נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה

הרב משה חיים הר-נוי מספר על פרשת השבוע, פרשת בלק

פורסם בתאריך: 3.7.20 07:11

כניסת השבת בפתח תקוה: 19:30
יציאת השבת: 20:33

הרב משה חיים הר-נוי צילום זאב שטרן

הרב משה חיים הר-נוי צילום זאב שטרן

הרב משה חיים הר-נוי מספר על פרשת השבוע, פרשת בלק:

בפרשת השבוע בלק מלך מואב מבקש מבלעם הקוסם לבוא ולקלל את עם ישראל על מנת להכריע אותו. ובהמשך קורה משהו מוזר. בחלום הלילה הקב"ה מאשר לבלעם ללכת ובבוקר כאשר הוא הולך, הקב"ה כועס ושולח מלאך לעצור אותו:
וַיָּבֹ֨א אֱלֹהִ֥ים׀ אֶל־בִּלְעָם֘ לַיְלָה֒ וַיֹּ֣אמֶר ל֗וֹ אִם־לִקְרֹ֤א לְךָ֙ בָּ֣אוּ הָאֲנָשִׁ֔ים ק֖וּם לֵ֣ךְ אִתָּ֑ם וְאַ֗ךְ אֶת־ הַדָּבָ֛ר אֲשֶׁר־אֲדַבֵּ֥ר אֵלֶ֖יךָ אֹת֥וֹ תַעֲשֶֽׂה: וַיָּ֤קָם בִּלְעָם֙ בַּבֹּ֔קֶר וַֽיַּחֲבֹ֖שׁ אֶת־אֲתֹנ֑וֹ וַיֵּ֖לֶךְ עִם־שָׂרֵ֥י מוֹאָֽב: וַיִּֽחַר־אַ֣ף אֱלֹהִים֘ כִּֽי־הוֹלֵ֣ךְ הוּא֒ וַיִּתְיַצֵּ֞ב מַלְאַ֧ךְ יְקֹוָ֛ק בַּדֶּ֖רֶךְ לְשָׂטָ֣ן ל֑וֹ וְהוּא֙ רֹכֵ֣ב עַל־אֲתֹנ֔וֹ וּשְׁנֵ֥י נְעָרָ֖יו עִמּֽוֹ:
כדי ליישב קושי זה, מסביר הגאון מוילנא, כי קיים הבדל מהותי בין המושג "ללכת עמו" לבין "ללכת איתו". כאשר אני "הולך איתו", עם האדם, הכוונה היא להליכה הפיסית, כשכל אחד מהם הולך לצורך ענייניו, אך לא לשם אותה מטרה. ייתכן למשל, כי שני אנשים הולכים מתל אביב לירושלים, כאשר אחד נוסע לחתונה והשני נוסע לפגישת עסקים. לעומת זאת, "ללכת עמו", הכוונה היא, ששני אנשים הולכים יחד, מתוך אותה מטרה משותפת או רעיון משותף.
בלעם מאוד רוצה ללכת, זו הזדמנות מצויינת להרוויח הרבה כסף. כאשר הקב"ה רואה את להיטותו ללכת הוא מסכים שילך אך דורש ממנו "קום לך אתם" כלומר ללכת מתוך רצון להרוויח ממון אך לא מתוך רצון פנימי לקלל את עם ישראל כמו שיש לשרי מואב המלווים אותו.
אך בלעם קם בבוקר "וילך עם שרי מואב", הוא הולך לקלל את עם ישראל מתוך שנאה עמוקה לעם שמבטא את ההפך הגמור ממנו. בעוד שהוא מבטא את הטומאה בעולם, והעם הזה מבטא את הטהרה והקדושה של העולם. על כך כועס הקב"ה, עוצר אותו בדרך ומבהיר לו שוב כי רק את הדבר אותו ישים בפיו אותו ידבר ויתכן,,,כי זו דווקא תהיה ברכה לעם ישראל במקום קללה.
ויהי רצון שיהפכו לנו כל הקללות לברכות. אמן.

# הרב משה חיים הר-נוי, רב קהילתי שכונת אם המושבות, פתח תקווה, מרצה ועורך חופות.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר