יצחק בלפר ז"ל (מימין)

הלך לעולמו יצחק בלפר, אחרון יתומי יאנוש קורצ'אק

בלפר דאג במשך כל חייו להפיץ את משנתו של קורצ'אק. הוא ניצל ממוות בתקופת השואה כאשר ברח דרך היערות לרוסיה, שם התגייס לצבא האדום ולחם נגד הנאצים

פורסם בתאריך: 24.1.21 13:02

ביום שישי הלך לעולמו יצחק בלפר, ניצול השואה, אחרון יתומי יאנוש קורצ'אק, חניכם של יאנוש קורצ'אק וסטפה וילצ'ינסקה, אשר בחודש מאי 2016 קיים תערוכה מיצירותיו בהיכל התרבות העירוני. בן 98 היה בלפר במותו. הוא הקדיש את כל חייו לספר ולהפיץ את משנתו החינוכית של יאנוש קורצ'אק שנרצח עם חניכיו בטרבלינקה בשנת 1942. בלפר סיים את לימודיו בבית היתומים של קורצ'אק שנה לפני פרוץ המלחמה ולאחר כיבוש ורשה על ידי הגרמנים, ברח דרך היערות לרוסיה, שם התגייס לצבא האדום ללחום נגד הנאצים. לאחר המלחמה עלה לישראל בעלייה בלתי חוקית אולם נתפס על ידי הבריטים ונשלח למחנה מעצר בקפריסין. בשנת 1949 עלה לישראל. בארץ למד אומנות, שימש כמרצה לציור וכתב ספרים. בחודש מאי 2016, קיים המרכז העירוני להנצחת השואה תערוכה של פסליו וציוריו בהיכל התרבות בה סיפר על חוויותיו כחניכו של יאנוש קורצ'אק, פגש את נציגי פרלמנט הילדים ששאלו אותו שאלות וענה בכבוד ובסבלנות על כל שאלה ושאלה. האגף לחינוך יסודי אף רכש לכל בתי הספר היסודיים את ספרו "האיש שידע לאהוב ילדים".

מכריו מספרים כי בלפר היה אדם מקסים, מוכשר וערכי מאוד ולמרות מסכת חיים מאתגרת וקשה שעבר, תמיד חייך ובעיניים נוצצות סיפר על קורצ'אק ועל סטפה – שתי הדמויות שעיצבו את דמותו וליוו אותו כל חייו, שתי דמויות שאת מורשתן הנחיל כל ימיו לדורות הבאים.

נציין כי בית היתומים היהודי בהנהלת יאנוש קורצ'אק פעל בוורשה משנת 1912 ועד אוגוסט 1942. שותפתו העיקרית של קורצ'אק בניהול המקום הייתה סטפניה וילצ'ינסקה. בית היתומים עבר בין בניינים שונים מספר פעמים, עד לסגירתו, כאשר נלקחו הילדים וסגל העובדים למחנה ההשמדה טרבלינקה.

יצחק בלפר ז"ל ותלמידים

ראש העירייה רמי גרינברג הביע צער על לכתו של יצחק בלפר ואמר: "במהלך חייו עבר יצחק טלטלות רבות וקשיים עצומים ועל אף כל אלה הצליח לעלות לארץ, להקים משפחה לתפארת ולעסוק באמנות שהייתה מהות חייו. אנו בפתח תקוה ממשיכים לתעד את סיפור הישרדותם של ניצולי השואה ולסייע לניצולים החיים בקרבנו ככל האפשר".

משה פלדמר, יו"ר המרכז העירוני להנצחת השואה: "המפגש עם יצחק והעובדה כי שמענו ממקור ראשון את מה שקרה לו ולאחרים בשואה השאירו חותם עמוק אצל כולנו, הן בשל העובדות עצמן והן בשל הכוח ותעצומות הנפש אותם הוא גילה".

יהי זכרו ברוך.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר