טקס חניכת הכיכר ע"ש דונאלד טראמפ. צילום זאב שטרן

"שמי ישראל הדני, השלט של כיכר טראמפ פוגע ביצירה שלי"

האמן שעיצב את פסל המזרקה בכיכר בחיים עוזר שנקראה על שם דונלד טראמפ, פגוע: "השלט ששמו גדול, הוא מסתיר את היצירה שלי ופוגע בזכות היוצרים שלי", הוא אומר, ומחכה לתשובה לפנייה ששלח לעירייה. וכן, הוא שוקל גם תביעה

פורסם בתאריך: 15.7.19 13:10

קריאת כיכר המזרקה ברחוב חיים עוזר על שמו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, עוררה מחלוקת גדולה בין התומכים והמתנגדים. בעוד שחלק מהתושבים התנגדו למהלך בטענה שהוא אינו קשור לעיר, חלק מהתושבים תמכו בטענה שמדובר במהלך לגיטימי. אך בשבוע שעבר הגיע ללשכת ראש העירייה פניה מפתיעה, ובה ביקורת על המהלך, וזאת מלא אחר ממי שעיצב והקים את פסל המזרקה שיש על הכיכר, האמן ישראל הדני.
בפניה ששלח הדני לגרינברג ביום שני שעבר הוא ציין כי השלט של כיכר טראמפ, בגודלו הנוכחי ומיקומו, פוגע ביצירה שלו. "שמי ישראל הדני ואני הפסל שתכנן והקים את המזרקה במה שהיה קרוי עד לאחרונה , 'כיכר חיים עוזר'", כתב הדני, "לפני יומיים קיבלתי מחברה אי מייל, ובו צילום המראה את טקס הסבת שם הכיכר ל'כיכר דונלד טראמפ'. אני מקווה שהדגלים הנראים בצילום על המזרקה, ובעיקר השלט הענק (כמעט 2 מטר רוחבו) שמיקמתם על בריכת המזרקה, היו לצורך הטקס בלבד, והם יוסרו בהקדם האפשרי. זכותה ורשותה של העירייה לקרוא לכיכר הנ"ל בכל שם שהוא, אך אין היא רשאית לפגוע בזכות היוצרים של האמן. הדגלים והשלט פוגעים קשות במראה היצירה עצמה, ומכאן בזכות היוצרים שלי. ניתן לציין את שם הכיכר בצניעות בהטבעה על מישור הריצוף, או על בניין הסמוך למזרקה, או למצוא פתרון אחר. אשמח לשתף אתכם פעולה בעניין זה".

הכיכר שתקרא על שמו של דונאלד טראמפ.צילום באדיבות העירייה

הכיכר לפני שנקראה על שמו של טראמפ והפסל שעיצב הדני צילום באדיבות העירייה

בשיחה עם הדני, שהקים את הפסל לפני כשש שנים, הוא מספר שפרט לכך שקיבלת תשובה שפנייתו התקבלה, טרם יצרו איתו קשר. "זה מאוד הכעיס אותי", הוא אומר, "הם יכולים לקרוא לכיכר איך שהם רוצים, אבל הם לא יכולים להרוס את היצירה כי יש לי עליה זכות יוצרים. לא עושים זאת מבחינתי תרבותית. לשים שלט ככה זו פגיעה ביצירה. אמרתי להם שאני מוכן לייעץ להם איך לעשות זאת. על כיכר המדינה אין שלט כזה. בלשכה טרם ענו לי, נאמר לי רק שהפניה התקבלה".
הוא מספר כי הוא שוקל להגיש תביעה במידה והמצב לא ישונה: "ידידה שלי צילמה את הכיכר, וזאת אחרי שהיה שם טקס רשמי. את הפסל פיסלתי לפני שש שנים, וחד משמעית אני שוקל להגיש תביעה אם לא יתייחסו בצורה רצינית לפגיעה בי וביצירה. גם אם רצו להרשים מישהו בשינוי שם הכיכר, אפשר למצוא דרכים לשים שלט שלא יקרע את העיניים. הם שמו שלט שהוא כמעט בגודל שני מטרים. לא מכובד שעיר תעשה דבר כזה. יכלו להתייעץ איתי, כי זה חד משמעית הורס את היצירה".

תגובת לשכת הדובר: "טרם התקבלה פנייה מהפסל וברגע שתתקבל נדון בנושא. יחד עם זאת, חשוב לציין שאין ולא היה בכוונתנו לפגוע בעיצוב הכיכר או חלילה ברגשות הפסל".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. שלי

    יש לאיש חוצפה לנכס לעצמו את הככר, שהוחלט באופן לגיטימי ע"י העיריה, לכבד בה נשיא ארה"ב דגול, שעשה ועושה רבות בעולם למען מדינת ישראל וטובתה.

  2. דניאל

    גם ככה צריך לשדרג את הכיכר. לא צריך אמן לשם זאת . הכי טוב שעובדי הרשות יעשו זאת

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר