בית הכנסת הגדול והממצאים שנחשפו צילומים זאב שטרן
בית הכנסת הגדול והממצאים שנחשפו צילומים זאב שטרן

ממצאים מרהיבים נחשפים בבית הכנסת הגדול

בית הכנסת עובר תהליך של שיפוץ ושימור, בסיוע תרומה של שני מיליון שקלים מאדם שביקש לא להיחשף. התהליך חושף על קירותיו שכבות מההיסטוריה המרשימה שלו. "בית הכנסת שלנו הכי מיוחד והוא יהיה מרשים ביותר", אומרת מוניקה כהן

פורסם בתאריך: 1.2.19 08:59

בחודשים אלה עובר בית הכנסת הגדול ברחוב חובבי ציון תהליך שימור, בסיומו יהיה בבית הכנסת חלל משופץ ושיכלול שימור של אלמנטים היסטוריים מעברו של המבנה.
בימים אלו חושפים במקום שכבות ישנות, כאלו שלפי ההערכה קיימות עוד משנת הקמתו – 1898. כזכור, בית הכנסת נבנה בעזרת תרומתו של הברון רוטשילד, והוא שימש כבית הכנסת של המושבה. את בית הכנסת תכנן דניאל ליפשיץ. במקום ישנם שלושה חללי תפילה, אחד גדול שמכיל כ-400 מתפללים, ועוד שני חללים קטנים. בנוסף ישנו חלל לשיעורי תורה וחלל לעזרת נשים. השיפוץ נעשה בהתאם לזמני התפילה במקום, אך מביאים כצפוי לאי מוחות זמנית עבור המתפללים, בעיקר נוכח העובדה שמוצבים פיגומים מעל אולם התפילה הגדול.

בית הכנסת הגדול צילום זאב שטרן

בית הכנסת הגדול צילום זאב שטרן

בית הכנסת הגדול צילום זאב שטרן

מנכ"ל חלד, שלמה לינצר, מספר על התרומה הגדולה מתורם שהעדיף להישאר אנונימי, תרומה אשר אפשרה את השיפוץ: "השיפוץ נעשה באחריות חברת חל"ד שקיימה מכרז ובה זכתה חברת ארכו. בנוסף, קיבלנו תרומה של שני מיליון שקלים מידי גוף שאנו לא רוצים לחשוף אותו. כל העבודה פה היא עבודת נמלים שנעשית בגירוף של סכין שהיא כמו סכין יפנית. אנו מגיעים לשכבות ישנות מלפני שנים רבות, ואולי אפילו לתקופה שהמקום הזה הוקם מלפני מעל מ־130 שנה".
סיור במקום מגלה כי הקירות בבית הכנסת עטופים בחמש שכבות, כל אחת מתקופה אחרת בהיסטוריה של בית הכנסת. כך למשל, בימים אלו חושפים במקום ציורים וסמלים מהשכבות הראשונות שעטפו את בית הכנסת. השכבה הראשונה היא השכבה הכחולה, והיא מהשנים הראשונות של בית הכנסת, ולאחריה יש שכבה שניה שהיא שכבת בז', ולאחריה שכבה של צבע שמן משנים מאוחרות יותר.

בית הכנסת הגדול צילום זאב שטרן

בית הכנסת הגדול צילום זאב שטרן

"מה שרואים על הקירות מהשכבות האלו היא למשל שבלונה שהייתה לאורך כל הקיר. בשכבות מאוחרות יותר נחשפו ציורי קיר ישנים ומגן דוד שהוא מוטיב חוזר על הקירות בבית הכנסת", אומר עלי סקלר, משמר מטעם חברת ארכו, "בהמשך בית הכנסת חשפנו גם ציור של אריה ורואים חלק מהראש שלו וקצת מהזנב. למעשה השכבות האלו התגלו בשל רטיבות שהייתה בקירות ובעצם חשפה את השכבות הישנות, וככה החל הליך השחזור והחשיפה שלהם".

בית הכנסת הגדול צילום זאב שטרן

בית הכנסת הגדול צילום זאב שטרן

שימור בית הכנסת אמור להימשך כחצי שנה לערך, ובסופו יושלם שיפוץ בית הכנסת מבחינה חיצונית ופנימית, שיפוץ שנפרש על פני כמה שנים בתקופות שונות. את עבודות השימור הפנימיות והחיצוניות תכנן משרד אמנון בר אור – טל גזית אדריכלים בע"מ. מוניקה כהן, יועצת ראש העיר לשימור אתרים בהתנדבות, וגמלאית של העירייה, הייתה בעברה גם חברת מועצה ופעילה בתחום מזה שנים רבות. כהן מספרת על התהליך החשוב לשימור המקום. "השיפוץ הנוכחי בעצם יסיים את פרויקט שיפוץ בית הכנסת", היא אומרת, "תמיד יש עוד דברים שצריך לעשות, אך יסתיים השלב הבסיסי. אני רוצה לדאוג לנושא הגינה שנושקת לבית הכנסת. צריך לשתול שם עצים ולהפוך את המקום לגינה של בית הכנסת. השיפוץ שנעשה עכשיו יחזיר את ההיסטוריה של המקום ויכבד את בית הכנסת. הוא ייראה מצוין מבחינת ציורי הקיר והצביעה והריהוט והנברשות של המקום. אני חושבת שבית הכנסת הגדול יהיה הפנינה של רחוב חובבי ציון וזה יהיה בית הכנסת היפה ביותר מאלו שקמו בתקופת המושבות. אני יודעת שבעוד ערים משמרים בתי כנסת ישנים, אך שלנו הכי מיוחד והוא יהיה מרשים ביותר. אני מלווה את הפרויקט כבר הרבה שנים וזה הבייבי שלי ואני מחכה לתוצאות שלו. אני מגיעה לבית הכנסת לפחות פעם בשבוע לראות את השיפוץ וההתקדמות. מתקיימים גם סיורי תלמידים על בסיס יומי, ובית הכנסת הוא חלק ממסלול של סיור היסטורי בעיר, שכולל גם את בית הדפוס וכיכר המייסדים. יש גם קבוצות שמגיעות מחוץ לעיר לסיורים במקום".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר