מימין מלמעלה למטה: רובי ביבי מארנקי שולה אלון מאיה- מאניה ג'ינס בן פרג'- צילום נועם יעקב גליה אשכנזי, בעלת סניף אינגליש קייק צילום זאב שטרן

בעלי העסקים בקניון מדברים: "מועד הפתיחה היה לא הוגן ומכשול לקניונים"

אחרי חודשים ארוכים של דלתות נעולות, לילה לבן שבוטל ויום שישי סוער במיוחד, בעלי עסקים בקניון הגדול ניסו השבוע לחזור לשגרה בצל חוסר הוודאות, ומסכמים את הימים הראשונים של הפיילוט

פורסם בתאריך: 4.12.20 09:00

עופר הקניון הגדול עמד במוקד תשומת הלב בפתח תקוה במהלך סוף השבוע שעבר. תחילה פורסם על כך שהקניון נבחר להשתתף בפיילוט קניונים, מה שאכן קרה. בהמשך פורסם על לילה לבן של מבצעי בלאק פריידי החל מחצות בין חמישי לשישי, אך במהרה הגיעה הודעת ביטול. הקניון נפתח לבסוף בשישי בבוקר, אבל בהוראת ראש העירייה רמי גרינברג, הדלתות נסגרו והופסקה הכנסת אנשים החל מ-13:30 בצהרים, כשעה וחצי לפני המועד המתוכנן, זאת בעקבות עומסים גדולים של לקוחות שהיו צמאים לחוויה. בקניון אמרו אגב, שהקניון פעל כרגיל עד שעת הסגירה המתוכננת, 15:15. גורמים נוספים אישרו כי שערי הכניסה נסגרו מוקדם מהשעה המיועדת.
הקניון הגדול נפתח בשעה 07:00 בבוקר ביום שישי עבור רבים שחיכו לכך, וזאת בעקבות הודעת קבינט הקורונה על אישור התקנות למתווה פתיחת 15 קניונים שמשתתפים בפיילוט הניסיוני, וקניון זה ביניהם. כאמור ביום חמישי שעבר בבוקר, הודיעו בקבוצת קניוני עופר על חגיגות בלאק פריידיי שאמורות היו להתחיל בחמישי בחצות ולהימשך עד שעות הסגירה בשישי, הבטיחו מגוון רחב של מבצעים וציינו שרשתות רבות כבר אישרו השתתפותן בחגיגת הלילה הלבן. אך כעבור מספר שעות, הודיעו כי הלילה הלבן בוטל והקניון ייפתח בשישי בהתאם לפיילוט שאושר. תושבים ששמעו על הביטול התאכזבו ואמרו בחמישי: "כבר התארגנו כל החברות ללכת לעשות שופינג לילי, בזמן שהילדים ישנים, ועכשיו זה לא יקרה", אמרה תושבת העיר, ותושב אחר הוסיף: "שיגעתי את אמא שלי שתבוא לשמור על הילדים כדי שנוכל ללכת לסיבוב בקניון, אבל אמרנו לפני כן נוודא מול הקניון שהם באמת פותחים ובשיחת הטלפון הסתבר שהם לא פותחים בלילה, אז נלך בבוקר".

הקניון הגדול פתח תקוה

כבר משעות הבוקר המוקדמות של שישי הגיעו לקניון תושבים רבים, אשר באו ליהנות מהמבצעים. בקניון נראתה תנועה ערה ומחוץ לחנויות ניתן היה לראות תורים של לקוחות. מרבית התורים היו בכניסות לחנויות הבגדים העממיות יותר, בעוד בחנויות היותר יוקרתיות היה פחות עמוס. "אני עומדת בתור כבר שעה ועשרים", אמרה בחורה צעירה, "אין לי מושג מה אני הולכת לקנות ואיזה מבצעים יש, אבל סוף סוף נתנו את האפשרות לצאת לשופינג וישר ניצלתי את זה". תושב אחר הוסיף: "באנו לעשות סיבוב, רצינו להיכנס לחנויות, אבל יש תורים אז ויתרנו. בכל זאת נהנינו מהאווירה, היה נחמד".
כעבור מספר שעות, הורה ראש העירייה, רמי גרינברג, לאנשי הפיקוח לסגור את הקניון הגדול. זאת כשעה וחצי לפני המועד המתוכנן ולאחר שפורסמו תמונות בהן נראו עומסים גדולים והתקהלויות. בקניון טענו שלמרות מה שפורסם, הקניון נסגר בשעה 15:15 כפי שתוכנן, אך בעירייה הסבירו שהקניון המשיך לפעול, אך נסגרו הכניסות לקהל מוקדם מהמתוכנן.

הקניון הגדול פתח תקוה

בשבת בערב, פרסם גרינברג הודעה ובה נכתב: "הערב אפשרתי את פתיחת הקניון בעיר לאחר שכמות הסדרנים הוגדלה בצורה משמעותית וכבר בכניסות הראשיות לקניון מתבצע ויסות של הנכנסים בכדי למנוע התקהלות מסוכנת. עד כה וגם לפי התמונה המצורפת נשמרים כללי התו הסגול. אני קורא לציבור לשתף פעולה, לא להתקהל, להקפיד על מסכות, מרחק, ושטיפת ידיים בכדי למנוע הדבקה ובכדי שנוכל לאפשר את המשך הפיילוט של פתיחת הקניון".
מהקניון נמסר לגבי יום שישי: "פעלנו על פי הנחיות משרד הבריאות והקניון פעל עד השעה 15.15 כפי שתוכנן מראש". בעירייה כאמור הבהירו: "ברגע שהתקבלו הדיווחים על עומסים, ראש העיר הורה לשיטור העירוני והמשטרה לסגור את הקניון לכניסת לקוחות. על כן לא הייתה כניסת לקוחות החל מאזור השעה 12 – 13".
# # #


ומה הרגישו בעלי העסקים אחרי כמה ימים סוערים במיוחד? בן פרג', בעלי חנות צילום, מספר: "חזרנו סוף סוף לנשום ואני מאוד מקווה שזה יימשך ככה. על פניו כמו שזה נראה בימים האחרונים, הכל מסודר ולא כמו שמנסים לצייר בתקשורת שזה המוני. ההתנפלות היא בעיקר על הטקסטיל, אבל גם שם יש סדר ותורים מאוזנים. אני מאוד מקווה שזה יהיה פיילוט מוצלח ושנוכל להישאר פתוחים".
פרג' מוסיף: "אנשים מגיעים מכל האזור, ולא רק מפתח תקוה. מגיעים אנשים מרמת השרון, הוד השרון, אריאל והסביבה. אתה רואה על העיניים של האנשים שהם היו מאוד צמאים לפתיחה. אנשים חיכו לאפשרות לצאת קצת מהבית, להתאוורר ולאו דווקא לעשות קניות. בכל קומה יש לא מעט סיירים ששומרים על ההנחיות ואני מקווה שאנשים ימשיכו לשמור על ההנחיות".

גליה אשכנזי

# # # 

גליה אשכנזי, בעלת אינגליש קייק בקניון, מציינת: "סוף סוף אנחנו רואים אנשים שמגיעים ונכנסים לחנות. זה אמנם פחות משנה שעברה בתקופה הזו לפני חנוכה והבלאק פריידי, אבל לפחות חזרנו לעניינים. אני חייבת לציין שממה שאני ראיתי אנשים שמרו על הכללים, שמו מסכות ובקניון הסתובבו סדרנים שווידאו שכולם פועלים על פי התו הסגול. מה שכן, ביום ראשון אפשר היה לראות שהדברים כבר נכנסים למסלול, היה הרבה יותר רגוע מיום שישי וזה מרגיש כמו שבוע רגיל. יש חנויות שבהן יש יותר עומס, בעיקר בחנויות הבגדים".
אז את אופטימית?
"זה תלוי בשעה. בשעה 9:00 אנחנו אופטימיים, בשעה 10:00 ראש הממשלה יוצא בהצהרה שהולכים להוסיף הגבלות ואז אנחנו פסימיים ובשעה 11:00 שוב פעם אנחנו אופטימיים כי מודיעים על עוד שחרור ובשעה 12:00 מדברים על הידוק ואז אנחנו חוששים שלא נשרוד עד סוף הפיילוט ובטח לא אחר כך. מצד שני אנחנו רואים שדברים מתקדמים לגבי חיסונים ומעלים אפשרויות של בדיקות נרחבות לאפשר פעילויות ספציפיות בערים ירוקות. זה משתנה מרגע לרגע ובינתיים אף אחד לא יודע מה יהיה".

אלון מאיה

# # #
"אחרי כל כך הרבה זמן שהיינו סגורים, אנחנו מרוצים לחזור", אומר אלון מאיה, בעלי חנות מניה ג'ינס בקניון. "הבעיה שכל יום אתה לא יודע מה יהיה למחרת, האם יסגרו אותנו או לא. מבחינת העובדים, עדיין לא החזרנו את כולם מחל"ת מכיוון שאנחנו לא יודעים עדיין מה יהיה. אנחנו עובדים יותר קשה ומשתדלים לעשות את המקסימום שאפשר בימים אלה. נקווה שלא יסגרו אותנו בחנוכה כמו שמפרסמים".
איך היה מבחינתך ביום שישי?
"בשישי היו לקוחות רבים, כי אנשים התגעגעו לקניון, שהוא מבחינתם סוג של בילוי. אני הייתי עסוק בתוך החנות ולא ראיתי מה היה בחוץ, מה שכן, אנחנו בחנות שומרים על ההוראות ובעיקר רוצים להישאר פתוחים".

רובי ביבי

# # #
"צריך להבין שמה שהציגו בתקשורת ביום שישי, לא משקף את המציאות בשטח ובמהלך השבוע העבודה בקניון ירדה בעשרות אחוזים", אומר רובי ביבי, בעלי ארנקי שולה בקניון. "מה עשו כאן? במשך כמעט חמישה חודשים הקניון היה סגור, אז באו ופתחו אותו ביום שישי שהוא יום קצר ובנוסף לכך הוא היה גם בלאק פריידי ותקופת מעבר בין עונות. אז ברור היה שתהיה התנפלות. מועד הפתיחה היה לא הוגן ומכשול לקניונים. צריך להבין שכמות האנשים שהגיעה ביום שישי, לא חוזרת על עצמה במהלך השבוע. העבודה התמתנה וחזרנו לשגרה. להערכתי גם הממשלה הבינה שהם הכשילו את הקניונים ולכן להערכתי הקניונים ימשיכו לפעול ולא יסגרו אותנו באופן חד צדדי. זה לא משהו שהוא נקודתי לקניון הגדול, אלא נכון לכלל הקניונים בארץ. כבר ביום ראשון אפשר היה לראות שהחניונים לא היו מלאים וההתלהבות ירדה. בנוסף, להערכתי, צריך לפתוח את כלל הקניונים בארץ, דבר אשר יוביל לאיזון מספרי והורדת העומס. ממה שאני רואה, הקניונים הם מקום בטוח ושומרים על כל הכללים. לא ניתן לראות אנשים שמסתובבים ללא מסכה ובכל מקרה יש אכיפה. בתוך תוכי, אני יודע שהקניונים לא ייסגרו וימשיכו לעבוד".
# # #
הפיילוט אשר אישרה המדינה לפתיחת הקניונים אמור להסתיים ב-6.12, ואז יוחלט האם ניתן לפתוח את כלל הקניונים בארץ. במהלך תקופת הפיילוט יתבצע פיקוח על מילוי הנחיות משרד הבריאות למניעת התקהלות והדבקות. בסיום הפיילוט תתקבל החלטה האם ואיך יפתחו כל הקניונים בארץ.
על פי הנחיות משרד הבריאות, על הקניונים לעמוד בכללים מחמירים על מנת לפתוח את שעריהם: על כל קניון למנות סדרנים שתפקידם להעיר ללקוחות וליידע אותם בנוגע להוראות, וכן לנהל רישום על הפרות לצרכי בקרה. על הקניון לנהל רישום ממוחשב של מספר השוהים במקום, ללא פרטים מזהים. לא יתאפשרו התקהלויות ובפרט בתורים בכניסה למקום ובסמוך לכניסות לחנויות. יש להעביר הדרכה לבעלי החנויות והעובדים. בתחילת השבוע אישרה וועדת השרים לקורונה את שינוי המתווה בקניונים. על פי המתווה החדש התפוסה תשתנה מיחס של אדם ל-7 מ"ר ליחס של אדם ל-15 מ"ר. נקבע כי בחנויות ששטחן מעל 150 מ"ר התפוסה המירבית תהיה ביחס של אדם ל-15 מ"ר אך ללא קביעת תקרה מירבית של מספר אנשים. בנוסף נקבע שחישוב שטח התפוסה המותרת בקניון לא יכלול שטח של מקום ציבורי ועיסקי שהפעלתו אסורה כגון אולמות קולנוע וכדומה. חנויות שמוגדרות כחיוניות יפעלו עם אותו מספר שוהים בחנות כפי שהיה עד עתה. הקנס על הפרה של התפוסה המותרת של מחזיק או מפעיל הקניון: 5,000 שקלים (במקום 2,500 שקלים כפי שחל על מקום ציבורי ועסק אחר).


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר