אורנה דוידאי צילום זאב שטרן
אורנה דווידאי צילום זאב שטרן

במרכז חודש איכות הסביבה בפתח תקוה: יום צעידה למוסדות החינוך

חודש איכות הסביבה בעיר כולל מגוון רחב של פעילויות ואירועים.אז איפה יש בעיות זיהום אוויר בעיר?

פורסם בתאריך: 18.5.17 13:15

זו השנה ה־22 שעיריית פתח תקוה מקיימת פעילות עירונית בנושא איכות הסביבה. בשנים האחרונות, לאור כמות האירועים, הפך שבוע איכות הסביבה לחודש איכות הסביבה (השנה מ-5.5. עד 6.6). האירועים מגוונים ומיועדים לכלל תושבי העיר, מגילאי גן ועד גמלאים. במהלך החודש הקרוב מתקיימים ברחבי העיר אירועים שונים וביניהם הפנינג בריאות, תערוכת 'טכניקה מעורבת' בנושא מיחזור נייר, הפנינג מגוון ביולוגי בגן החי, הפנינג קיימות במוזיאון האם והסביבה, אירוע מצעידים את העיר בו תלמידי פתח תקוה מגיעים למוסדות החינוך ברגל, שבת תרבות בנושא איכות הסביבה, 'מירוץ לירוק' בשיתוף אגף הנוער, טיולי טבע עירוני ועוד.
"נושא איכות הסביבה בפתח תקוה מאוד מתקדם ומוביל", אומרת אורנה דוידאי, סגנית ראש העירייה וראש האגף לאיכות הסביבה. "השנה, טיפלנו רבות בנושא איכות האוויר בעיר. פרשנו שלוש תחנות ניטור – אחת באזור התעשייה בסגולה ושתיים באם המושבות, אחת מהן שהמשרד להגנת הסביבה התקין ושתיים שהעירייה שכרה על מנת לבדוק את האוויר באזור המפעלים. בעקבות בקשה שלנו, המשרד להגנת הסביבה עשה שלוש דגימות אוויר בשכונת אם המושבות במקומות שונים. במהלך הדגימה, שואבים 24 שעות אוויר ואז שולחים אותו לחו"ל למעבדה על מנת לראות מה יש בפנים והאם יש בשכונה חומרים רעילים. את התוצאות מקבלים לאחר כחודשיים ולאחר שנקבל אותן נסיק מסקנות".

אהוד שטיין צילום זאב שטרן

אהוד שטיין צילום זאב שטרן

אהוד שטיין, מנהל האגף לאיכות הסביבה, מוסיף: "המודעות לנושא של איכות האוויר עלתה בשנה האחרונה. הרוב המוחלט של מקורות זיהום האוויר שמשפיעות על צפון העיר הם מחוץ לפתח תקוה, אבל המודעות של התושבים מדרבנת את העירייה לפעולות וזה מאוד חיובי בעיני. חשוב לי לציין שפתחנו השנה את תחנת הניטור באם המושבות לתושבים, למי שמעוניין לראות ולשמוע".

"זוהי מכת מדינה"

נושא נוסף שמטריד את אנשי האגף הוא זיהום האוויר מהתחבורה. "זוהי מכת מדינה", אומרת דוידאי. "על מנת לנסות לצמצם זאת אנחנו סוללים 40 קילומטרים של שבילי אופניים ומנסים לעודד רכיבה על אופניים בעיקר מהבית לעבודה. בנוסף לכך, דאגנו שבדרישות המכרז של משרד התחבורה, יתמודדו בעיר חברות אוטובוסים שהן לא מזהמות והיום בעיר האוטובוסים ירוקים יותר. בימים אלה אנחנו נמצאים בעיצומו של מהלך להתקנת לוכדי חלקיקים (מסננים) לכל המשאיות של העירייה וכן מעודדים רכישת רכבים היברידיים, על ידי כך שבעלי רכבים כאלה יכולים לחנות בכחול לבן בעיר בחינם". שטיין מוסיף: "אנחנו מחפשים כל הזמן דרכים להפחית את הפליטות מכלי הרכב, ובעיקר איך לגרום לכך שפחות כלי רכב ייסעו וזה לעודד תחבורה ציבורית, אחת הדרכים לכך, זה מה שאנחנו מקיימים ביום שישי הבא, יום הליכה ברגל לגני הילדים ובתי הספר על מנת להראות להורים שאפשר ללכת בצורה בטוחה ברגל". דוידאי מסבירה: "יש לא מעט הורים שלוקחים את הילדים לבית הספר ומשאירים את הרכב דלוק והילדים נושמים את זה וזה מאוד מסוכן".
דוידאי מוסיפה שנושא שמאוד מטריד אותה ואת ראש העירייה, איציק ברוורמן, הוא נושא הבנייה בסירקין: "בקשנו מהמשרד להגנת הסביבה להתערב בנושא הבניה ולדאוג שלפני הבניה יבנו תשתיות תחבורתיות שימנעו זיהום אוויר, וכן לדאוג להשאיר שמורת טבע, מאחר והמקום הוא מאוד ייחודי ויש בו צמחים שמיוחדים רק למקום".
דוידאי ממשיכה ומדגישה גם את נושא הטבע העירוני: "לשמחתי הטיולים שאנחנו עושים לא מפסיקים לגדול ולצמוח ובכל פעם אנחנו מארגנים פעילויות שונות על מנת לגוון, פעילויות כמו שירה בציבור, פעילות בנושא ההיסטוריה של פתח תקוה, מחפשים את המטמון, יצירה, בקיץ יש טיולי פנסים, לינה בפארק מקורות הירקון וכדומה. מאוד חשוב לנו שהתושבים יכירו את הטבע וישמרו עליו. שטיין: "השנה שמנו דגש על שלושה דברים, אחד מהם הוא כל הנושא השטחים פתוחים והטבע העירוני ולשמחתי השנה יש יותר טיולים גם במתנ"סים וגם לתושבים, טיולי טבע שאורנה והצוות שלה מארגנים. יש לזה הצלחה גדולה. בנוסף, יש סיורים גם של גני הילדים. אנחנו מעודדים גם את תחום הצפרות בעיר, השנה עשיו קורס נאמני עצים ויש לנו 25 חבר'ה שהם פעילי עצים שאכפת להם".

"לא תהיה פליטת ריחות"

קשה לא לדבר על איכות הסביבה ולא להתעכב על נושא ל"ג בעומר, שמידי שנה נופל בסמיכות לחודש איכות הסביבה. "זה נופל במקרה, כי חודש איכות הסביבה נקבע לחודש מאי", אומרת דוידאי. "לשמחתי, בשנים האחרונות המדורות בל"ג בעומר הולכות ופוחתות ויש יותר מדורות משותפות. השנה היו 53 מדורות. היה מבצע לוגיסטי מאוד מורכב ואני רוצה להודות לאגף התברואה ולצחי בק ולמיכל גולן מהמרכז לחינוך סביבתי שלקחו זאת מאוד ברצינות. השנה קיימנו גם פיילוט ראשון של תהלוכת עששיות שבה לקחו חלק למעלה מאלף איש, ילדי והורי גני הילדים בכפר גנים ג', ובכך נחסכו כ־20 מדורות. לקראת השנה הבאה אני מקווה ליצור את התהלוכה לכל גני הילדים וכן ליצור תחליפי מדורה כגון מדורה סולרית וכדומה". שטיין מספר כי עתה ייבחנו תוצאות הניטור כדי לראות האם היה הבדל משמעותי בין ל"ג בעומר של השנה שעברה, לזה של השנה.
שטיין מציין נושאים נוספים עליהם יושם דגש בחודש איכות הסביבה השנה: "אנחנו שמים דגש השנה בחודש איכות הסביבה בשני מקומות. הראשון זה שימוש חוזר בחומרים בפעילות במתנ"סים והדבר השני מתמקד במוזיאון האדם והסביבה, כשבמהלך חודש איכות הסביבה יגיעו אליו למעלה מאלף תלמידים שנחשפים לנושא ולתוכניות החינוכיות. וכמובן יש את פעילות אגף הנוער, המדריכים קיבלו הדרכה והכשרה לרגל חודש איכות הסביבה ומעבירים פעילות בתחום, כאשר הקינוח הוא המרוץ הירוק אותו הם מקיימים".
הוא מבקש לציין כי הונחה אבן הפינה לשדרוג תחנת המעבר לפסולת באזור התעשייה סגולה. "המשמעות היא שאחרי 10 שנים של תכנון ואישור תוכניות, יש לנו ביד היתר בניה לשדרג את תחנת המעבר. זה אומר שכל אזור העבודה יהיה מקורה, לא תהיה פליטת ריחות, כל המשטחים יהיו עם סככות וגדרות, התשתיות יהיו משודרגות והנושא העיקרי, זה שרמת ההפרדה בתוך התחנה, תעלה מחמישה אחוז לשלושים וחמישה אחוז, בגלל ציוד חדש שייכנס וארגון מחדש של התחנה", הוא מסכם.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר