תמר בורנשטיין לזר. צילום: זאב שטרן
תמר בורנשטיין לזר. צילום: זאב שטרן

הלכה לעולמה תמר בורנשטיין לזר, 'האמא של קופיקו'

סופרת הילדים ששמה היה מוכר בכל בית בישראל הלכה לעולמה בגיל 93. היא נולדה, גדלה וחיה בשכונת עין גנים

פורסם בתאריך: 16.6.20 15:19

סופרת הילדים תמר בורנשטיין-לזר, הלכה היום (שלישי) לעולמה בגיל 93. בורנשטיין לזר ידועה בעיקר כ'אמא של קופיקו'. היא נולדה וגדלה בשכונת עין גנים בעיר.

לזר למדה בתיכון "אחד העם" בפתח תקוה, ומאוחר יותר למדה בבית המדרש למורים בגבעת השלושה. בעת מלחמת העצמאות שירתה בלהקה צבאית והייתה מורה בבית הספר "גורדון" בפתח תקוה. בשנת 1950 החלה לזר בקריירה ספרותית, ומשנה זו פרסמה מאות סיפורים המיועדים לגיל הרך, כמעט בכל עיתוני הילדים במדינת ישראל, סיפורים שמאוחר יותר קובצו לספרים רבים. סיפורה הראשון של תמר בורנשטיין פורסם ב"דבר לילדים", שם הסיפור היה "הילדה מהמעברה והכוכב ממרום". שלושה חודשים לאחר מכן הופיע סיפורה השני, "למה שחורות כנפי העורב". בשנת 1957 החלה לפרסם את ספריה ההומוריסטיים המפורסמים על הרפתקאות קופיקו וצ'יפופו. הסדרות הכילו עשרות ספרים וזכו להצלחה רבה מאוד בישראל. חלקם אף תורגמו לאנגלית. דמויותיהם של קופיקו וצ'יפופו הומחזו במספר הצגות לילדים. בשנת 2008 הוענק לה אות יקירת העיר פתח תקווה.

לזר היתה נשואה לשלומק'ה ולהם שלוש בנות: נוגה ותאומות בשם אודליה וזהרה. שמות בני משפחתה הם גם שמות הדמויות של סדרת ספרי קופיקו.

שר החינוך, יואב גלנט, אמר: "תמר בורנשטיין-לזר, אחת מסופרות הילדים האהובות ביותר, הלכה היום לעולמה, אך יצירותיה ומורשתה יישארו עימנו לעד. בסגנונה הייחודי, בכישרון עילאי וביצירתיות אין קץ, עמדה תמר מאחורי יצירות שהפכו לנכסי צאן ברזל עבור ילדי ישראל. תמר הותירה אחריה את שלוש בנותיה ובני משפחתה, לצד דורות של ילדים וילדות שגדלו על "קופיקו", "צ׳יפופו" וכל מה שביניהם. כולם היו ילדיה, ויצירותיה עיצבו את נוף ילדותם של ילדי ישראל לאורך עשרות שנים. לכתה מאיתנו מסמל סיום של עידן שעבורי ועבור בני גילי היה שמח, מאושר ונאיבי; עולם של ילדים וסיפורים, עולם של מעשים טובים, עולם שבו גם המעשים הרעים היו בגדר הלצה. אני כואב את לכתה ושולח תנחומים לבני המשפחה. יהי זכרה ברוך".

צביקה ניר, יו"ר אגודת הסופרים, ספד לתמר בורנשטיין-לזר: "תמר היא מעמודי התווך של הספרות. דורות שלמים גדלו על סיפוריה, המשלבים הומור ודמיון, ומאפשרים לכל ילד להישאב אל תוך עולם מלא בטוב. בשפה קולחת, עשירה, מצחיקה, היא העניקה לכולנו רגעי קסם ואושר. מוקירים אותה על קופיקו, צ'יפופו ועל כל התקווה והצחוק שהעניקה לילדי ישראל, שבבגרותם מקריאים עד היום את סיפוריה לילדיהם ונכדיהם".
מי שלקחה בשנים האחרונות את המושכות של המותג קופיקו היא הבת נגה ברק, שהיא חלק בלתי נפרד מהסיפור של קופיקו ומבחינת לא מעט קוראים, היא אחותו הגדולה. ברק, שהתגוררה באותו מתחם עם האם, הפכה בשנים האחרונות את קופיקו למותג ולאימפריה עסקית. יש לקופיקו ערוץ יוטיוב עם למעלה מ-200 אלף מנויים, 20 אלף עוקבים בדף פייסבוק, מחזות, סדרות, משחקי קופסא, אפליקציות, כלי נגינה, בובות ותיקים. "לקופיקו יש קהל מעריצים גדול", סיפרה נגה בראיון לעיתון מלאבס לפני כשנה. "הם כותבים לו מכתבים ומתקשרים ומבקשים לדבר איתו".

"אמרתי לאמא שאם לא נעשה משהו עם קופיקו, כל מפעל חייה יירד לטמיון"


עוד סיפרה בראיון: "הסיפורים כולם הם סוג של אוטוביוגרפיה של המעגלים השונים, המעגל הפנימי של המשפחה, של החבר'ה מעין גנים ושל האירועים בארץ. למעשה קופיקו מלווה אותנו במשעולי חיינו כל הזמן. בכל פעם שקרה משהו משמעותי נכתב ספר, וכל ספר נכתב על משעול אחר בחיים שלנו. היה קופיקו בגלי צה"ל, קופיקו בריאליטי כוכב נולד וכו'.היום יש כבר דור רביעי שגדל על קופיקו".

עוד היא ציינה: "אמא שלי כתבה הרבה על מה שקורה בכיתה ותמיד השתמשה בשמות האמיתיים ולכן כל החבר'ה מעין גנים היו סוג של סלבים ומבחינתנו זו הייתה שגרה. מבחינתי אמא שלי כתבה סיפורים כמו שאמא אחרת הייתה למשל מורה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר