותו לתחנה לפני שיתקוף מישהו. שיהיה בתחנה עד שיתפכח ומישהו מהמשפחה יגיע וייקח אותו. אין מצב שרואים שיכור בלילה ואנו לא מעכבים אותו בתחנה. יש פה גם עניין של ביטחון אישי וגם איכות חיי התושבים".

"יש לנו מטרה להראות נוכחות באזורי הברים הקטנים במרכז העיר כדי למנוע קטטות, כשלצערנו היה מקרה שבו נהרג צעיר במקום", מסכם עמרם, "מדובר במתחם קטן בתוך לב העיר, ולכן חשוב לנו להיות גם מחוץ למקומות הללו כדי למנוע מקרים דומים כאלו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מי שכתב על השוטרים את המעשיות קיבל לוקשים טעימים, מה שווה כל ההליכה הזאת אולי לספורט או לשיחות בטלפון ולטייל, חרטה ברטה.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר