שרה פרידמן צילום עזרא לוי
שרה פרידמן צילום עזרא לוי

המטרה: לפתוח סופר חברתי בפתח תקוה ולמכור חיתולים בחמישה שקלים

שרה פרידמן, הנשיאה החדשה של ארגוני המתנדבים בפתח תקוה, מספרת על הפעילות לקראת פסח, על התכנית לפתוח למכור חיתולים בחמישה שקלים, על המתנדבים הנפלאים, על הרצון לשתף יותר בני נוער ועל החלום לתקציב שנתי

פורסם בתאריך: 12.4.19 08:45

יש הרבה משימות בתפקיד החשוב של נשיאת ארגון המתנדבים בפתח תקווה, אבל אצל שרה פרידמן, אחת המשימות החשובות בתפקיד – הדאגה למשפחות רבות בחג הפסח, מגיעה די קרוב לכניסתה לתפקיד. בראיון מיוחד למלאבס היא מספרת על ההכנות לפסח הקרוב, על הבעיות, ועל התכניות לעתיד והרצון לשלב כמה שיותר מתנדבים ובני נוער בעשייה העירונית. "לקראת חג הפסח ארגון המתנדבים מחלק כ- 500 חבילות לחיילים בודדים ומשפחות. החבילות מאוד יפות ומרשימות ואנחנו דואגים להביא אותן עד לבתים", היא מספרת, "כמובן לצד זה יש גופים נוספים בעיר שמחלקים חבילות למשפחות וכן בכל יום שישי, אנחנו מחלקים במתחם שלנו אוכל לכ-25 משפחות. זו פעילות שמתקיימת כבר מספר שנים ואנחנו ממשיכים אותה".
לקראת פסח יש צורך במתנדבים, בעוד מוצרים?
"אנחנו תמיד זקוקים למתנדבים לאורך כל השנה וכמובן לקראת החגים בעזרה וחלוקה. לגבי מוצרים, לשמחתי אנשים אליהם אנחנו פונים, תורמים בצורה רחבה ומכובדת".
יש מחשבות לעשות סדר קהילתי?
"השנה לא, מאחר ונכנסתי לתפקיד רק לפני מספר חודשים ואנחנו גם כך עובדים מסביב לשעון, יכול להיות בעתיד נחשוב על כך".

84 ארגוני מתנדבים

בחודש דצמבר מינה ראש העירייה רמי גרינברג את שרה פרידמן לתפקיד נשיאת ארגוני המתנדבים. בטקס שהתקיים במתנ"ס עולמות, בנוכחות חברים מ- 70 ארגוני המתנדבים אמר גרינברג שארגוני המתנדבים בפתח תקוה הם סמל לדוגמא למופת ולהשראה לדור העתיד, ואיחל לפרידמן הצלחה בתפקיד. במשך 42 עבדה שרה פרידמן בעיריית פתח תקווה והייתה מנהלת אגף מנהלה, בגיל 67 פרשה לגמלאות. "מאוד שמחתי לקבל את התפקיד, מאוד חשוב לי לשלב את הילדים ובתי הספר בפעילות ההתנדבותית".
את בקשר עם נשיאות קודמות?
"אני בקשר עם דליה אוחיון. יש לנו קשר מאוד חזק, דליה נתנה לי טיפים מאוד טובים".
בעיר פתח תקוה יש 84 ארגוני מתנדבים אשר עוסקים לאורך השנה בפעילויות שונות. "אני חדשה בתפקיד, אבל אני נחשפת לאנשים מדהימים" אומרת פרידמן, "לצערי הרב, עדיין לא הספקתי לבקר אצל כולם ואני אעשה זאת. אבל כל הארגונים מצוינים ועושים פעילות מבורכת. לדוגמא, ביום שישי האחרון, התקיימה פעילות בבית הספר אורנים של בית הספר יחד עם הארגון, קיימנו בזאר גדול שכל ההכנסות לטובת בית הספר. יש שתי עמותות שאנחנו עובדים איתן – תנועת שלם וידיד לחינוך, שהם מתנדבים ופועלים בגנים. פתחנו קבוצה של מורים לאנגלית פנסיונרים של הסתדרות המורים שעוזרים ומעבירים שעורים לקבוצות קטנות, התחלנו בשני בתי ספר ואנחנו מתכוונים להרחיב את זה לעוד מסגרות. אנחנו מקיימים פעילות עם נשות הדסה שעושות בזאר של שלושה ימים במתנ"ס עולמות. יש לנו שיתוף פעולה עם בית החיילים הבודדים ויו"ר ועד ההורים העירוני אנה נבות ותרמנו להם חומרי ניקוי וירקות. קיימנו פעילות של המורים בבית הספר אריק איינשטיין ומתנ"ס מטלון ובכלל, מבחינתי כמה שאפשר לעשות ומה שצריך אנחנו שם. מאוד חשוב לי לשלב את התלמידים ולפתוח את השילוב הזה כמה שיותר, לכמה שיותר גורמים".
איזה תכניות נוספות יש על הפרק?
"אני כל הזמן חושבת איך אפשר לעשות למען הציבור. פתחנו בשוק את החנות 'לקט שבת'. בעבר הייתה חלוקה של ירקות ופירות, אבל זה היה מאחורי השוק והיו מחלקים לנזקקים. באחד מימי שישי ניגשתי לראות ואמרתי שאני לא מוכנה לתת לזה יד. התוצרת שחולקה הייתה לא מכבדת ולא ראויה ולכן פניתי לראש העיר רמי גרינברג וביחד החלטנו שאנחנו פותחים חנות בשוק. התוצר שמחולק ואופן החלוקה מכבדים את האנשים. אנחנו מקבלים את התוצרת מלקט ישראל ויש לנו סוחרים מהשוק שתורמים לנו ואנחנו אורזים חבילות של פירות וירקות, אנחנו נצטרך להרחיב את הפרויקט לעוד גורמים כדי שנוכל לעזור לכמה שיותר אנשים".
מי מפעיל את הפרויקט?
"יש לנו בני נוער שמתנדבים. מאוד חשוב לנו לשתף את הדור השלישי שיהיה שותף. הם אורזים חבילות מסודרות וכן יש לנו מתנדבים קבועים".
כמה חבילות אתם מחלקים בכל שישי?
"בעבר היו כ-20 איש מגיעים ועכשיו הכפלנו את כמות האנשים. מי שמגיע אלינו, זה אנשים אשר מופנים מהרווחה ויש להם אישורים ואני שמחה שאנחנו יכולים לעזור ומקווה שנוכל להיענות מכולם".
היא מספרת על פרויקטים נוספים: "יש לנו פרויקט עם בני נוער של הרכב מוזיקלי שמופיע בבתי אבות, בעיקר לקראת החגים וימי הולדת, לעודד את רוחם. יש לי תכנית מאוד גדולה שאני מקווה שתתממש וזה להקים בשיתוף פעולה עם ראש העיר סופר מרקט חברתי בעיר. יש אחד כזה שהוקם על ידי עולה חדש מצרפת בכפר סבא וביקרתי במקום ומאוד התרשמתי. יש שם את כל המוצרים שצריך. אנחנו מחפשים מקום גדול ונגיש. המטרה היא שהמחירים יהיו מתחת לעלות, מאחר ומדובר במוצרים שהם תרומה. מחירים לדוגמא שראיתי הם חיתולים בחמישה שקלים, במבה בשקל וכדומה. גם במקרה הזה, מי שיוכל לרכוש בחנות, זה מי שיש לו אישור מהרווחה. המטרה היא שהם ייצאו עם סל מוצרים גדול וגם פה יפעילו את זה בני נוער ומתנדבים".

רוצה תקציב שנתי

פרידמן, שרק לאחרונה יצאה לגמלאות, עסוקה כיום בתפקידה החדש בהיקף של משרה מלאה. "אני מגיעה למשרד כמעט כל יום, בין ארבע לחמש שעות. בימים אלה יצא מכרז לתפקיד מנהלת המחלקה, לאחר שהמנהלת הנוכחית פרשה, והמטרה היא שהמנהלת תנהל ותאגד את כל התחומים ביחד ואני איתה. אנחנו מתכננים לעשות שיתופי פעולה גם עם ארגון הגמלאים שנושק בעשייתו לארגון המתנדבים והמטרה היא לעשות רבות לטובת העיר".
כמה חבילות מחלקים בעיר בשוטף?
"מידי שבוע יש חלוקה של כמה מאות ואולי אלפים של מזון למשפחות נזקקות, ניצולי שואה וחיילים. אין לי כמות מדויקת. לקראת החגים, הכמות עולה ואנחנו מגיעים לכמעט חמשת אלפים חבילות, של כלל העמותות והמתנדבים בעיר".
מהי חלוקת העבודה בינך לבין שמואל סנדלר, יו"ר ארגוני המתנדבים?
"שמוליק הוא שר החוץ. הוא איש הקשר עם כל מיני עמותות, דואג לנו לציוד ומזון, פרודוקטים. יש בינינו עבודת צוות מאוד יפה. אני די חדשה ולומדת מכל מי שנמצא מסביבי. בנוסף, אני אוהבת ללכת לתחום של הפרויקטים, גם של דברים גדולים ארוכי טווח וכן דברים נקודתיים, מפגשים במתנ"סים, פעילות עם בתי הספר, פעילות אותה אנחנו מקיימים לאורך כל השנה".
מה היית משנה או מוסיפה בתחום הרווחה בעיר?
"קודם כל הייתי שמחה שהייתה קצת יותר מעורבות ואכפתיות. אמנם יש לנו שיתוף פעולה ואנחנו בקשר עם שולי ביטן שאחראית על תחום ההתנדבות ברווחה ואנחנו עובדים ביחד בצורה יפה, אבל היינו שמחים להדק עוד קצת את הקשר. לדוגמא ביום המעשים הטובים, היה קשה לנו לקבל שמות של משפחות נזקקות שאפשר היה לבוא ולעזור להן. קיבלנו רק 3-4 משפחות שבאנו וצבענו וסדרנו להם את הבית ואני מתארת לעצמי שיש עוד משפחות. כשאנחנו פונים אליהם, הם משתדלים, אבל נשמח לעוד קצת מעורבות".
מה היית מבקשת משר הרווחה החדש שייכנס לתפקיד?
"קודם כל שיהיה הרבה יותר נדיב. הייתי שמחה שהיו מתקציבים את ארגוני המתנדבים. שיהיה לנו תקציב שנתי שיעמוד לרשותנו ובהתאם לכך נוכל לבנות תכנית עבודה שנתית ויהיה לנו הרבה יותר קל, למרות שזה נראה לי בעיקר חלום".
איך אתם פועלים כיום?
"המבנה בו אנחנו יושבים, הוא מבנה עירוני והשאר הם תרומות של אנשים טובים, עסקים, חברות וקשרים ששמוליק יצר לאורך השנים. כמובן כשיש לי בקשות נקודתיות, אני פונה לראש העיר רמי גרינברג והוא עוזר כמה שהוא יכול ומאוד משתדל. אבל תקציב זה משהו שהיה יכול מאוד לעזור לנו וזה רעיון בכלל לא רע".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. נאוה

    לא תמיד אנשים שזקוקים לעזרה פונים לרווחה, מהסיבהפ שהם מתביישים.
    לכן כל מי שפונה צריך לפתוח בפניו דלת.
    אותי חינכו לתת לכל המושיט יד, ולא לברור למי יש או אין.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר