נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה

הרב משה חיים הר-נוי מספר על פרשת השבוע, פרשת יתרו

פורסם בתאריך: 5.2.21 08:21

כניסה השבת בפתח תקוה: 16:58
יציאת השבת: 18:01

הרב משה חיים הר-נוי על פרשת השבוע, פרשת יתרו

הרב משה חיים הר-נוי צילום זאב שטרן

הרב משה חיים הר-נוי צילום זאב שטרן

בפרשת השבוע אנו שומעים בפעם האחרונה בתורה על בני משה רבינו, גרשום ואליעזר. המדרש מספר כי משה רבינו רמז לקב"ה כי הוא מעוניין שבניו ימשיכו את דרכו, ובקשתו נדחתה:
אמר משה הרי השעה שאתבע בה צרכי אם הבנות יורשות בדין הוא שירשו בני את כבודי אמר לו הקדוש ברוך הוא (משלי כז) נוצר תאנה יאכל פריה בניך ישבו להם ולא עסקו בתורה יהושע הרבה שרתך והרבה חלק לך כבוד והוא היה משכים ומעריב בבית הועד שלך הוא היה מסדר את הספסלים והוא פורס את המחצלאות הואיל והוא שרתך בכל כחו כדאי הוא שישמש את ישראל שאינו מאבד שכרו …
מילים קשות שומע משה רבינו מפי הקב"ה "בניך ישבו להם ולא עסקו בתורה" כיצד יתכן הדבר?
הסיבה היא, שמשה שילם מחיר כבד על הניתוק מאשתו וילדיו למשך תקופה ארוכה, ובפרט בתקופה שבה עוצבה זהותו של עם ישראל. אשתו וילדיו לא היו נוכחים בזמן היציאה ממצרים, ואף לא בזמן קריעת ים סוף, שנאמר עליה: "וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת ה' וַיַּאֲמִינוּ בַּה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ" (י"ד, לא). אמנם הם שמעו על כך, מן הסתם, ממשה, כשם ששמע יתרו, אך אין שמיעה גדולה כראייה. משום כך גם כאשר עמדו, מן הסתם, בתוך בני ישראל בזמן מעמד הר סיני, לא היו שותפים לחלוטין לחוויה הקולקטיבית של הפנמת "אָנֹכִי ה' אֱ לֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים" שהרי הם לא היו מעולם בבית העבדים, ולא יצאו ממנו בכוח גדול וביד חזקה.
תפקיד ההורה הוא ללוות באופן צמוד ויומיומי את תהליך ההתפתחות של הילד/ה. הקב"ה סמך עלינו כהורים שנעשה עבודה נאמנה "ושתל" בביתנו את הצמח העדין שנקרא ילד/ה. עלינו להשתדל בכל כוחנו לעמוד בציפיות האלוקיות ולהיות הורים נוכחים ולא בכל שלבי החיים.

# הרב משה חיים הר-נוי הוא רב קהילתי שכונת אם המושבות, מרצה ועורך חופות.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר