פרדס כפר גנים צילום דורון קורן
פרדס כפר גנים צילום דורון קורן

קבוצת תושבים פועלת למנוע את הריסת הפרדס האחרון בכפר גנים

ברחוב י"ד הבנים קיימת חלקה קטנה, זכר לפרדסים הגדולים שסימלו פעם את פתח תקוה ובמקומם נבנתה כפר גנים ג'. קבוצת תושבים מבקשת מהעירייה לשנות את ייעוד הקרקע כדי לשמר את החלקה וכדי שלא ייבנה עליה מבנה ציבור

פורסם בתאריך: 7.4.19 16:18

קבוצת תושבים מכפר גנים פנתה באחרונה אל ראש העירייה, רמי גרינברג, בבקשה לפעול לשימור החלקה האחרונה שנותרה מהפרדסים ההיסטוריים של כפר גנים, ושעליהם נבנתה שכונת כפר גנים ג'. מדובר שטח קטן שנמצא ברחוב י"ד הבנים, והוא כולל מספר עצי פרי. התושבים פנו לעירייה בבקשה להפוך את השטח לשטח ירוק, במקום שטח חום כפי שהוא מוגדר כיום. יצוין כי לא ידוע על כוונה כלשהי מצד העירייה להרוס את הפרדס הנותר לטובת מבנה ציבור, אך התושבים מבקשים להגדיר את המקום בתב"ע כשטח ירוק לטובת שימור המורשת. חלק מהתושבים טוענים כי במקום אמור להיבנות בית כנסת. תגובת העירייה (ראו בהמשך) מלמדת כי הסיכוי לשימור הפקרדס קטן, אם בכלל קיים.
"פתח תקווה בכלל וכפר גנים בפרט היוו במשך עשרות שנים מרכז לחקלאות פרי ההדר באלפי דונם של פרדסים. לצערנו הרב הפרדסים כמעט נעלמו לאור הפיתוח האורבני המואץ. אנו תושבי כפר גנים קוראים לעירייה לפעול לשימור מורשת פרדסי פתח תקווה וכפר גנים", כתבו התושבים, ואף הציעו מספר הצעות: "הפרדס האחרון בכפר גנים נמצא ברחוב י"ד הבנים 46, זהו אזור המיועד לבניה ציבורית (שטח חום). הפרדס הקיים במקום מניב פרי ומהווה ריאה ירוקה בגבול שכונות כפר גנים ב' וכפר גנים ג'. באפריל 2007 הצגנו את רעיון השימור לראש העירייה דאז, שהבטיח לטפח ולגנן את הפרדס ואכן כך נעשה על ידי העירייה. בשל הגדרה נוכחית של הפרדס כשטח חום אנו מבקשים לשנות את הגדרת החלקה לשטח ציבורי פתוח (שטח ירוק). התהליך המוצע לכך הוא על ידי הכנת תב"ע מקומית ביוזמת העירייה שמהותה החלפת שטחים. ברחוב י"ד הבנים 34-36 נבנה מתקן משאבות ובריכת מים של חברת מית"ב על מגרש המוגדר כשטח ירוק. בפועל השימוש בקרקע הוא למתקנים ומבנים על חשבון שטח פתוח ירוק. לפיכך, החלפת שטחים המוצעת בין שני המגרשים באותו הרחוב תהווה תיקון מתבקש לפגעיה הקיימת בתושבי האזור. ברצוננו לציין שמעבר לכך רחוב י"ד הבנים סובל מריבוי שטחים חומים (בתי כנסת, גני ילדים, מתנ"ס), ועל כך ישנה חשיבות נוספת לשמר עת השטח הירוק הקיים".
במכתב ציינו התושבים את חשיבות שימור הפרדס לטובות הדורות הבאים: "לאחר שינוי היעוד ניתן יהיה לתכנן בפרדס פרויקט לימודי לילדי הגנים ובתי הספר. אנו ממליצים להכשיר שביל הליכה פנימי בין העצים. לאורך שביל זה יבנו תחנות לימודיות בשטח שיוכשר. בתחנות אלו יוקמו דגמים מוקטנים הקשורים לפרדס כגון באר, משאבת מים, מערכת השקיה, בית אריזה וכדומה".

מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "מדובר בשטח שהופקע מאדם פרטי לטובת בניה ציבורית. בית המשפט חייב את העירייה לממש את השטח לטובת בניה ציבורית ולא הוא יוחזר לטובת הבעלים. לכן, העירייה מקדמת בניה לטובת התושבים על פי הצרכים בשכונה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מיקי

    חובה להשאיר את הפרדס ולטפח תזכורת למה שהיה כאן.
    לעירייה יש נציג בכפר גנים ג שמכבל משכורת ורצוי שיטפל ויצליח להשאיר את הפרדס. אם לא, שיוותר על משכורתו .

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר