טרמיט פורמוסני צילום דר תומס שוואנק אוניברסיטת פלורידה

צפו במחזה שמלחיץ תושבים רבים: אלפי טרמיטים פשטו על בניינים בפתח תקוה

שמונה חודשים אחרי שזוהו טרמיטים לראשונה בעיר ומספר ימים לאחר שהמשרד להגנת הסביבה עדכן שבקרוב צפוי מעוף הכלולות שלהם, התקבלו תלונות מתושבים בשכונות רבות על אלפי טרמיטים שפשטו על בניינים

פורסם בתאריך: 9.6.21 14:49

דיווחים רבים של תושבים מודאגים התקבלו אמש (שלישי) בשעות הערב והלילה משכונות רבות בעיקר בזרח העיר, בהן הדר גנים, מחנה יהודה, עמישב, שעריה ועין גנים, על נחילי טרמיטים שפשטו על השכונות והבתים. "סגרתי את כל החלונות בבית והרגתי כל מה שנכנס", סיפרה תושבת עין גנים בדאגה, "העירייה חייבת להתערב ולטפל בזה באופן מיידי".

"היו בלובי של הבניין מאות יצורים מעופפים", סיפרה תושבת משעריה, "התקשרנו למוקד 106 אבל אמרו לנו שזה יטופל רק בבוקר".

"הרשתות התחילו לגעוש והתפתחה פאניקה", ציין פעיל הציבור ותושב שכונת הדר גנים, ירון קדושים, "התושבים היו בתחושה שהנה הבית שלהם הלך, שהיצור הזה יאכל את כל עמלם. שסוף העולם הגיע. נקווה שהעניין יטופל וימוגר במהרה ובעיקר, שיגיעו הסברים מקצועיים, שהיו חסרים בשעת לילה מאוחרת, בעיקר לציבור חרדי ומבוגר שהרשתות החברתיות אינן נגישות לו".

צפו בסרטון שצילם אריק נדב בבניין בשכונת מחנה יהודה:

כזכור, כפי שפרסמנו לפני ימים ספורים באתר מלאבס, טרמיט העל הפורמוסני אותר בפתח תקוה, לפני כשמונה חודשים במבצע ניטור מורכב, של המשרד להגנת הסביבה. בהמשך הוצבו מלכודות קרקעיות ולפני מספר ימים עדכן המשרד להגנת הסביבה על כך שהצליח ללכוד טרמיטים במלכודות. עוד עדכן המשרד להגנת הסביבה כי בימים אלו מתקיים מעוף הכלולות של הטרמיט הפורמוסני, במהלכו הם מתרבים, ועל כן קרא המשרד לציבור ולמדבירים לדווח על תצפית המעוף. לכידת טרמיטים במלכודות היא בעלת חשיבות רבה, שכן הדרך היעילה היחידה להדברתם היא על ידי האכלתם בפיתיונות מעכבי גדילה שקוטלים את כל הקן. האכלת הטרמיטים – יצורים המסתתרים באדמה, עץ ותעלות בוץ – מתאפשרת בעזרת לכידתם בתחנות ניטור שבהן ניתן גם להכניס פיתיונות רעילים ברגע שהטרמיטים אותרו בתוכן.

הטרמיט הפורמוסני, Coptotermes Formosanus, זוהה לראשונה בשנה שעברה בפתח תקוה. מקור מין פולש זה הוא בדרום מזרח אסיה והוא נחשב בעולם כטרמיט-על, בעל יכולות האכילה ויכולות הריבוי הגבוהות ביותר מבין מיני הטרמיטים הידועים לאדם. גודל מושבה אחת מגיע למיליוני פרטים, והם עלולים להגיע למרחק של עד 100 מטר מהקן. הטרמיט פעיל במיוחד בתנאים של חום ולחות, הנפוצים בקיץ הישראלי. מעוף כלולות הוא תופעת טבע יפה, שאינה מסוכנת לאדם. היא אינה מזיקה וחולפת לאחר מספר ימים. באמצעות מעוף זה, החרקים מתרבים באופן טבעי, באופן שמאפשר את שרידותם לאורך השנים. הטרמיטים אינם מהווים סכנה בריאותית לאדם, אך עלולים לפגוע ברכוש, ומעוף הכלולות מסייע בהפצתם לאזורים חדשים. מעוף הכלולות של הטרמיט הפורמוסני מתרחש לרוב עם רדת הערב, בלילה ללא רוחות, חמים ולח בין אפריל ליולי. מעוף אחד יכול להכיל אלפי פרטים מכונפים הנמשכים למקורות תאורה.

קיראו גם

טרמיט על נלכד בפתח תקוה: בקרוב ייצאו להקות שלמות למעוף הכלולות בעיר

אלו סימני ההיכר המובהקים לזיהוי הטרמיט הפורמוסני: גוף בצבע צהוב-חום וראש בצבע חום-דבש: זהו הטרמיט היחיד בישראל בעל מופע בוגר מכונף שאינו שחור אלא בצבע חום # הכנפיים שקופות, למעט שני עורקים עבים בשפת הכנף הקדמית המכוסים בשערות קטנות הנראות בקלות בהגדלה # זוג עיניים שחורות # 2 זוגות שווי גודל של כנפיים # אורכם 12-15 מ"מ מראש ועד קצה כנף.

המשרד להגנת הסביבה קורא לציבור ולמדבירים לדווח על כל חשד למעוף הכלולות של הטרמיטים למשרד להגנת הסביבה, ובמידה וניתן, לצלם צילום תקריב של פרט בודד ולאסוף דגימות בדואר אלקטרוני שכתובתו: [email protected]. לאחר בדיקת המידע, במידת הצורך ישלח האגף צוות לאיסוף הדגימה החשודה.

לצד עלון מידע ראשוני מטעם העירייה להתמודדות עם הנושא, פרסם ראש העירייה, רמי גרינברג, הודעה ברשתות החברתיות ובה כתב: "בחלק מהשכונות בחלקה המזרחי של העיר דווח ככל הנראה על הימצאותו של הטרמיט הפורמסי. בשלב ראשון מומלץ לסגור חלונות, כמו כן את הטרמיט ניתן להדביר עם אמצעי הריסוס הקיימים בבית. גורמי מחלקת ההדברה של העירייה נמצאים בשטח ויפעלו להדברת הטרמיט בשטחים הציבורים ברחבי העיר וגם בתת הקרקע במטרה למנוע התפשטותו. בשטחים הפרטים יש להביא מדביר מוסמך לטפל במידה ויש בעיה".

עוד נמסר מהעירייה היום כי "אמש (שלישי) התקבלו במוקד העירוני מספר פניות בנוגע למעופי כלולות של טרמיטים באזור מזרח העיר. עם קבלת הפניות אמש, יצאו גורמי ההדברה ברשות וטיפלו במקומות שנחשדו כנגועים בטרמיט העל כאשר במקביל עודכנו נציגי המשרד להגנת הסביבה. במקביל יצאה הודעה לתושבי האזור בשעות הערב המאוחרות בה ניתנה המלצה לתושבי האזור לסגור חלונות ולדווח למוקד העירוני 106 במידה ויש חשד להימצאות טרמיט העל. החל משעות הלילה החל צוות ההדברה ברשות לבדוק האם מדובר בטרמיט העל ואיתר נקודות בודדות שבהן נחשד כי נמצא הטרמיט. במקומות אלה נעשה באופן מיידי טיפול ממוקד ויעיל. שאר הדיווחים נבדקו ונמצאו בהם מעופפים שאינם טרמיט העל. היום בשעות הבוקר המוקדמות החלו פעולות להדברת תת הקרקע וכן הדברת המרחבים הציבוריים החשודים כנגועים". בעירייה אומרים כי "עפ"י חוות דעתם של אנשי המקצוע ברשות לא נצפתה עד כה התנהגות חריגה של הטרמיט".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חיות מסכנות.. מה הבעיה שלכם עם חרקים?

  2. תושב העיר

    אתם לא מעודכנים, הטרמיטים הגיעו גם לשכונות בצפון מזרח העיר: כפר אברהם, קרית הרב סלומון, שיכון הפועל המזרחי וחן הצפון.
    הטרמיטים נצפו אף בקומה 13. טענת העירייה להדברה לא מדוייקת בלשון המעטה, כבר 5 ימים ממתין לעדכון ממחלקת הדברה מתי יבוצע בשעות מגורי בכפר אברהם

  3. יוסי

    זה מחדל, היו צריכים לבצע ריסוס באוויר כדי למנוע תפוצה של הטרמיטים
    למה הם מחכים?

  4. תושב פתח תקווה

    נמצאו טרמיטים גם ברחוב שטמפפר יהושע בנקודת מפגש עם רחוב הירקונים. פחד אימה, הם נכנסו לי לבית. כבר שבוע שאני נלחם בהם בתוך הבית.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר