מימין לשמאל ישראל הורוביץ כפר השעשועים, דודו דוקטורי שווארמה נדב והרצל זכריה נעלי טאצ

"אותה תחושה כמו הסגרים הרישמיים" | מה עובר על העסקים בפתח תקוה?

הספקים, העובדים, תנועת הלקוחות שירדה באופן דרמטי, והממשלה שלא מסייעת: שלושה בעלי עסקים מספרים איך הם מנסים לשרוד את גל האומיקרון ואת הסגר הלא רישמי

פורסם בתאריך: 14.1.22 08:45

בימים האחרונים מתרבות הידיעות על בעלי עסקים שפעילותם נעצרה, כמעט כליל, כתוצאה מגל האומיקרון שמביא עימו עשרות אלפי מאומתים חדשים מידי יום והרבה יותר מכך – מאות אלפי מבודדים.  יחד עם זאת, הפעם הסיוע מהמדינה צפוי להיות קטן, אם בכלל, וההוצאות השוטפות ממשיכות. לרוב מדובר על עסקים קטנים ובינוניים בתחומי התרבות, בידור, קמעונאות, מסעדנות, חנויות מסוגים שונים ובעלי מקצוע קטנים. דיברנו עם כמה מהם בפתח תקוה כדי לשמוע איך הם מושפעים מהגל הנוכחי ואיך הם מתמודדים עם "הסגר השקט" שמורגש בעטיו.

ישראל הרשקוביץ כפר השעשועים

"בפועל מדובר בסגר"

ישראל הורביץ הוא זכיין של שלוש חנויות "כפר השעשועים" בפתח תקוה, בקניון סירקין, במתחם יכין סנטר ובאזור התעשייה סגולה. הוא מספר על ירידה משמעותית בכמות הלקוחות: "בשבועיים שלושה האחרונים זה מאוד מורגש ובפרט בשבוע האחרון. אמנם החנויות והקניונים לא סגורים, אבל התנועה בקניון סירקין למשל דלילה, אנשים בקושי מגיעים. זה סגר שאולי הוא לא רישמית סגר, אבל הוא בפועל סגר. זו בדיוק אותה התחושה כמו הסגרים שהיו בשנה שעברה, רק בלי הכותרת הרשמית. מרגישים את השקט ואת האווירה – כולם חולים או בבידודים וזה כמובן מורגש ומכביד גם בתזרים".

לדבריו בשלושת הסניפים שבבעלותו בפתח תקוה, מועסקים כ-30 עובדים, מתוכם שניים או שלושה שנמצאים כרגע בבידוד. "האתגר הכי גדול שאנחנו מתמודדים איתו בימים אלה הוא לבנות משמרות. גם אם הכל מסודר, עדיין ברגע האחרון אפשר לקבל הודעה שתשנה הכל, הדברים משתנים מהרגע להרגע" ,הוא אומר ונזכר איך לפני שבוע מישהו צלצל ברגע האחרון והודיע שלא יכול להגיע למשמרת. "כשאין לקוחות בחנויות עוד מצליחים להסתדר איכשהו, אבל צריך להיות כל הזמן עם יד על הדופק".

אז איך מתנהלים בתקופה כזו?
"אמנם אין לנו אתר מסודר, אבל יש לנו וואטסאפ עיסקי, ששם אפשר לראות את כל התמונות ולהתכתב עם העובדים, ובעצם לקבל שירות מרחוק. לכל חנות יש את הוואטסאפ העיסקי שלה, שולחים לנו הודעה למספר הטלפון של החנות ומקבלים לינק לתמונות או אם מעוניינים במשהו ספיציפי העובדים ישר יוצרים קשר ועוזרים. הלקוחות משלמים באשראי ואנחנו יכולים לעשות להם משלוח בחינם בתוך העיר. זה אחד הדברים שאימצנו כבר מתקופת הסגרים, כשהכל היה סגור הרמטית ויכולנו לעבוד רק במשלוחים".

הרצל זכריה נעלי טאצ'

"אפשר לשחק כדורגל בכביש"

הרצל זכריה, מנהל את חנות הנעליים טאצ' ברחוב חובבי ציון 39, ומספר על רחוב ריק מאנשים. "הכבישים ריקים, אפשר לשחק כדורגל בכבישים. אין תנועה של אנשים", הוא אומר. "אם יעשו סגר ונקבל מענק, אולי עדיף. כל הסוחרים פה ברחוב מיואשים ורק מקווים שהמצב יהיה מאחורינו כבר. אין אנשים, אין עבודה. הבעיה העיקרית היא שהסחורה ממשיכה להגיע וצריך לשלם עליה. מה-1.1 העבודה התרסקה ב-70 אחוז. זו מכה רצינית. אני משלם ארנונה של 3,000 שקל על חור. הדאגה שלי זה הספקים והצ'קים, מצידי לא לקחת שקל הביתה".

עוד הוא מספר: "אני גר בתל אביב, ואם בתקופה רגילה לוקח לי 40 דקות להגיע לעבודה, היום לוקח לי בסביבות הרבע שעה. בשנה שעברה כשהיה סגר היה לחנויות הרחוב יתרון רציני, כי הקניונים היו סגורים. אבל עכשיו כשכולם פשוט בבית, בבידוד, אפילו העובדת שלי, המצב קטסטרופה", הוא אומר בייאוש ומוסיף: "בימים אלה כל החנויות ברחוב שהיו נסגרות בשמונה וחצי תשע, סוגרות כבר בשעה שש בערב. אנשים רוצים שאצלם להם את הסחורה בחנות ואני עושה להם משלוחים על הקורקינט".

שווארמה נדב

"מצמצמים משכורות של בעל הבית"

את דודו דוקטורי, הבעלים של שווארמה נדב המיתולוגית ברחוב חיים עוזר 38 תפסנו ביום עמוס במיוחד, בעודו מחליף את אחד העובדים שיצא לבידוד. "העסק שלנו מאוד קטן, סך הכל ארבעה עובדים וכל עובד הוא מאוד משמעותי במערכת", הוא אומר. "מספיק שעובד אחד יצא לבידוד, מישהו אחר צריך לעשות משמרת כפולה. בשנים האחרונות תחום המסעדנות נהיה מאוד מאתגר והתקופה האחרונה חיזקה את זה. מאוד קשה למצוא עובדים שמחויבים לעבודה בתחום הזה ורוצים ומחזיקים בתחום לאורך זמן".

דודו, שעבד במקום עוד בניהולו של הבעלים המקורי אריק נדב, לקח על עצמו את העסק כאשר נדב פרש. הוא מספר כי את הגל הנוכחי מרגישים היטב בעסק. "ירדנו בהיקף המכירות, המון אנשים בבית ולא בעבודה, אז זמן ארוחת הצהריים נפגע. העסק שלנו הוא 'אולד סקול', אנחנו לא עושים משלוחים ובונים בעיקר על מי שמגיע אלינו ולוקח את המנה שלו. אנחנו עסק וותיק ויציב ואני בטוח שנצליח לעבור את התקופה הזו".

 

אז איך בכל זאת שורדים?
"הדבר הראשון – מצמצמים משכורות של בעל הבית. חוץ מזה מנסים להתייעל. למשל, אם בעבר היינו עושים הזמנות בסוף החודש, היום אנחנו מגיעים לסוף החודש בצורה מדויקת יותר, כדי שלא יהיו הוצאות נוספות. בנוסף, הפכנו להיות ספקים של עצמנו בחלק מהמקרים. קורה לא פעם שספקים אומרים לנו שאין להם נהגים להוריד לנו סחורה, כי הם בבידוד. אז אנחנו הולכים וקונים בסיטונאות ומביאים את הסחורה בעצמנו".

לטענתו, "התחושה היא שהממשלה מתנהלת כאילו היא רוצה שהכל ימשיך להתנהל כרגיל, אבל המצב לא רגיל, יש מצב חירום. העסקים לא מקבלים פיצויים כמו בשנה הקודמת, אז זה מתגלגל על בעלי העסקים, שמתחילים 'לאכול' חסכונות, מתחילות בעיות עם הבנקים, ספקים לוחצים עליך לשלם. השוק השתנה והספקים היום רוצים את הכסף במזומן כי הם לא יכולים לסמוך על מה שיהיה או לא יהיה, וזה מקשה על התזרים, כי בעסקים היום הרבה עובר בכלל באשראי ולא במזומן. יש המון בק-אופיס מסובך ומסורבל, ולצערי המון מסעדות מוכרות וותיקות נסגרות בתקופה הזו ואנשים לא מבינים כמה עומד מאחורי כל עסק כזה, יש משפחות שלמות שזה פוגע בהן".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר