קולאז' למגזין משפחות
קולאז' למגזין משפחות

הסדר המיוחד שלי: בקראוון, בניו יורק ובבית החיילים הבודדים

המשפחה שיורדת עם קראוון לאילת, המשפחה שטסה לניו יורק, הגרושה שמארחת גרושים וגרושות שהילדים לא איתם בחג, הסדר המרגש בבית של החיילים הבודדים, והמשפחות שמארחות עשרות אנשים באולם בית הכנסת. חמישה סיפורים על סדרים לא שגרתיים

פורסם בתאריך: 19.4.19 13:07

"זה יהיה ליל סדר מלא, כמו שאנחנו עושים בארץ"
משפחת ברון טסה לחגוג בניו יורק עם קרובי המשפחה שנולדו להם תאומים

מגזין משפחות. משפחת בראון פסח

משפחת ברון

מי: משפחת ברון. מאיה וברק בני 43, בעלי חברה משפחתית בשם קלמרה לעיצוב מוצרים, הורים לשלושה ילדים, אופיר בן 12, ליבי בת 9 וכרמל בת 6.
איפה עושים את הסדר ועם מי: את הסדר השנה עושה משפחת ברון בניו יורק. יחד עם אור, אח של ברק, אשתו ושני התאומים שמתגוררים בניו יורק. יטוסו איתם לתפוח הגדול גם הוריו של ברק. את הסדר ככל הנראה יערכו במסעדה מקומית, כולל כל הברכות, החבאת האפיקומן וקריאת ההגדה. "זה יהיה ליל סדר מלא, כמו שאנחנו עושים בארץ", מבטיחה מאיה.
למה שם: "לאח של ברק, אור, נולדו לאחרונה תאומים בן ובן", מספרת מאיה. "ברק רצה לטוס לברית, משהו שלא היה כל כך ריאלי. אמרתי לו שבמקום שניסע טיסה כל כך ארוכה לזמן כל כך קצר, נטוס לקראת חופשת פסח ונעשה את הסדר איתם, וכך נחגוג גם את הולדת התאומים, יום הולדת 12 לאופיר ונשלב חופשה משפחתית וליל סדר. אנחנו היינו בניו יורק שלוש פעמים, אבל עד כה בלי הילדים ולנסוע איתם זה מאוד מרגש וזו תהיה הנסיעה הראשונה איתם. יכול להיות שלסדר יצטרפו גם שתי קרובות משפחה שמתגוררות בארצות הברית ויהיה מעניין לפגוש אותן. אנחנו טסים לשמונה ימים ויש התרגשות מאוד גדולה. הילדים מחכים כבר לטיסה ולפגוש את בני הדודים החדשים שלהם".
איך הסדר יתנהל ומה בתפריט: "קשה לי עדיין לדעת פרטים לגבי הסדר ואיך הוא יתנהל, אבל זה לא באמת חשוב, מה שחשוב זה שנחגוג יחד עם המשפחה ומה שיהיה אני זורמת. אני מאמינה שנקפיד על קריאת ההגדה עבור כולם, זה מאוד חשוב לילדים שלמדו על החג בבית הספר וכמובן הילדים מכירים ומחכים לאפיקומן ובעיקר להפתעות ולמתנות שיש בסוף". היא מספרת גם על סדרים קודמים של המשפחה: "בשנים האחרונות היינו עושים את סדר הפסח אצלנו בבית. זה היה נוח לחבר בין המשפחות, המשפחה שלי והמשפחה של ברק. בהתחלה כשהיינו עושים סדר, לפני שהיו ילדים, אז היינו חוגגים גם עם הדודים ועושים את סדר פסח אצל הדודה שלי. כשהילדים נולדו, זה נהיה בהרכב יותר מצומצם וכל אחד עושה עם המשפחה שלו. כשהילדים נולדים הכל מתרחב ומתפצלים ליחידות יותר קטנות. כשהייתי קטנה יצא לי כמה פעמים לעשות סדר בקיבוץ שבו אמא שלי נולדה. מה שכן, נראה לי שאני אקח מהארץ הגדות, זה משהו שתמיד חסר בכל סדר".
איזו מסורת משפחתית יש לכם בפסח: "אין לנו מסורת מיוחדת. הסדר שלנו הוא די רגיל. כמובן עבור הילדים מה שחשוב זה בעיקר האפיקומן והמתנות לאחריו. יש לנו הגדות עם התמונות המשפחתיות שהילדים היו קטנים, הגדות עם כתם של חרוסת בעמוד ספציפי שמלוות אותנו מחג לחג. בשנה שעברה, ישבתי עם הילדים וראיתי איתם את הסרט עשרת הדיברות, הם לא כל כך הבינו ממה אני מתלהבת ובעיקר התייחסו לטכנולוגיה המיושנת".
מה עושים למחרת: "כשאנחנו עושים סדר בארץ, אנחנו בדרך כלל לא עושים משהו מיוחד, זה עוד מפגש משפחתי ובעיקר אוכל. בניו יורק, יישאר לנו אחרי הסדר עוד יומיים, סדר פסח הוא סוג של שיא בטיול, אז אני מאמינה שנמשיך לטייל".

 

"אני מנהל את הסדר וגם החיילים יקראו הגדה"
20 חיילים יעשו את הסדר בבית החיילים הבודדים ברחוב י"ד הבנים

מגזין משפחות. דין דרורי בבית החיילים הבודדים ברחוב י"ד הבניםצילום זאב שטרן

מגזין משפחות. דין דרורי בבית החיילים הבודדים ברחוב י"ד הבנים צילום זאב שטרן

מי: סדר לחיילים בודדים בבית של החיילים הבודדים ברחוב י"ד הבנים 45 בפתח תקוה. בסדר יתארחו 20 חיילים בודדים שמתגוררים בבית. מדובר בחיילים בודדים מהארץ ובחיילים שהגיעו מחו"ל לבד, בשני המקירים מדובר בחיילים שאין להם עורף משפחתי. "הסדר יהיה בתוך הבית", אומר דין דרורי, המדריך של בית החיילים. "הם מתגוררים בבית, ומדובר בבית גדול ואנו אחראים לסדר ולהכין אותו לליל הסדר. דאגנו להכל מהתחלה ועד הסוף. לשמחתי יש מתנדבים שמכינים לנו את האוכל, ואנחנו בבית משלימים רק את מה שצריך".
איך הסדר יתנהל ומה בתפריט: "כמעט כל דבר שרצינו קיבלנו מענה, ויש לנו תרומה של הגדות לפסח, וקיבלנו תרומה של יין וכלים. אני מנהל את הסדר וגם החיילים יקראו בהגדה תוך כדי. הם די מכירים את ההתנהלות כי חלקם באים מרקע דתי, וזה לא זר להם. גם ליתר החיילים זה לא ליל סדר ראשון. בארוחה יהיה הכל מהכל, יהיו סלטים, מנות ראשות ועיקריות, תוספות, קינוחים. הכל יהיה. יש מתנדבים שמבשלים לנו, ואנחנו מוסיפים מה שצריך".
מסורת: "האמת שמדובר בליל סדר ראשון שלי עם החיילים ואני נמצא בבית חמישה חודשים. נעשה מה שעושים כמו בכל בית, נחביא את האפיקומן, וכמובן שיהיה את השירים בסוף עם הרבה שמחה. כולם פה הם משפחה ותהיה אווירה חגיגית".
מה עושים למחרת: "למחרת אנחנו גם עושים ארוחה. אנו מקבלים כמות של אוכל שמספיקה לכמה ימים, וגם אנחנו מבשלים בבית כל הזמן. חשובה לנו האווירה של הביחד, כי אלו חיילים שאין להם משפחה, ולכן פה הם מרגישים ביתיות ומשפחתיות. לכן חשוב לנו שתהיה גם למחרת אווירת חג, כי אין להם מקום אחר להיות בו".

 

"אנחנו מתמקמים בחוף הצפוני, אריה דואג לסככה"
עשרה קראוונים יוצאים מהאזור לאילת, זה של פיורלה ואריה הפטר יוצא כבר שבוע לפני כדי לתפוס מקום

מגזין משפחות. סדר פסח בקרוואנים באילת-משפחת הפטר פיורלה ואריה עם הנכדה

סדר פסח בקרוואנים באילת – משפחת הפטר פיורלה ואריה עם הנכדה

מי: משפחת הפטר, פיורלה ואריה בן ה-72.
איפה עושים את הסדר ועם מי: את סדר פסח תעשה משפחת הפטר, כמו שהיא עושה ב-50 השנים האחרונות, באילת. בשלושים השנים האחרונות הם יוצאים מפתח תקווה בקרוואנים לאילת. יחד איתם בליל הסדר יהיו הילדים, הנכדים, חברים, בני דודים, אחים ואחיות. בסך הכל הם יהיו כמאה איש. "אנחנו נסענו לאילת כבר ביום רביעי (10.4), אנחנו יוצאים מהאזור 10 קרוואנים ונוסעים מוקדם על מנת לתפוס מקום,", מסבירה פיורלה. "השנה מצטרפות אלינו מהתחלה גם הנכדות. אנחנו מתמקמים בחוף הצפוני באילת, אריה דואג להקים את הסככה ולמים והיום הוא בעיקר מנהל. התחלנו את הנסיעות לאילת לפני כ-50 שנה. בהתחלה היינו ישנים באוהלים וב-30 השנים האחרונות אנחנו ישנים בקרוואנים. לאורך השנים החלפנו ושדרגנו את הקרוואן. אנחנו נפגשים שם עם חברים ומשפחה. פורשים במקום מאהל ענק עם מטבח פתוח, ציליות, שולחנות וכסאות והקרוואן שלנו זה כמו סוויטה, יש בו הכל מהכל כולל מקלחת פרטית. אנחנו מבשלים במקום, יש שירותים כימיים ודואגים שהכל יהיה הכי נוח שאפשר. אנחנו מאוד אוהבים לטייל עם הקרוואן וכל פעם נמצאים במקום אחר. בפסח וסוכות זה אילת, כי זו גם חופשה ארוכה. שבועות נוסעים לטבריה, יום העצמאות חוף דור ובסופי שבוע מכמורת וניצנים".
למה דווקא שם: "אנחנו מאוד אוהבים את אילת, הדרך היא חוויה, עוצרים בכושי ואפשר להפעיל כל מיני כלים וסירות, אופנועי ים וזו חופשה ארוכה, ואפשר להיות שם וליהנות מכל רגע".
איך הסדר יתנהל ומה בתפריט: "אנחנו עורכים שולחן ארוך וחגיגי לכולם. כל אחת מכינה משהו אחר לפי העדה שלה והטעמים האישיים. מקיימים את כל הברכות ועושים טקס כהלכתו. אין מישהו ספציפי שמנהל את הסדר, כל אחד עושה משהו וזה הולך לפי הסדר וכל אחד קורא קטע מההגדה. שרים ביחד את כל השירים, כמובן מחביאים את האפיקמון בשביל הילדים. אנחנו מביאים הגברה על מנת שכולם ישמעו את הטקס".
איזו מסורת משפחתית יש לכם בפסח: "אחד הדברים הייחודים לסדר פסח שלנו, שאנחנו עושים מופעים גם הילדים וגם המבוגרים על מנת להמחיז את סיפור יציאת מצרים. אני כל שנה מתחפשת לאליהו הנביא ועושה הצגה לכולם. שואלים אותי "מאיפה באת" ואני עונה ממצרים ולאן את הולכת: לירושלים. זה מאוד יפה וכולם מתחברים. בנוסף, יש לנו את ההגדות שלנו שלא יוצאות מהקרוואן ויש הגדות עם התמונות של הילדים, הגדות שמקבלים בגן ובית הספר ועוד".
מה עושים למחרת: "אנחנו נמצאים באילת במשך שבועיים. לאורך כל השבועיים האלה אנחנו בעיקר נחים, נמצאים הרבה בים, בערב עושים קריוקי, הולכים לקניות בקניון, משחקים קלפים, זה הזמן היחיד שבו אני קוראת ספרים ובעיקר נהנים מהביחד".

 

"יותר כיף לעשות את החג עם חברים שבאותו סטטוס, אין מקום של שיפוטיות"
ליאת שחר מיסק, גרושה ואמא לשניים, החליטה לארח השנה גרושים וגרושות שהילדים לא איתם בחג

מגזין משפחות. ליאת שחר

מגזין משפחות. ליאת שחר

מי: ליאת שחר מיסק, בת 43, עובדת בבית החולים בילינסון כמזכירה של מחלקת שירותי הרוקחות. גרושה ואמא לשני ילדים, ילד בן 12.5 וילדה בת 11.5.
איפה עושים את הסדר ועם מי: "את הסדר השנה אני עושה עם קבוצת חברים, הורים גרושים וגרושות, אצלי בבית. יש קבוצת פייסבוק שנקראת ג' – זו קבוצה שמונה קרוב ל- 30 אלף איש ברחבי הארץ של גרושים וגרושות. הקבוצה גם מחולקת לאזורים ולכל עיר יש קבוצת וואטסאפ. אני הצטרפתי לקבוצה לפני ארבעה חודשים בהמלצה של חברים. לקראת החג התחלתי לברר למי אין עם מי לעשות את החג כי הילדים נמצאים אצל בן/בת הזוג או שהשנה הם החליטו שהם לא רוצים לעשות אצל ההורים. מכוון שגם אני השנה ללא הילדים, עלה לי לרעיון לעשות אצלי בבית את החג בשביל שנהיה ביחד עם חברים. השנה החלטנו להזמין גם חיילים בודדים, סך הכל נגיע לכ-12 איש". היא מספרת שבשנים קודמות, כשהילדים היו אצל הגרוש שלה, היא הייתה עושה את החג עם המשפחה בבאר שבע. "לפני שנה אמא שלי נפטרה ולאבא שלי יש בת זוג חדשה והוא עושה אצלה וברגע שהבנתי שנשארתי לבד, הבנתי שאני לא היחידה ומפה בא הרעיון, של למה להיות לבד. הגרוש שלי הזמין אותי לעשות חג איתו ועם הילדים, אבל העדפתי לעשות עם החברים".
למה דווקא שם: "יותר כיף לעשות את החג עם החברים שנמצאים באותו סטטוס כמו שלך, אין מקום של שיפוטיות, אנחנו נמצאים באזור שהוא נוח לנו וזה הרבה יותר מחבר".
איך הסדר יתנהל ומה בתפריט: "מאחר והסדר מתקיים אצלי בבית, אני מנהלת את הסדר. עשיתי תפריט וכל אחד מביא בישול, אני דואגת לסלטים, שתייה וכל מה שמסביב. כמובן אני עורכת שולחן חגיגי, נקרא את ההגדה כמיטב המסורת, נשתה הרבה יין, נעשה קצת קריוקי וריקודים, חוויה של חג".
מסורת: "אין לנו משהו מיוחד, אצלי במשפחה עושים בדרך כלל מרק קרפעלך כי הצד של אמא שלי רוסי, אבל כנראה אוותר על זה השנה, יש לנו הגדות עם התמונות של הילדים ותמונות משפחתיות".
מה עושים למחרת: "זה חג משפחתי. אז בדרך כלל עושים על האש, מאחר והשנה זה נופל על יום שבת, מאמינה שנאכל את האוכל שנשאר מיום קודם עם חברים".

 

"חיפשנו מקום שיוכל להכיל את הכמות של האנשים"
משפחות ג'ורג' ולוי מארחות 60 איש באולם של בית הכנסת בהדר גנים

מגזין משפחות. ליאורה וישראל ג'ורג'

מגזין משפחות. ליאורה וישראל ג'ורג'

מי: ליאורה וישראל ג'ורג', אסתר ואברהם לוי.
איפה עושים את הסדר ועם מי: "אנו עושים את הסדר באולם בית כנסת ע"ג בהדר גנים, על שם 73 החללים שנפלו באסון המסוקים", מספרת ליאורה. "אנו נארח סביב 60 אנשים, שהם כוללים את המשפחה המורחבת, לצד עוד שכנים וחברים שיצטרפו".
למה שם: "התחלנו במסורת הזו לפני 20 שנה. אז המשפחה הייתה עוד יותר גדולה וככה נולד הצורך לעשות את הסדר ביחד ולהיפגש, אך שום בית לא יכול להכיל כזו כמות של אנשים. חיפשנו מקום שיוכל להכיל את הכמות של האנשים. מצאנו שבאולם בית הכנסת יש את כל מה שצריך, שולחנות, כיסאות, מטבח, מקרר, שירותים. וככה זה מקל עלינו לקיים שם".
איך הסדר יתנהל ומה בתפריט: "את האוכל אנו מזמינים מקייטרינג ובסוף מחשבים את הכל, כולל את מחיר האולם, ומחלקים לפי מספר האנשים שמגיעים. את החשבון עושים בסוף. במהלך הארוחה יהיו סלטים על השולחן, דגים כמנה ראשונה, מנה עיקרית ותוספות חמות, וקינוחים, כמובן שיהיה גם יין ותירוש".
איזו מסורת משפחתית יש לכם בפסח: "יש לנו מסורת של השיר דהיינו, שבמהלכו מכים בפזמון אחד את השני עם בצל ירוק או פרסה, שזה כמו השוט של המצרים. יש גם תחרות מי מצליח להביא איתו את הבצל או הפרסה הגדולה ביותר. כמו כן, יש את החבאת אפיקומן שצריך למצוא אותו. בגלל שיש כמות גדולה של ילדים, אז אנחנו מחביאים מעטפות כמספר הילדים שבהן יש משימות. בסוף המשימה מגיע אליהו הנביא ומחלק לילדים מתנות".
מה עושים למחרת: "למחרת כל אחד בביתו ולרוב הילדים באים להורים שלהם. המפגש הגדול הוא בערב ליל הסדר. יש כאלו שלא נוסעים בשבת, אז הם נשארים אצל המשפחה שנמצאת הכי קרוב".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר