נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה ופרשת השבוע

ד"ר יואל בר גיל מספר על פרשת השבוע, פרשת ויקרא

פורסם בתאריך: 27.3.20 10:00

כניסת השבת בפתח תקוה: 18:37
יציאת השבת: 19:31

ד"ר יואל בר גיל על פרשת השבוע, פרשת ויקרא:

ד"ר יואל בר גיל צילום זאב שטרן

ד"ר יואל בר גיל צילום זאב שטרן

"השבוע אנחנו מתחילם לקרוא את ספר "ויקרא", בפרשה שרובה עניינים טכניים לכאורה של הקרבת קורבנות. רבים תוהים למה עלינו לעסוק בקורבנות שאינם שייכים לזמננו, או כי זמנם עבר כדברי הרמב"ם, או כי העם לא הגיע לרמה המוסרית שתאפשר להקריב קורבנות, וגם אז יקריבו קורבנות מנחה מן הצומח, כדברי הרב ח"ד הלוי. אם נקרא מתי ולמה מביאים קורבנות, נמצא ערכים חשובים שגם כיום הם שייכים לנו ולקורה בחברתנו.
"ואם נפש אחת תחטא בשגגה מעם הארץ … או הודע אליו חטאתו … והביא קורבנו": כל אדם שהבין ששגה, או כשהוכיחו אותו על עבירה, צריך לשוב לדרך הישר ולבטא את הכרתו בעבירה בתשלום קנס (שהיה בעבר קורבן).
"ואם כל עדת ישראל ישגו ונעלם דבר מעיני הקהל… ונודעה החטאת… והקריב הקהל": כל קהילה שהבינה שהיא נוהגת באופן לא ראוי, או כשהסבירו לה שהיא לא מתנהגת לפי אמות המוסר החברתי – צריכה לשנות התנהגותה ולבצע שרות לטובת הציבור בו פגעה.
"אם הכהן המשיח יחטא לאשמת העם והקריב על חטאתו": אם מנהיגים רוחניים לא מכבדים את הוראות המדינה, או פוגעים בחכמים אחרים, או מעליבים קהילות אחרות משלהם – עליהם לבקש סליחה ולבטא את תשובתם במעשה מפייס.
"אשר נשיא יחטא ועשה אחת מכל מצוות ה' אלוהיו אשר לא תעשינה …או הודע אליו חטאתו … והביא את קרבנו": אם בעל שררה ממלכתית או תפקיד ציבורי מפר את מחויבויות תפקידו, או אם יש מחאה קשה של הציבור על תפקודו – עליו להסיק מסקנות, ולפעול באופן שישכנע את הציבור שחזר בו והתגבר על מחדליו.
מפרשתנו נסיק שהחוק מחייב את כלם, אף אחד לא מעל לחוק, ומי ששוגה או חוטא – צריך להזדרז ולשפר את דרכיו, ולשלם קנס כלשהו על עבירותיו.

# ד"ר יואל בר-גיל עוסק בתקשוב והוא ד"ר לפילוסופיה. הוא יו"ר הקהילה המסורתית בפתח תקוה, המקיימת תפילות בשוויון מלא בין גברים ונשים בשבתות ובחגים, בכפר גנים, אך מכבדת את הוראות המדינה ונמנעת ממפגשים קהילתיים בעת הזו.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר