עבודות הרכבת הקלה בפתח תקוה צילום נת"ע
עבודות הרכבת הקלה בפתח תקוה צילום נת"ע

תושבים מנווה עוז גילו שהמטרו יעבור מתחת לבתיהם. חוששים שחייהם יהפכו לסיוט

שני קווי מטרו יעברו בפתח תקוה. החלק הקל בסיפור הוא מחלוקת בין קבוצות תושבים בכפר גנים לגבי מיקום התחנה בשכונה. החלק הכבד יותר הוא קבוצה של תושבים מנווה עוז שיוצאים למאבק נגד מעבר המטרו מתחת לבתיהם

פורסם בתאריך: 29.7.20 08:36

פרויקט הקמת המטרו יוצא לדרך ובעיר פתח תקווה אמורים לעבור שני קווים: האחד הוא קן M2, באורך של כ-26 ק"מ, קו ממזרח למערב שיספק שירות מפתח תקווה, דרך רמת גן ועד תל אביב וחולון. הקו יתחיל מאזור התעשייה סגולה, יעבור דרך שכונת כפר גנים ורחוב בן גוריון, גבעת שמואל ויסתיים בבית החולים וולפסון בחולון.

הקו השני הוא קו M3, קו באורך כ-39 ק"מ, שמתחיל בקוממיות בחולון, מתפצל לנתב"ג וממשיך לכיוון אור יהודה, קריית אונו, חותך את כפר גנים, שכונת נווה עוז ורחוב העצמאות, עוצר בבית החולים בילינסון, באצטדיון המושבה ומשם ממשיך לכיוון הרצליה.

קווי המטרו- המפה המלאה. בוורוד M3, בתכלת M2 צילום נתע

מסלולי שני הקווים התת קרקעיים מעוררים בפתח תקוה התנגדות, כל אחד מהם מסיבות אחרות. הנושא המרכזיח שעולה ומטריד תושבים רבים, הוא חלק מקו  M3 שאמור לעבור מתחת לבתי תושבים בשכונת נוה עוז. דבר שמעורר חשש גדול אצל התושבים. קו זה אמור לעבור דרך שכונת נווה עוז החדשה במסלול רבין – העצמאות – יפה נוף, ויעבור מתחת לבתים בשכונת נווה עוז הוותיקה ובשכונת נווה עוז החדשה. תושבים טוענים  שמאחר ומדובר ברכבת כבדה מאוד, הדבר ישפיע על איכות הסביבה, יגרום לרעש, רעידות, סדקים במבנים, זרמי חשמל ותנועת קרקע בשכונה. לכן בימים אלה התארגנה קבוצת תושבים שמבקשים להזיז את התוואי כ-300 מטרים מערבה מהקצה המערבי של כביש רבין בתוך השטח החקלאי ועד לצומת ז'בוטינסקי, משם תעבור הרכבת לבילינסון ותמשיך הלאה. התושבים מסבירים ששינוי זה במסלול יביא למצב בו מסלול המטרו לא יעבור מתחת לבתים, שזה החשש המרכזי שלהם. אותה קבוצת תושבים שכרה את שירותיו של עורך דין אשר עתיד להגיש בשמם בימים הקרובים התנגדות, אותה ניתן להגיש עד ה-4.8. לתושבים טענות גם כלפי העירייה, ואחת מהם אומרת: "לא ייתכן שהעירייה שבטח הייתה מודעת לכך שהקו יעבור בתוך שכונת מגורים, לא עשתה כלום ולא ביקשה לשנות את תוואי. רק בימים האלה התושבים נחשפו לעומק הבעיה והתחילו לפעול לבד ופנו לראש העיר. איפה הוא היה עד עכשיו? יש ראשי ערים אחרות שכבר מזמן נלחמו עבור התושבים שלהם ואצלנו יש הרגשה שמישהו נרדם. אני מאוד מקווה שזה לא יהיה מאוחר מידי עבורנו". תושב נוסף אומר: "הפרסום על הגשת התנגדויות היה בכל מיני מקומות צדדיים ומרבית האנשים לא ממש מבינים את הדקויות".
המשנה לראש עיריית פתח תקווה, איתי שונשיין, המתגורר בשכונת נווה עוז הוותיקה, מסביר: "אף אחד לא מתנגד לרכבת מטרו ואנחנו חושבים שהקדמה היא דבר חשוב, אבל מנגד המעבר מתחת לבתים הוא נזק בלתי הפיך, גם לבתים שזה יעבור תחתם וגם לסביבה של השכונות האלה. לכן שכרנו שירות של משרדי עורכי דין, יועצי קרקע ותנועה, על מנת שייתנו לנו את כל ההיבטים. יש לנו פגישה עם ראש העיר והצוות המקצועי בעירייה. ראש העיר הודיע שהם ישתפו פעולה, ככל שהטענות יהיו הגיוניות. צריך להבין שאנשים קנו במיטב כספם את הבית שלהם ועשרות שנים עובדים לממן את הנכסים והעבודה של החפירות, ההתארגנויות, ומעבר המטרו מתחת לבתים של האנשים, זה יהיה נזק בלתי הפיך. לכן אנחנו מבקשים להסיט אותו למקום שהוא נכון לכולם, לאזן את הנזק לעומת התועלת וכן שהשימוש במטרו, יהיה מיטבי לכלל האוכלוסיה. חלק מהבתים הם בתים ישנים ואף אחד לא יודע להעריך את ההשלכות העתידיות".

 

# # #
במקביל לכך חלק מהמסלול של הקו הנוסף שיעבור בפתח תקוה, קו M2, מעורר מחלוקת בין קבוצות תושבים. בשכונת כפר גנים שתי קבוצות אשר יש ביניהן חילוקי דעות לגבי הצבת התחנה של קו M2 ברחוב בן גוריון. קבוצה אחת מבקשת להעביר את התחנה לכיכר גורן ואחרת מבקשת להשאיר אותה במקומה. "עד לפני כשבועיים, בכלל לא היינו ערים לכך שהקו אמור לעבור בשכונה שלנו", מספר יוחאי דרי, תושב השכונה וחבר בוועד הפעולה שמבקש להזיז את התחנה מרחוב בן גוריון לכיכר גורן. "אחרי בדיקות שעשיתי הבנתי שנת"ע מבקשים להעביר את הרכבת התת קרקעית ברחוב בן גוריון ולמקם את התחנה ריאה ירוקה. הם קבעו תחנה במקום שביקושי התנועה מאוד דלים ביחד לסביבה. הבנתי שהתוכנית עדיין לא הופקדה ומרגע שהיא תופקד יש לנו 60 יום להגיש התנגדויות. אנחנו לא חושבים שהמיקום של התחנה נכון, לא צריך למקם לפי נוחות, אלא לפי ביקושים". הוא מציין גם ששטח ההתארגנות של בניית המטרו אמור להיות לאורך הציר העתידי ומוסיף: "זה אומר שישתקו את התנועה לחלוטין למשך שנים רבות". הוא מדגיש: אנחנו מתנגדים הן למיקום התחנה והן לתוואי שחותך שכונה שקטה".
מנגד יש קבוצת תושבים שמבקשת להשאיר את התחנה ברחוב בן גוריון. "הזזת התחנה, תמנע מיותר מ-1,000 משפחות שימוש בקו", אומר אחד התושבים. "כאשר בתסריט היותר פסימי אנחנו חוששים כי ההתנגדות תוביל לביטול התחנה כולה". חברי קבוצה זו פתחו עצומה בה הם מציינים שהמסלול הנוכחי של המטרו שאמור לעבור בשכונה ייתן פתרון תחבורתי למאות משפחות, מה שלא יקרה אם התחנה תוזז.

מלשכת דובר העירייה נמסר: "העירייה הגישה גם הגישה התנגדויות. במקביל אנו מקיימים במהלך השבועות האחרונים, פגישות עם תושבים רבים. עד כה התקיימו למעלה מעשר פגישות וגם היום מתקיימת פגישה נוספת. אנו בקשר עם מוסדות התכנון כדי להתאים את צרכי התושבים לקצב התפתחות התחבורה בעיר. חשוב לציין שפתח תקוה עוברת מהפכה תחבורתית של ממש, וזאת על מנת להקל על התושבים ולשפר את איכות החיים בעיר. בשנה וחצי האחרונות אנו מקדמים את פרויקט מהיר לעיר, נתיבי מטרו, רכבת קלה, שבילי אופניים וכמובן מוסיפים קווי אוטובוס בכל רחבי העיר והכל במטרה לקדם את התחבורה הציבורית ובכך להקל על הנוהגים ועל התושבים כולם".

מנתע נמסר: "מיקום תוואי המטרו נקבע בהתאם למספר פרמטרים, כמו מוקדי השירות העיקריים אותם נדרש הקו לשרת (ברמה המקומית, מטרופולינית ואף ארצית), כמו גם מוקדי הקישור לשאר מערכות התחבורה במרחב. כל זאת במטרה לייצר נגישות, ניידות וקישוריות מיטבית לאותם מוקדים עבור כלל תושבי המטרופולין ובתוך כך לאפשר שירות מיטבי לנוסעים. כמובן שתהליך זה כלל התייחסות למכלול שיקולים אורבניים וההנדסיים. בתחום פתח תקווה תוואי M3 נקבע באופן המאפשר את מירב הממשקים עם מערכות תנועה המונים מקבילות (מטרו ורק"ל) וכן מתן שירות מיטבי לבית החולים בילינסון, המהווה מוקד מטרופוליני חשוב".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. מור

    שמים עלינו פס! לא ברור איך עושים משהו טוב על חשבון פגיעה אנושה באיכות החיים של התושבים. מקווה מאוד שמישהו יתעורר בזמן!

  2. מנחם

    פשוט מחדל גדול שהסתירו מעיני התושבים אין ביקוש למטרו באזור זה ,ברחוב חד סתרי, בריאה ירוקה ושקטה הורסים חיי תושבים ובעלי צמודי קרקע שזה לא ישרת אותם.התוואי צריך להיות באזורי ביקושיותר מ 15000 תושבים לא זקוקים למטרו בתוך הגינה שלהם.זה מקום לא מיועד

  3. דניאל

    אין צורך במטרו בשכונה נגישה לעורקי תחבורה וליד בלינסון,

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נו באמת ????
    יש לנו מדינה קטנה !!!
    בכל מקום מתחת לאדמה עובר המטרו בעומק אדיר …..

  5. פגוע מהעיר שלי

    בגלל שגרים שם עשירי העיר. יזיזו. אבל משפחות שמפנים אותם בגלל גינות. לא יזיזו. תתביישו עירית פת הצבועה.

  6. אלון אברהם

    פתח תקוה עוברת מהפכה תחבורתית של ממש, וזאת על מנת להקל על התושבים ולשפר את איכות החיים בעיר. ראש העיר רמי גרינברג ידאג בכל נפשו למען התושבים שלו .פתח תקווה (התושבים זכו בראש העיר שידעה עד היום !

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר