אושוויץ. צילום AP
אושוויץ. צילום AP

בפתח תקוה חיים כ-4,000 שורדי שואה. העירייה מסייעת להם בשלל פעילויות ושירותים

האירועים יפתחו הערב בטקס המרכזי בהיכל התרבות שיתמקד במאבק ההישרדות של היהודים בשואה ויסתיימו ביום שישי עם חידון לתלמידי התיכונים בסימן "לזכור ולא לשכוח". וגם הרשימה המלאה של אירועי זיכרון בסלון

פורסם בתאריך: 1.5.19 16:08

כ-4000 ניצולי שואה מתגוררת בפתח תקוה ולאורך השנה, עיריית פתח תקוה פעולת במסגרות השונות, על מנת לשמֵר את סיפור הישרדותם של ניצולי השואה, לחזק את הקשר בין הנוער לאוכלוסייה אשר ניצלה מן התופת, ולהמשיך ולקיים פעילויות לטובת ניצולי השואה.

בעיר אימצו את פרויקט "מיצוי זכויות לניצולי שואה" והצליחו להגיע ל-3,500 ניצולי שואה, הקימו בעיר את "קפה אירופה" לניצולי שואה ובני זוגם, יצרו מסלול של "רחובות מעידים" ברחובות הקרויים על שמם של אירועים מרכזיים שאירעו בשואה או על שם נספים.

מנהל האגף הרווחה בעיר, גיא עפארי, מספר שהשנה החלה לפעול בעיר תכנית חדשה לסיוע לניצולי שואה באמצעות משרד הרווחה – תכנית הניתנת לניצולי שואה שמקבלים השלמת הכנסה המתמקדת במתן שירותים ייחודים לניצולי שואה בעיקר בתחום של הפגת בדידות בעיקר לקשישים שמרותקים לבית. "יש לנו בעיר שולחן עגול שמאגד את כל מי שפועל בתחום על מנת למצות את הפעילות הקהילתית לטובת ניצולי השואה", הוא מסביר. "ככל שניצולי השואה מזקנים ומתמעטים אנחנו משנים את התוכניות בהתאם לצרכים של הניצולים וזה יותר הולך לנושא של זיכרון, עדויות, הפגת בדידות ועוד".

יו"ר המרכז העירוני לתיעוד, משה פלדמר, מוסיף שהמרכז שם לו למטרה לתעד ולחקור את מורשת השואה תוך מתן דגש לסיפורם האישי של הניצולים תושבי העיר. פעילויות המרכז כוללות אירועי הנצחה וזיכרון, תיעוד סיפורם האישי של הניצולים והכנסתם לאתר האינטרנט של המרכזי. "אנחנו ממשיכים לתעד ולספר את הסיפור של הניצולים, על מנת שכולם יוכלו לחוות את הסיפור שלהם והוא לא יישכח", הוא אומר. "בנוסף, אנחנו חונכים מרכז בהיכל התרבות שיהיו בו תערוכות קבועות ומרכזי למידה שניתן יהיה להביא גם ניצולים לשבת וגם לבוא וללמוד לציבור".

בנוסף בבתים ברחבי העיר, במתנ"סים ובספריות עירוניות מתקיים פרויקט "זיכרון בסלון" עם ניצולים המספרים את סיפורם ומידי שנה מתקיים בעיר טקס ייחודי – "נצר אחרון" בו נֵאמר קדיש לזכרם של כל הנספים שלא נותר מי שיאמר קדיש לזכרם.

אירועי הזיכרון לשואה ולגבורה בפתח תקוה, יפתחו היום יום רביעי, ערב יום הזיכרון בשעה 20:00 בטקס המרכזי שיתקיים בהיכל התרבות. האירוע יתקיים השנה, בסימן המלחמה שבתוך המלחמה – מאבק ההישרדות של היהודים בשואה, במעמד ראש העיר רמי גרינברג, יו"ר המרכז להנצחת השואה משה פלדמר, חברי מועצת העיר, ניצולי שואה וציבור תושבי העיר.

לפני הטקס תיפתח בהיכל התרבות, תערוכת "בולים מתעדים"- תערוכת בולים מהאוסף פרטי של אריה שהם, דור שני לשואה ותושב העיר ותערוכת "ילדים מציירים זיכרון".

אירועים נוספים שיתקיימו ברחבי העיר:

הפורום הדתי לאומי כפר אברהם ותנוער הנוער עזרא סניף עין גנים – יקיימו טקס במתנ"ס שמואל הנגיד בשעה 20:00. בתוכנית משואה לגבורה – חניכות תנועת עזרא, הדלקת נרות נשמה על ידי הרב אהוד סטופל ואמיתי פולוק בעקבותיו של מכתב.

במתנ"ס תקומה, יתקיים בשעה 19:30, ערב זיכרון ועדות עם רחל מוזס בסיפורה האישי על ההכרות עם אנה פרנק וההישרדות תחת שלטון הנאצים בהולנד.

במתנ"ס שערים תתקיים בשעה 20:30 ההצגה "הילדים שם" עם השחקן איציק שלם, על סיפורו של ישרוליק, נער יהודי הבורח בזמן המלחמה מאימת הנאצים, דרך התלאות והייסורים שעבר.

מקפת תקיים טקס זיכרון לשואה ולגבורה "תקווה צומחת מאפר" ביום רביעי בשעה 20:00 בבית הפיס לתרבות ברחוב אריה בראון.

כמו כן יתקיימו, כאמור, אירועי זיכרון בסלון, בהם תושבים מארחים ניצולי שואה ובבתי נוער לעדות אישית:
• פרלמנט הילדים העירוני עדות מפי יעל שמעוני, בשעה 17:00.
• מרכז הנוער אחדות- עדות מפי עקיבא פופלינגר, בשעה 18:30.
• משפחת גולן – עדות מפי הניצולה אתיה לויביצקי, בשעה 20:00 ברחוב ברוריה 6.

למחרת, יום חמישי, ה-2 במאי, יתקיים בשעה 09:45 טקס לזכר יהודי טרנסניסטריה (רומניה), בהשתתפות תלמידי פיינשטיין, בסמוך לאנדרטה שבצומת סירקין. האירוע בהפקת אגף אירועים וועד יהודי טרנסניסטריה.

גם באותו היום ימשכו אירועי זיכרון בסלון:
• מרכז הנוער תקומה- עדות מפי הניצול אברהם וייס, בשעה 18:00.
• ספריית הדר גנים – עדות מפי חנה פריד, בשעה 19:00.
• מרכז הנוער נווה עוז בית רשיש – עדות מפי אריה שהם- דור שני לשואה ונציג תערוכת בולים מתקופת השואה, בשעה 20:00.
• משפחת מלאכי – עדות מפי שמחה שינפל. בשעה 20:30, ברחוב רוטשילד 144.
• משפחת שטראוס – עדות מפי נחום גוטמן, בשעה 20:30 ברחוב קק"ל 30.

בנוסף תתקיים ההצגה – יהודי ביער של תיאטרון אספקלריא, בשעה 18:00 היכל התרבות.

ביום שישי, ה-3 במאי, יתקיים חידון בנושא השואה לתלמידי התיכונים בסימן "ללמוד לזכור ולא לשכוח". באודיטוריום אחד העם בשעה 10:00.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר