הכנת סלי מזון באחת העמותות צילום ליאור גלפרין
הכנת סלי מזון באחת העמותות צילום ליאור גלפרין

"המטרה היא שהמשפחות יגיעו לערב החג עם הרגשה של יש ולא עם הרגשה של אין"

אלפי חבילות מזון יחולקו בתחילת השבוע לקראת ליל הסדר. מנהל האגף לשירותים חברתיים בעירייה וראשי עמותות שונות בעיר מספרים על העשייה הברוכה שלהם

פורסם בתאריך: 14.4.19 09:38

מאות חבילות מזון יחולקו על ידי העמותות השונות וארגוני המתנדבים בפתח תקוה גם לקראת חג הפסח הקרוב, כמו בכל חג, לתושבי העיר שנזקקים לכך. רבים מהארגונים והעמותות מחלקים חבילות מזון ומסייעים למשפחות נזקקות באופן שוטף במהלך כל השנה.
גיא עפארי, מנהל האגף לשירותים חברתיים בעירייה, מספר על ההיערכות, העבודה היומיומית והמילה הטובה שהם מקבלים על הפעילות שלהם בחג זה, שבו השאלה המקובלת היא איפה אתם עושים את החג. "השנה יש אולי רגיעה כלשהי בנושא הבקשות לעזרה", הוא אומר, "ייתכן שזה נגרם גם מכך שאנו עובדים כבר בצורה הרבה יותר מסודרת ומגיעים אל רוב המשפחות מבלי שהן יצטרכו לפנות אלינו. פסח נחשב לחג שהאוכל הוא המוטיב המרכזי בו. לאור זאת רואים המון גמ"חים שמארגנים קבוצות של אנשים שתורמים חבילות למשפחות. אנו רואים גם השנה את העמותות הגדולות שפועלות עם העירייה ודי נערכנו מראש כדי למנוע כפילויות בחלוקת המזון. מאוד מאוד חשוב שיהיה סדר בנושא הזה, כדי שנגיע למקסימום משפחות ולא נשאיר אף משפחה רעבה בחג. אנחנו רואים במקביל שנכנסו לפעילות בפתח תקוה עוד עמותות שלא פעלו כאן בעבר והשנה הן כן פועלות בעיר. המטרה היא שהמשפחות יגיעו לערב החג עם הרגשה של יש ולא עם הרגשה של אין. יש לנו שתי אוכלוסיות שאנו נותנים עליהן דגש מיוחד. קודם כל אלו הקשישים ובמיוחד ניצולי השואה, שהם בדרך כלל נמצאים בבדידות ולכן אנו מנסים לחבק אותם ולהיות מולם בקשר. האוכלוסייה השנייה אלו משפחות עם ילדים קטנים שאין להן את היכולת לקיים את החג וחשוב לנו מאוד לסייע להן כדי שלמשפחות ולידליהן לא יחסר כלום בחג".
"אם בחודש רגיל יש קשיש שהוא בודד, אז בפסח הבדידות קשה הרבה יותר, כי תמיד עולה השאלה המוכרת של איפה אתה בליל הסדר", ממשיך עפארי ומספר על פעילויות נוספות שהם עושים למען הקהילה בפסח. "לכן יש לנו יחידה של אנשים שנגמלו מסמים או בתהליך גמילה, שאנו מקיימים להם סדר. צריך להבין שהפעילות של הרווחה היא פעילות שלא מפורסמת בדרך כלל ברבים. אנו באופן ישיר תומכים בכמה מאות תושבים, ובאופן עקיף בכמה אלפי תושבים שמגיעים לעמותות עם מכתב הכרה שלנו. יש עוד הרבה התארגנויות קטנות של אנשים ובלי התערבות שלנו וללא ידיעתנו, וזה בסדר גמור".
עפארי מספר גם בהתרגשות על הפידבקים שהם מקבלים בימים אלו של פעילות אינטנסיבית למען הקהילה. "אני חושב שחשוב להגיד שכאשר עוזרים לאנשים כל השנה, לפעמים זה מאוד שוחק ולפעמים זה לא פשוט, ודווקא בעזרה בחגים מקבלים הכרת תודה ואנשים מעריכים את המאמץ של העובדים הסוציאליים. זה מאוד מחמם את הלב לראות שיש סולידריות. בעבודה סוציאלית אנו מדברים על אדם שפונה אלינו ויש פה שותפות ועבודה משותפת, וזה מה שיפה בתחום הזה".

"גם בשכונות החדשות יש משפחות שצריכות סיוע"

פרט לפעילות של אגף הרווחה ישנן עמותות רבות שמחלקות סלי מזון כל השנה. בעמותת חום שברחוב שפרינצק יחלקו השנה פסח כ-1,500 חבילות מזון למשפחות בעיר. "אנחנו נחלק גם השנה סלי מזון רבים לאוכלוסייה ולתושבי העיר פתח תקוה", אומר מנשה כהן, מנכ"ל עמותת חו"ם שנמצאת ברחוב שפרינצק. "יש חלוקה בכל העיר, גם בשכונות הקשות יותר ובקרב משפחות של עולים, אך בניגוד למקובל, גם אצל משפחות שמתגוררות בשכונות חדשות יותר בעיר, כי גם בשכונות אלו יש מקרים של אנשים שנקלעו למצב לא נעים מכל מיני סיבות והם צריכים בחג הזה את העזרה שלנו ואנו נרתמים לשם כך. אנו נחלק את חבילות המזון בימים ראשון ושני הקרובים. יש לנו כאלו שמופנים מהרווחה אך יש משפחות שמתביישות להגיע לרווחה או לא יודעים איך כל התהליך פועל ואנחנו מסייעים להן. לצערי יש עליה במספר המשפחות שזקוקות לסיוע גם השנה, כמו בכל שנה. זה רק עולה כל הזמן. הוצאתי משפחות אחרות שהיו נראות לי פחות בלחץ כדי להוסיף משפחות אחרות שיותר זקוקות לסיוע, כדי שיעברו את החג בצורה מכובדת".
אחד היתרונות של עמותת חום היא הפעילות גם ברגעים האחרונים שלפני ליל הסדר, "העמותה שלי מוכרת בכל מה שקשור לרגעים האחרונים והבקשות הקרובות לפני ליל הסדר", מוסיף כהן, "אם נניח מגיע אלי מישהו שצריך ברגע האחרון מזון בגלל כל סיבה שהיא, אני לא יגיד להם עכשיו ללכת להביא לי אישור מהרווחה או משהו כזה, כי זה יהיה לא ריאלי והם יהיו בחג ללא מזון. לכן אני נותן להם, אנו מספקים הרבה מענה בשעות האחרונות. יש מקרים לפתע על אנשים שברגע האחרון קרה להם משהו, פתאום קורה משהו אישי, או האשראי לא עובר, זה יכול לקרות".

"עם ישראל פותח את הלב"

בעמותת ליונס יחלקו השנה כמה עשרות חבילות מזון לנזקקים, שביניהם גם חיילים בודדים. "יש לנו את האנשים הקבועים שלנו שאנו מחלקים להם כל השנה, שזה בערך 50 משפחות שמתחלפות, וזה כולל חד הוריות, נזקקים, ניצולי שואה וחיילים בודדים", אומר שמואל סנדלר, יו"ר העמותה, "לעיתים שולחים אנשים מהרווחה ואנו מכבדים אותם כמובן. יש לנו כמה דירות של חיילים בודדים בעיר שאנו מחלקים גם להם. בסך הכל יש יותר בקשות של חבילות מזון לקראת החג, ואנו כמובן מנסים לעזור לכולם. אין לנו סינון, מי שמגיע מהרווחה בא עם פתק מהם ומקבל מאיתנו, ויש לנו אנשים קבועים שאנו מכירים את המצב שלהם. אין לנו אזורים ספציפיים בעיר, זה מתחלק בין אזורים שונים. מעבר לכך, החג הזה אני אנסה להשיג לנזקקים גם תלושים לסופרים בנוסף לחבילת המזון. אני מקבל תרומות ואנו מנסים להסב אותם לתלושים לסופרים, שזו גם תוספת מכובדת מאוד".
לסיכום מתייחס סנדלר לעזרה של הקהילה בחגים: "כמובן שאני תמיד אומר שכאשר עם ישראל מגיע לחגים הוא פותח את הלב ואת היד. יש אנשים שאני איתם בקשרים ואני מודה להם על תרומתם וגם למתנדבים שמחלקים את החבילות הללו, ולעיתים סוחבים את החבילות ומעמיסים עד פתח ביתם של האנשים".

"אני לא שולח אף אחד בלי כלום"

בעמותת חסדי ניסן שהוקמה לפני 18 שנים, לאחר שנותר כסף מעזרה לאלמנה, מחלקים היום מעל 600 חבילות מזון לנזקקים בעיר, וגם שם מציינים שיש ביקוש גובר משנה לשנה. "יש ביקוש שרק הולך וגובר מצד הנזקקים בעיר", אומר רונן ניסן, יו"ר העמותה, "אנו נערכים לחלק בין 600-800 מנות, כולם לתושבי פתח תקווה משכבות סוציו אקונומיות נמוכות ושמוכרות על ידי הרווחה. בסך הכל, כל מי שמגיע עם המלצה מהרווחה מקבל סיוע מאיתנו, אני לא שולח אף אחד בלי כלום. המוטו שלנו הוא לעזור לאנשים וכל מי שבא מקבל וזה כולל גם חיילים דרך העמותה למען החייל. אבא שלי משה ז"ל הקים את העמותה לפני 18 שנה, והיא הוקמה די במקרה. יש לי בן דוד שנפטר ואבא שלי אסף כסף לאלמנתו. נוצר מצב שבו נשאר כסף מהאיסוף ואותו הוא הפנה לתרומות לאנשים וככה זה התפתח והוקמה העמותה. האבא שלי קיבל בשל הפעילות הזו את אות יקיר העיר. כל העשייה של אבא שלי הייתה סביב זה. אנו מחלקים מידי חודש 250 מנות".
ניסן מספר על הביקוש מצד הפונים: "לצערי הביקוש לא נעצר, המצב לא נהיה טוב יותר, ואנו מרגישים שיותר אנשים פונים", הוא מוסיף ,"אצלנו אף אחד לא מרוויח שכר בעמותה ועושים הכל לשם שמיים, ולשמחתי עוזרים לי החברים והקהילה. זה לא קל, כל שנה שוברים את הראש איך מגיעים לכמות סלי המזון שצריכים. לשמחתנו אנחנו מצליחים וכבר בימי ראשון ושני יגיעו מתנדבים ונחלק את החבילות למשפחות שיעשו את החג בצורה מכובדת".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר