נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה ופרשת השבוע

ד"ר יואל בר-גיל מספר על פרשת כי תצא ועל ענייני לבוש

פורסם בתאריך: 13.9.19 08:19

כניסת שבת: 18:27
יציאת שבת: 19:21

ד"ר יואל בר-גיל על פרשת כי תצא:

ד"ר יואל בר-גיל

"בפרשת כי תצא משה ממשיך להדריך את בני ישראל לפני כניסתם לארץ בלעדיו. מתוך שלל החוקים וההוראות, אתייחס השבוע להוראה אחת, שהפכה לבסיס להתערבות הגברים בלבוש הנשים: "לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אשה, כי תועבת ה' אלהיך כל עשה אלה".
הוראה זו ניתנה במקורה כדי לשמור על הסדר החברתי ועל התנהגות טהורה. לפי הסיום של המשפט: "כי תועבת ה' אלהיך כל עשה אלה", כנראה שהיא נועדה למנוע מעם ישראל לחקות את התנהגות העמים הקדומים השכנים, של התחפשות של גברים לנשים או של נשים לגברים במסגרת חגיגות ניאוף.
רבני ישראל התבססו על הכלל הזה כדי להגביל את נשות ישראל בכל מיני הגבלות לבוש, אותן מתקשות נשים מודרניות בישראל לקבל. הדוגמא הבולטת היא לבישת מכנסיים על ידי אשה. במקור לא נאסר לבוש מסוים, אלה נאסרה ההתחפשות כדי להידמות למין האחר. אם לא נאסר, משמע מותר. ואכן פוסקים נועזים כמו הרב חיים דוד הלוי ז"ל התירו לנשים ללבוש מכנסיים שנתפרו לנשים (שצורתם שונה לגמרי משל מכנסי גברים) במקומות שהדבר מקובל, אם כי הסתייגו מ"מכנסי שחץ" (טייץ צמוד). באופן דומה, גם בגדי יוניסקס מותרים אם הם נלבשים לתכלית מועילה כלשהי, כגון מעיל המגן מפני הקור, משום שלא נועדו להתחפשות.
מדוגמא זו אנו למדים שמי שרואה בתורה תורת-חיים, על פי הציווי "וחי בהם", יכול לקיים את התורה בעולמנו המודרני בפרשנותה היצירתית.

# ד"ר יואל בר-גיל עוסק בתקשוב והוא דוקטור לפילוסופיה. הוא מראשי הקהילה המסורתית פתח תקוה בכפר גנים ג', בה הוא מוביל (בין השאר) תפילות בראש השנה וביום כיפור בנוסח מסורתי-ישראלי-שוויוני, ללא מחיצה, מזה 8 שנים.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר