חנויות להשכרה בחובבי ציון. צילום נדיב ורסנו

האם היריד שיתחיל ביום שישי במדרחוב ההגנה יציל את מרכז העיר?

סיבוב במרכז העיר מגלה יותר חנויות ריקות להשכרה, אנשי נדל"ן מדווחים על ירידה במחירי החנויות, ובעלי העסקים מיואשים ומתלוננים על הזנחה מתמשכת. ביום שישי הקרוב יתחיל לפעול יריד דוכנים במדרחוב ההגנה. האם הוא יביא קונים חדשים למרכז?

פורסם בתאריך: 12.2.20 09:00

ביום שישי הקרוב, ה-14.2, יחל במדרחוב ההגנה מיזם יריד מכירות, שצפוי להתקיים מידי יום שישי. מדובר במיזם שהוא ניסיון נוסף לסייע לבעלי העסקים במרכז העיר, כשברקע טענות על קשיים גדולים בעסקים ומספר עולה של חנויות סגורות עם שלטי להשכרה, בעיקר ברחוב חובבי ציון ובמדרחוב ההגנה.

היריד יתקיים כאמור במדרחוב ההגנה, ובו יוצבו דוכני מכירה של אומנים, פסלים, תכשיטים, אופנה, וינטג', מזון, מוצרי בוטיק ועוד. היריד יפעל משעה 9:00 בבוקר ועד שעה וחצי לפני כניסת השבת (במקרה של גשם – האירוע ידחה). בין הדוכנים ניתן יהיה למצוא: תמונות ויצירות אומנות, תכשיטים וחרוזים לתכשיטים, בובות סרוגות ומנדלות, דברי אמנות של ניצולי שואה, סבונים ותיקים עבודת יד, עבודות מנייר ממוחזר, נעלי נשים מעוצבות, עבודות קרמיקה ועוד. ההשתתפות ביריד היא ללא עלות ובמסגרת מדיניות ראש עירייה רמי גרינברג לקדם את מרכז העיר ולפתח אותו. יצוין כי בשישי הקרוב יתקיים במקביל פרויקט שלג על עירי, ולא ברור האם קיום שני האירועים במקביל לא יפגע בנוכחות ביריד.

יש לציין כי במשך שנים רבות, מתלוננים הסוחרים במרכז העיר על הזנחה קשה, בדגש על המדרחוב, שאין בו כמובן תנועת כלי רכב אלא הולכי רגל בלבד. בעלי העסקים במקום התלוננו כך שהעירייה לא משקיעה ומפתחת את המקום, שהתושבים מעדיפים לנסוע לקניונים ומדירים רגליהם מהמרכז. אך למרות הניסיון של העירייה ליצור משהו חדש עם קיום היריד, ולמשוך את הקונים למרכז העיר, בעלי העסקים לא כל כך אופטימיים. "לצערי, אני לא חושב שזה ישנה משהו", אומר אחד מבעלי העסקים במרכז העיר, "כבר ניסו לעשות את זה בקדנציה הקודמת ומה שקרה בפועל, שזה רוקן את הרחובות מסביב לטובת המדרחוב ושאר העסקים מסביב סבלו מכך. מה שבאמת צריך לעשות זה להפוך את מרכז העיר ליותר מזמין. להשקיע כסף, להוריד את עמודי החשמל ולשים ספסלים חדשים".

בעל עסק במרכז העיר מדבר על הצורך לקיים את היריד ברוטציה ברחובות שונים במרכז העיר. "מצד אחד אני שמח שראש העיר מנסה ליצור שינוי ומצד שני, אולי צריך לעשות את היריד כל שבוע ברחוב אחר במרכז העיר, על מנת שהלקוחות יחשפו לכל האזורים", הוא אומר, "וכמובן, צריך לדאוג שבדוכנים לא יהיו מוצרים שיש במדרחוב, שזה לא יפגע בפרנסה שגם ככה קשה לנו".

חנות להשכרה בחובבי ציון. צילום נדיב ורסנו

# # #

מי שמסתובב ברחוב חובבי ציון ומדרחוב ההגנה לאחרונה יכול למצוא לא מעט חנויות שעומדות ריקות, חלקן עם שלטים להשכרה. המצב הנוכחי מביא לחשש גדול יותר אצל בעלי עסקים מפני העתיד. מנגד מציין ראש העירייה רמי גרינברג את הפעולות שעושה העירייה לשיפור המצב במרכז, שלדבריו הוזנח במשך שנים רבות.

נדיב ורסנו, תושב העיר, צילם חלק מהחנויות הריקות השבוע. "עשיתי הליכה במרכז העיר וראיתי הרבה חנויות במרכז שעומדות ריקות וחלקן עם שלטים להשכרה", הוא אומר, "זה מראה לא נעים שמרכז העיר עם חנויות ריקות. צילמתי רק חלק מהחנויות ברחוב חובבי ציון ובמדרחוב, וחבל שזה המצב".

יש לציין כי בשנים הקודמות ניסו חלק מסוחרי מדרחוב ההגנה לקדם מהלך לפתיחת המדרחוב והפיכתו לרחוב עם כביש, אך המהלך בסופו של דבר לא צלח, והמדרחוב נשאר כפי שהוא. הם הסבירו שכאשר תהיה תנועת מכוניות יותר תושבים ייחשפו לחנויות שיש במקום וכך פוטנציאל הלקוחות יגדל.

"יש הרבה חנויות שנסגרות כמעט כל יום,  אין פה דריכת רגל, וזה לא מה שהיה פעם", אומר רפאל זוכאים, אחד מהפעילים שבסוחרי חובבי ציון. "לצערי אנשים ממעטים להגיע, ויש גם התנהלות לא נכונה של בעלי עסקים. כיום יש הרבה חנויות שעומדות עם שלט להשכרה. מי שיעבור במקום יראה את החנויות הריקות. יש דרכים להקל על המצב. צריך יותר תחבורה ציבורית וצריך למנוע את הקטע של להפוך את הרחוב לשוק. היום כל אחד מוציא סחורה לרחוב וכל אחד מתחרה בשני. ברגע שחנות תהיה חנות ולא שוק, אז אנשים יתייחסו אחרת. צריך להבין שהרבה חנויות שנתנו ערך מוסף עזבו, כמו למשל חנויות מודרניות ורשתות שנוכחותן כאן הוסיפה הרבה למרכז העיר. ברגע שהם עוזבים את הרחוב זה פוגע במרכז".

"בשבועות האחרונים אכן ישנה מגמה של סגירת כמה חנויות, ויש שתי רשתות שעזבו את מרכז העיר", אומר אחד מהסוחרים במדרחוב ההגנה, "המצב פשוט לא טוב. פעם היו משלמים על מוניטין של החנויות כדי שמי שמשכיר יצא ובמקומו יכנס מי שרוצה לפתוח חנות. כך למשל, לידי כבר שנתיים יש חנות ריקה. מה שצריך במרכז העיר זה חניה. מבחינתי שיבנו חניון של שש קומות, אבל לא ייתכן שבקניונים יהיה מלא חניה ואצלנו לא. גם לגבי פתיחת המדרחוב לכביש, גם את זה לא עושים. כל מרכז העיר על הפנים. אנחנו הסוחרים משלמים ארנונה ומתנהגים יפה, ומגיע לנו שירות".

חנוות להשכרה בחובבי ציון. צילום נדיב ורסנו

# # #

"כל השנים בעשור האחרון מרכז העיר הלך ודעך", אומר ראש העירייה, רמי גרינברג, "יש שלטים להשכרה כל הזמן לצד חנויות שנפתחות. כך למשל קפה הילל נסגר ונפתח במקומו הגיעה חברה להתחדשות עירונית. מרכז העיר הוזנח שנים, וכאשר נבחרתי לתפקיד שינינו את מרכז העיר מקצה לקצה. הקמנו פורום סיוע לעסקים קטנים עם משרד הכלכלה. ארגנו כנסים לכל בעלי העסקים הרלוונטיים במרכז העיר. אנו מקדמים הנחה באגרות שילוט. מפתחים תכניות לבניה במרכז העיר כדי להביא לשם אוכלוסיות חדשות. היום הקניונים והמרכזים העירוניים פוגעים במרכז העיר, אך אם נביא לשם אוכלוסייה חדשה אז מי שגר במרכז גם יקנה במרכז. מעבר לכך אנו מבצעים אכיפה כנגד בניה לא חוקית ושוהים בלתי חוקיים. אנו מכניסים ירידים בימי שישי והפקנו בשנת 2019 אירועים גדולים במרכז העיר וכך נעשה גם בשנת 2020. נכון שיש עסקים שכבר שנים במצב כלכלי לא טוב, ולכן אנו פועלים לעזור להם".

# # #

מבחינה נדל"נית, מחירי ההשכרה של החנויות במרכז העיר במגמת ירידה. מוטי גואטה, אחד המתווכים המוכרים בעיר, שלו יש משרד ברחוב חיים עוזר, מציין: "זה נכון, אכן יש הרבה חנויות להשכרה בתקופה האחרונה. פעם היה מאוד קשה להשיג חנויות במרכז העיר, גם בחובבי ציון וגם בחיים עוזר, ואנשים היו עומדים בתור. היום החנויות עומדות כמה חודשים ריקות. השכרתי ממש עכשיו חנות ברחוב חובבי ציון בירידה של 30 אחוז בדמי השכירות. בגלל שיש חנויות ריקות זה מתבטא במחיר".

הוא מציין את הסיבות לכך: "הסיבה לכך היא קודם כל התחרות הקשה. פעם מי שרצה לעשות קניות היה יורד לעיר, והיום בכל שכונה יש קניון או מרכז מסחרי בייחוד בשכונות החדשות. מעבר לכך, יש את האינטרנט, שהוא שחקן משמעותי היום. היום כל ההזמנות מחו"ל דרך האינטרנט פוגעות בכולם, גם במרכז העיר וגם בקניונים, רק שבמרכז העיר קשה לעסקים ממילא, אז הם נפגעים עוד יותר. מעבר לכך, אנשים מעדיפים את הקניון, זה יותר נוח ויש חניה ומזגן".

בכמה מתבטאת הירידה במחירים?

"מבחינת מחיר החנויות המוערך במרכז העיר, אני למשל השכרתי חנות בגודל 50 מ"ר ב-11 אלף שקל, שזה נחשב נמוך, בעבר קיבלו 15 או 16 אלף שקלים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר