נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

זמני כניסת ויציאת השבת וכל הפרטים על שבת חול המועד סוכות בפתח תקוה

ד"ר יואל בר-גיל מסביר מה קוראים בתורה בשבת חול המועד סוכות

פורסם בתאריך: 18.10.19 08:25

כניסת השבת בפתח תקוה: 17:43
יציאת השבת: 18:37

ד"ר יואל בר-גיל

ד"ר יואל בר גיל מסביר: "רובה של קריאת התורה בשבת חול המועד סוכות הינו דו-שיח בין הקדוש-ברוך-הוא לבין משה על עם ישראל.
משה המנהיג הדגול מבקש מהקב"ה סיוע בהנהגת עם ישראל. עם ישראל הוא עם עקשן ("קשה עורף") ונוטה לסטות מדרך הישר ("פן תכרות ברית ליושב הארץ, וזנו אחרי אלהיהם"), ועל אלה משה מבקש עבור עם-ישראל מחילה ("וסלחת לעוננו ולחטאנו ונחלתנו"), ומקבל אותה ("הנה אנכי כורת ברית כנגד כל עמך").
משה לא מסתפק במחילה לעם ישראל, ומבקש מהקב"ה שישגיח על העם במסעו במדבר ("בלכתך עמנו"), עד הגיעם לארץ ישראל.
שיאו של הדו-שיח בהתגלות של הקב"ה למשה, כשמשה מתחבא בנקרת הצור ומכסה פניו כדי לא להסתנוור מכבוד האל העובר על פניו. החוויה המיוחדת של התגלות האל למשה היתה אישית, רגשית, עם מסר מיוחד. אישית – כי איש לא היה עם משה בעת חווית ההתגלות. רגשית – משום ההתרגשות הרבה שחש משה והרגשתו שאכן הקב"ה עומד לצידו ומתכוון להיטיב עם ישראל ועמו. המסר המיוחד שעבר בהתגלות על ההר היה 13 המידות : "ה', ה', אל, רחום, וחנון, ארך אפים, ורב חסד, ואמת, נצר חסד לאלפים, נשא עון, ופשע, וחטאה, ונקה", אותן אנו קוראים לפני הוצאת ספר התורה בחגים המוזכרים בתורה. משמעות המסר היא שבעת תפילתנו לקב"ה, כשאנו ניצבים לידו וחשים בקרבתו, עלינו להפנים את התכונות של הקב"ה ולהשתדל להתנהג כמוהו כלפי זולתנו, כיוון שאנו נבראנו בצלם אלוהים וכך נבראו כל שאר בני האדם. אנו מתחילים לנהוג כך כשאנו מזמינים לסוכתנו כל אדם ומקבלים אותו בסבר פנים יפות.

# ד"ר יואל בר-גיל עוסק בתקשוב והוא דוקטור לפילוסופיה. הוא מראשי הקהילה המסורתית פתח תקוה בכפר גנים ג', בה הוא יוביל (בין השאר) הקפות בנוסח מסורתי-ישראלי-שוויוני, ללא מחיצה, בערב שמחת-תורה בשעה 18:00, במרכז הצעירים "החממה" ברחוב מארק לברי 6.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר