ענת זנזורי. צילום זאב שטרן
ענת זנזורי. צילום זאב שטרן

"יש אנשים שמנסים לשים לי רגליים. זה מאתגר אותי"

כשענת זנזורי החלה את המאבק נגד זיהום האוויר באם המושבות, היא לא חשבה שזה יביא אותה למועצת העיר, כמספר 2 ברשימתו של רמי גרינברג. ראיון מיוחד על ההבטחה שתהיה סגנית בשכר, על המחויבות לתושבים ועל הסיכוי שתהיה בפתח תקוה ראשת עיר

פורסם בתאריך: 15.3.19 11:05

ארבעה חודשים נמצאת ענת זנזורי באופן רשמי בפוליטיקה המקומית, וכמספר 2 בסיעתו של ראש העיר רמי גרינברג. לא מן הנמנע שגרינברג חייב חלק חשוב מהקולות שקיבל לזנזורי, שבארבע השנים האחרונות תפסה מקום חשוב בתודעה הציבורית בפתח תקוה, בעיקר נוכח המאבק שהיא מנהלת בנושא זיהום האוויר בשכונת אם המושבות.
אבל זנזורי הפכה מתושבת שכונה שנאבקה למחזיקת תיק איכות הסביבה, וכעת היא זו שצריכה לתת את הפתרונות, וגם את ההסברים לתושבים שרואים בה נציגה של השכונה במועצת העיר.
בראיון עימה היא מספרת על המאבק בזיהום האוויר שגרם לסיעות רבות לחזר אחריה, על ההבטחה של גרינברג כלפיה שטרם מומשה, על המחיר האישי והכלכלי שהיא משלמת, ועל כך שלמרות הכל, היא כאן כדי להישאר. "מי שמכיר אותי יודע שאני הגעתי מתוך מאבק ולא כיוונתי להיות בפוליטיקה, אך אני מאמינה שגם אין מקריות", אומרת זנזורי. "בארבעת החודשים האחרונים הבנתי עד כמה המקום הזה כן מתאים לי, אבל לאו דווקא כפוליטיקאית רגילה אלא יותר כמשרתת ציבור. בתחום הפוליטי אני קצת עוף מוזר, ולא פוליטיקאית תחמנית. המסר שלי לציבור הוא שאני תמיד אהיה אמיתית ואני לעולם לא אשקר".
את נהנית עד עתה?
"בסך הכל עד כה אני מרגישה מאוד כיף ויש הרגשה שמחבקים אותך אנשים כל הזמן. וכן, יש לי גם את היכולת להבין שלא כולם אוהבים אותי וזה בסדר. החשיבה שלי היא מאוד שונה כי אני מגיעה מתחום של טיפול באנשים. אני יכולה לומר שבמהלך התקופה הקצרה שלי בפוליטיקה הבנתי שלפחות 40 אחוז מהזמן אתה עסוק בלהסתכל מאחורי גבך כדי לראות מי מנסה להוריד אותך או מספר סיפורים שלא היו ולא נבראו. זה קצת הפתיע אותי. הבנתי שצריך להסתכל גם אחורה וזה מאוד לא נעים. יש לצערי אנשים שמנסים לשים לי רגליים. זה מחשל אותי ומאתגר אותי, ולרגע לא גורם לי לחשוב אם עשיתי צעד לא נכון. אמרתי לבעלי שהתחלתי לאהוב את הפוליטיקה, אבל אם צריך להילחם, אין שום בעיה".

ענת זנזורי. צילום זאב שטרן

ענת זנזורי. צילום זאב שטרן

"היינו מאבק שלא היה פוליטי"

כשהתחלת את המאבק בנושא זיהום האוויר האמנת שזה יביא אותך לעמדה של מספר שתיים ברשימה של רמי גרינברג ומחזיקת תיק איכות הסביבה?
"לא רק שלא האמנתי, חשבתי בהתחלה שכדי להיכנס לפוליטיקה צריך להתנדב ולהיות פעיל מגיל נוער, וזה הפתיע אותי לגמרי. היינו מאבק שלא היה פוליטי. הבאנו את רמי לשורותינו כי ראינו בו מישהו מתוך הפוליטיקה שיכול לעזור לנו ולא יותר. לא באתי לרמי ואמרתי לו שימשוך אותי לסיעה שלו או שישמור לי מקום. המהפך הגיע בחודש מאי 2018, כאשר רמי הציע לי להצטרף אליו. עד אז הציעו לי כל מיני הצעות מהרבה מפלגות ומתמודדים לראשות העיר ואני סירבתי. רמי היה האחרון שהציע לי. ואז אמרתי לעצמי שאולי זה מתאים לי ומשם הכל המשיך. הרעיון היה לטפל נטו בעניין זיהום האוויר ולא לקדם את עצמי".
אבל נראה שאין שינוי גדול, עדיין יש תלונות על ריחות, המפעלים שהוגדרו כבעייתיים לכאורה עוד פועלים, תחנות ניטור מפסיקות לעבוד או מועתקות למקום אחר.
"אנו מדברים על ארבעה חודשים. בקדנציה הקודמת היינו במלחמה מול המפעלים, לדעתי נעשו המון מהלכים שעזרו למפעלים להשתרש. וכן, בארבעה חודשים לסגור מפעלים ולשנות מצב קיים, זה זמן קצר מאוד. המפעלים האלו הם עסקים לכל דבר, והם רוצים להישאר פה. כל מה שאנחנו עושים כעת בתחום הזה לוקח המון זמן. לגבי תחנות הניטור, הן לא דגמו את המפעלים אלא זיהום תחבורתי, ולכן אין מה לחדש אותן וגם אמרתי את זה לציבור. אני לא אתן לציבור לקבל נתונים לא נכונים. שלוש שנים וחצי אמרו לנו כתושבים, שאנחנו לא אנשי מקצוע, שהתחנות האלו דוגמות את המפעלים, וזה לא נכון".
אולי פשוט צריך לקבל את העובדה שמפעלים כאלו נמצאים באזור התעשייה במשך השנים רבות ורק לאחר מכן נבנו לידם שכונות מגורים.
"אם המפעלים לא היו מזהמים אז אין לנו מה לעשות בנושא. המפעלים לא אמורים לזהם. יש פה עניין לא פשוט. המפעלים הוכחו כמזהמים. אי אפשר להתווכח עם זה, אך זה הליך מורכב מאוד. מפעלים כאלו לא צריכים להיות ליד תושבים. יש כמעט עשרה מפעלים שמחזיקים חומרים מסוכנים בקרבת בתי התושבים. אלו מפעלים שבגלל שהם ליד אוכלוסייה הפעילות שלהם עוברת לשעות הלילה, וככה למעשה החל המאבק שלנו. בהתחלה נלחמתי נגד התושבים שלא הבינו מה אני מריחה בשעה שתיים בלילה. בעבר הפעילות של המפעלים הייתה במהלך היום ועסקים בסביבה אמרו שאי אפשר היה לנשום, ולכן הפעילות שלהם עברה ללילה. היום אני יושבת בבית בסלון והחלון סגור כמעט לגמרי, וכשיוצאים החוצה יש ריח כימי חזק. זו לא המציאות שצריכה להיות. גם מפגע של ריח זה מפגע לכל דבר. בשנת 2019 לא צריך להגיע למצב שיושבים בבתים עם חלונות סגורים".

ענת זנזורי. צילום זאב שטרן

ענת זנזורי. צילום זאב שטרן

"אין לי התחייבות כתובה"

בחודש מאי בשנה שעברה הצטרפה זנזורי לסיעתו של רמי גרינברג במספר 2. גרינברג סומן אז כמועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר לנצח את איציק ברוורמן. הציפייה הייתה שזנזורי תמשוך אחריה את התושבים בשכונת אם המושבות לתמיכה בסיעה. מאחורי הקלעים, ולמרות שזנזורי הייתה מספר 2 בסיעה, את הסגנות הבטיח גרינברג לצדוק בן משה, ורק במידה והסיעה תקבל חמישה מנדטים זנזורי תקבל סגנות ראש עיר בשכר, וזאת כדי שתוכל לבצע את עבודתה במשרה מלאה.
הסיעה קיבלה חמישה מנדטים, זנזורי עדיין לא סגנית בשכר. "אני מפרגנת לצדוק בן משה", אומרת זנזורי. "רמי אמר בצורה חד משמעית לפני הבחירות שהוא מחויב לצדוק, ואם נקבל ארבעה מנדטים צדוק יהיה הסגן. גם מצידי אמרתי שזה בסדר גמור. רמי אמר שאם נקבל חמישה מנדטים אז גם אני אקבל סגנות. אמרתי שזה מקובל עלי. אני יכולה לומר שעבדנו בשביל הרף הזה מאוד קשה. עזבתי את העיסוק האישי שלי. עשינו פה עבודה מאוד חזקה, והבאנו את המנדט החמישי".
ואת הסגנות עדיין לא קיבלת.
"זה קצת מתעכב. דיברתי עם רמי על זה. הוא אמר שאני אקבל. יש לו עוד שני סגנים בשכר לתת. אני מאמינה שהוא יעמוד במילה שלו. אני לא רוצה שאנשים יחשבו שאני רוצה רק כסף. קיבלתי שני תיקים עם המון עבודה בשעות לא פשוטות, תיק התרבות ותיק איכות הסביבה. תיק איכות הסביבה לוקח ממני הרבה זמן. אני מתחילה את יום העבודה בשעות הבוקר המוקדמות ומסיימת בשעות הלילה המאוחרות, והכל בהתנדבות, וזה לא משהו שאפשר לעשות אותו בצורה משמעותית ללא שכר. רוב חברי מועצה שעובדים בהתנדבות לא מקבלים שני תיקים כאלו. יש המון עבודה לעשות. אני מאמינה שרמי יעמוד במילה שלו".
ואם לא?
"אין לי התחייבות כתובה לכך שהוא יעמוד במילה שלו. הוא הצהיר על ההתחייבות שלו ליד הרבה אנשים. הוא גם זימן אותי ללשכה ואמר לי שאני אקבל סגנות. אני מאמינה שכמו שאני נתתי לרמי את המילה שלי לשים אותו על כיסא ראש העיר, אז הוא גם יעמוד במילה שלו".
אין לך חשש שבחרו בך רק כדי להציג אישה במקום גבוה לפני הבחירות?
"זה עבר לי בראש. באחת השיחות עם רמי אף שאלתי אותו אם הייתי על תקן של נערת פוסטר. אבל מי שמכיר אותי בשכונה ובמלחמות מול המפעלים, יודע שאותי לא קונים בנזיד עדשים ואני לא נערת פוסטר של אף אחד. זה שרמי ראש עיר מהווה סוג של ניצחון עבורי. 80 אחוזים מאם המושבות בחרו ברמי, והרוב זה בגלל המאבק שלי בתחום זיהום האוויר. הפוליטיקה לימדה אותי שמבטיחים ולא תמיד מקיימים את מה שמבטיחים, אבל עד גבול מסוים. זו תהיה בעיה לרמי לאבד אותי בשכונת אם המושבות. הוא יצטרך לחשוב על חמש השנים הבאות. בכל מקרה, אני לא אפרוש גם אם לא אקבל את הסגנות. התושבים שמו אותי פה ואני אשאר כאן".

"אנחנו חיים ממשכורת אחת"

היא בת 49, ומתעסקת בתחום הייעוץ הנומרולוגי, ייעוץ אישי וייעוץ משפחתי. היא נשואה ואמא לשלושה ילדים, בגילאי 21, 18 ו-15. היא גרה באם המושבות שבע שנים, ולפני כן גרה ברמת אביב. "ברמת אביב לא היה זיהום אוויר, אבל רצינו מקום מרענן יותר וצעיר יותר. אני התאהבתי בשכונה הזאת ובאנשים שגרים פה. יש פה הרבה אנשים שמתנדבים והרבה קבוצות. אני נהנית מכל רגע פה".
איך את מצליחה לתמרן בין החיים הפוליטיים לבין קריירה ומשפחה?
"עבדתי לפני כן הרבה פחות. אני מאוד אוהבת לבשל ולאפות ולארח. לפני הבחירות חיינו ברמת חיים סבירה פלוס, הייתי מעבירה משכורת לא פחות טובה משל סגן ראש עיר, ועכשיו אנחנו חיים עם משכורת אחת. אם רמי לא היה מנצח אז כל אחד היה חוזר למקום שלו. וכן, זה לא קל עוד חודש ועוד חודש מבלי לקבל שכר. ומעבר לכך הילדים שלי רואים אותי פחות ויש פה תשלום לא פשוט בכלל. אני שלמה עם זה ורואה בעשייה שלי כהגשמה עצמית. אני לא נלחמתי ארבע שנים סתם. אני באה לעשות שינוי, ואם לא אצליח אז ממש לא אחמם את הכיסא. מעבר לכך צריך להבין שיש מחיר לפוליטיקה, אנחנו כבר לא אנונימיים, ותושבים מתקשרים בכל שעה גם בנושאים שלא קשורים לתיקים שבאחריותי, וצריך לתת להם מענה".
ביחס לקדנציה הקודמת, ישנה עלייה משמעותית בכמות הנשים במועצת העיר, זה מקרי או מראה על מגמה מסוימת בעיר?
"אני חושבת שכל מפלגה הבינה שצריך לתת מקום לנשים. יש נשים נפלאות וכל אחת תביא לידי ביטוי את היכולות שלה. אני לא חושבת שיש פה תחרות בין הנשים".
הפוליטיקה נתפסת כמקום מלא בתככים ואגרסיות, אולי זה גם גורם לחוסר התלהבות מצד נשים להצטרף?
"אני כאדם מסתכלת תמיד על חצי הכוס המלאה, וכן יש בפוליטיקה תככנות ואנשים יורים בך, אבל אני כל יום קמה בבוקר עם חיוך ולא משנה כמה מנסים לשים לי רגליים. החלטתי שאני לא לוקחת ללב. אני שלמה עם מה שאני עושה. יש רעשי רקע אבל אני חושבת שכל מי שלא מגיע לפוליטיקה עם עמוד שדרה ויודע מה אתה רוצה, אז יחפשו אותו".
את מאמינה שביום מן הימים תהיה פה ראשת העיר?
"חד וחלק כן. בהחלט. אין סיבה שלא. אני לא חושבת שבעניין הזה המין הגברי או הנשי שונים. אישה לא תביא משהו פחות טוב מגבר".
אז אם כך, את רואה את עצמך עומדת בראש סיעה גדולה ומתמודדת על ראשות העיר?
"אני נכנסתי לפוליטיקה בכדי להישאר. מה יהיה עוד חמש שנים או אפילו עוד חודש אי אפשר לדעת, הכל נזיל. הגעתי מתוך מטרה לשרת ציבור ולתת לו את הטוב ביותר. אומרים שפוליטיקה זה משהו מלוכלך אבל לא תמיד זה חייב להיות כך. אפשר גם להיות פוליטיקאי ישר ונקי. אי אפשר שהפוליטיקה תמיד תהיה מילה בעלת קונוטציה שלילית".
מה לדעתך צריך לשפר בעיר פרט לנושא איכות הסביבה?
"אני משלמת פה ארנונה הרבה יותר גבוהה מאשר מה ששילמתי כשגרתי ברמת אביב, וזה לא תקין, וראש העיר מנסה לתקן את מה שאפשר בנושא הזה על ידי ביטול העדכון האוטומטי. מעבר לכך, אם המושבות היא אמנם שכונה מדוגמת, אך לי אישית מפריעה כל הבניה פה. צריך לשנות במרכז העיר את התשתיות והמבנים. בתל אביב למשל הצעירים אוהבים את מרכז העיר, ואין סיבה שזה לא יהיה ככה גם בפתח תקוה. אם נחדש את התשתיות, מרכז העיר יכול להיות מקום נהדר לגור בו".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משה מחברת

    עוד לא 4 חודשים וכבר חתול שחור ביניהם?? נראה שרמי מתחיל לאכזב את האנשים הכי קרובים אליו…

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר