יואב אדוארד. צילום פרטי

"נאלצתי למכור נכסים פרטיים כדי להמשיך להחזיק את המסעדות". יואב אדוארד מאחלה מדבר מהלב

האיש שהקים את רשת המסעדות המצליחה כועס על המדינה ולא יודע מה יהיה. "המדינה לצערי לא עוזרת, היא רק מדברת", הוא אומר

פורסם בתאריך: 8.5.20 08:13

לפני 35 שנה נכנס יואב אדוארד, תושב ראש העין ומי שהקים את רשת המסעדות המצליחה אחלה, לתחום המסעדנות. הוא ידוע לא רק כמסעדן מצליח, אלא גם כאיש שתורם רבות לעמותות ולנזקקים. הוא ידוע בזכות מה שהוא עושה בכל יום עצמאות: אוכל בחינם לחיילים ואנשי כוחות הביטחון במדים. 35 שנה אחרי שנכנס לתחום, הוא נאלץ להתמודד עם המשבר הגדול. "המצב לא טוב. המדינה הזניחה אותנו כבר שנים ולמצב הנוכחי הגענו צולעים", הוא מספר בכאב. "המדינה לקחה מאתנו הכל ואני לא מאמין שהרבה מסעדות יוכלו להמשיך אחרי המשבר הזה. אני הגעתי למצב שאני צריך למכור נכסים פרטיים בשביל להמשיך להחזיק את המסעדות. המדינה לצערי לא עוזרת, היא רק מדברת, הבנקים לא נותנים אשראי וכשפונים אליהם ואומרים להם שאמרו בטלוויזיה וברדיו, אז הם שולחים אותך אליהם. צריך להבין שהבעיה היא לא רק אצלי, אלא אצל כולם. מוכר פלאפל עוד יכול להסתדר, כי הוא עסק קטן ועובד לבד או עם עוד עובד, אבל עבור עסק כמו שלי שמחזיק 60-70 עובדים זו התרסקות".

יואב אדוארד. צילום פרטי

איך יוצאים מזה?
"קשה לי להגיד. כשפתחתי לפני כ- 35 שנה היה כבוד למסעדנות, כבוד לגני אירועים והיום זה לא קיים. משרד הבריאות מתעלל במסעדות וכל יום יש לו בקשות ודרישות. תוסיף עוד מטבח, עוד מקרר, אסור לשים סטייקים יחד עם עופות, לא לשים את העגבניות ליד המלפפונים ועוד. הם יושבים בקומה ה-40 ונותנים הוראות ואנחנו צריכים לשנות את המצב. אני שיפצתי במסעדה בכפר סבא את המטבח במיליון וחצי שקל. המסעדה כרגע עובדת בטייק אוויי והמצב חלש, מעט מאוד אנשים מגיעים כי הם חוששים ואנחנו צריכים לעבור את זה. אני צריך לשלם לספקים ומדובר בהרבה כסף. רק ההוצאות שלי במסעדה בכפר סבא עוברות בחודש את השלושה וחצי מיליון שקלים. רק מע"מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי ופנסיות זה 200 אלף שקל בחודש ולזה צריך להוסיף גם משכורת. אם אני אסגור, המדינה תפסיד, כי מי ישלם לה סכום כזה?. המדינה צריכה לעזור לי ולבעלי עסקים נוספים להצליח, על מנת שמחר אני אשלם להם. זה אני כפול שישים אלף מסעדות בארץ שנמצאות בקריסה".

רוצים להיות מעודכנים? רוצים לשתף אותנו בחוויות שלכם? עקבו אחרי דף הפייסבוק של מלאבס
ומה אתה אומר על המתווה החדש והחזרה ?
"בשלב הראשון אני לא רואה באופק שמחזירים שולחנות וגם אם יחזירו בסוף החודש או בתחילת החודש הבא, זה לא יהיה רווחי לנו. אני מחזיק בכפר סבא קרוב לאלף מטר וצריך שולחן כן ושולחן לא ולבדוק את האנשים שנכנסים. אני צריך להיות שומר ולהביא אנשי אבטחה ובריאות ולדאוג שהם יהיו עם מסכה וכפפות ולבדוק להם חום וזה מאוד קשה. בכל העולם המדינה באה ועזרה לבעלי העסקים ורק אצלנו זה לא כך. צריך להבין שמסעדנות זה תרבות ומדינת ישראל מובילה בתחום האוכל ועובדה שהשפים שיוצאים לחו"ל מצליחים בגדול. חבל לי מאוד שהנזק הכלכלי הוא יותר גדול מהנזק של המוות והקורונה".
לרשת אחלה ארבעה סניפים: פתח תקווה (זכיין), כפר סבא, אילת (זכיין) וחיפה. אדוארד אומר: "צריך להבין שזה לא רק מסעדות ובתי קפה, כל המשק בבעיה, כמו למשל חנויות שתקועות עם הבגדים שלהם ואף אחד לא עוזר להם וזה מאוד עצוב לי. אבל למרות זאת אני שמח בחלקי, למרות שאני יודע שגם אם נצא מזה, זה לא יהיה רווחי כמו פעם, היום אי אפשר להתפרנס ממסעדות".
מה קורה עם הזכיינים שלך?
"באילת העיר ריקה אז הוא בכלל לא עובד. בפתח תקווה נמצאים קובי ומאיר ימין שהם מדהימים, אנשי עבודה שקמים כל בוקר לעבוד, הם צריכים לשרוד והמדינה לא עוזרת להם".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. בוקר טוב

    אחלה אוכל טעים לא פלצני ולא יקר שרות מעולה ודאגה ללקוח מה אומר אתה צודק.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר