מוטי שמש, וציורים שלו ברחבי פתח תקוה, המרכז הישראלי לאיירבראש

מצאנו אותו: האיש שמאחורי ציורי הענק על בתים ברחבי פתח תקוה

הבניין בצומת סירקין, בית ספר אריק איינשטיין, הפרויקט בבר כוכבא והמבנה ברחוב ההסתדרות: מאחורי כל ציורי הקיר הגדולים האלו עומד מוטי שמש. ומה הפרויקט הבא?

פורסם בתאריך: 3.2.22 08:36

מי עומד מאחורי ציורי הקיר הססגוניים ברחבי פתח תקוה? אם נסעתם לאחרונה ברחבי העיר, ייתכן ששמתם לב לציורי ענק שמתנוססים על קירות הבניינים סביבכם. מתברר שהאמן העומד מאחורי הציורים הוא מוטי שמש, הבעלים של המרכז הישראלי לאיירבראש, אשר בימים אלה סיים פרויקט נוסף של שיפור חזות העיר עם ציור חוצות ברחוב בר כוכבא.

ציור של מוטי שמש בצומת סירקין, המרכז הישראלי לאיירבראש

מוטי שמש, המרכז הישראלי לאיירבראש

תפסנו את שמש במהלכו של מעבר דירה לראש העין ושמענו ממנו על ניסיונו האומנותי העשיר. שמש בן ה-42, הוא אמן רב תחומי בעל ניסיון של מעל ל-30 שנה. במקצועו עוסק בציור ורישום, פיסול, הדמיות תלת מימד ממוחשבות, צילום ועיצוב גרפי. בשנים האחרונות, הוא מתמקד בעיקר בתכנון וביצוע פרויקטים רחבי היקף בעלי אופי עסקי, ציבורי וקהילתי. את ציור הקיר הראשון שלו הוא צייר בגיל 11, בחדר של אחייניתו ומאז הוא עוזר לשדרג את פני החוצות בישראל.

לוידאו של חוויית הנוסע בצומת סירקין לאחר העבודה של שמש היכנסו כאן 

בשיחה עם מלאבס מציין שמש: "הפרויקטים האמנותיים האלו במרחב הציבורי מביאים להתחדשות עירונית, שדרוג פני העיר והרגשה טובה לתושבים ולמבקרים באזור. המטרה העיקרית היא שיתוף פעולה עם גורמים נוספים ברחבי הארץ בהבאת אמנות וצבע לחיים, לכולם. בהרבה מקומות בעולם כבר הפנימו שבזכות הנוכחות של אומנות הרחוב ניתן לפתח כלכלית אזורים שלמים. השאיפה שלי שגם בארץ עיריות יפנימו את זה ויבינו ששווה להן להשקיע באומנים ובאומנות הרחוב".

ציור של מוטי שמש בבית ספר אריק איינשטיין, המרכז הישראלי לאיירבראש

ציורים של מוטי שמש, פרויקט בר כוכבא, המרכז הישראלי לאיירברש

תאר לנו איך מתנהל תהליך העבודה?
"בתחילת הפרויקט בבר כוכבא לדוגמה, העירייה בחרה את הסקיצה, מתוך האופציות שהצעתי. בהמשך יחד עם ארבעה אנשי הצוות העברנו את קווי המתאר לבניינים עצמם ואז ציירנו ביד חופשית, תוך נאמנות לסקיצה. העבודה כולה התבצעה על במת הרמה".

האם יש יצירה שאתה גאה בה במיוחד?
"הבניין בצומת סירקין שהיה גם הפרויקט הראשון שלי בפתח תקוה. עבדתי עליו במשך כחודש יחד עם שירה אריאל ומרינה גונצ׳רוב. עבדנו על בניין גדול וישן שמיועד להריסה מתישהו בעתיד, אבל עד שזה יקרה, מדובר באחת מנקודות הכניסה המרכזיות לעיר. הציור על הבניין שיפר משמעותית את הנראות שלו ושל הצומת בכלל. בעבודה השתמשנו בצבעים עזים ושמחים וזה יצר שינוי מאוד גדול, שאנחנו עדים לו גם מתוך הפידבקים הרבים והחיוביים של תושבי האזור סביב הבניין הזה – וזו המהות של העשייה שלי. אני מסתכל על העשייה שלי כמשהו שמשנה את החיים של האנשים".

 

 

לדבריו מאחורי כל ציור יש הרבה מחשבה. "בצומת סירקין ניסינו לחשוב על דברים שכולם יאהבו, בעיר שהתמהיל שלה מאוד מורכב. בשנים האחרונות בהרבה ערים בעולם עושים יצירות כאלה ומשתמשים באלמנטים מהטבע, כדי לתת תחושת חיות בתוך אפרפרות העיר. לכן הבחירה להשתמש באלמנטים מהטבע בצד אחד הייתה מאוד ברורה ו'טבעית' תרתי משמע. בצד השני בחרנו לצייר דמות של ילדה מחזיקה בלונים, בהשראת יצירה דומה בבואנוס איירס. הפשטות שבציור מעלה חיוך ונעימה לעין. חלק מתושבי הבניין ביקשו שהילדה תהיה אתיופית, דבר שעורר שיח לא קטן סביב מיתוג השכונה. פתאום הבנתי שציור קיר הוא לא רק מונומנט עירוני, אלא שאנשים ממש מתייחסים אליו כמשהו שמייצג אותם. ולכן הוספנו לציור גם את הילד, כדי ליצור שוויון".

ציור של מוטי שמש ברחוב ההסתדרות פינת חפץ חיים, צילום המרכז הישראלי לאיירבראש

בין היצירות שבאמתחתו של שמש שלל ציורי ענק בהם כאמור הבניין בצומת סירקין, ציורים בבתי ספר כגון אריק אינשטיין ובניינים נוספים במרכז העיר. השבוע יחל שמש עבודה על פרויקט חדש בבית אבות פרטי שנבנה בימים אלו בעיר. בהמשך השנה הוא צפוי לצייר מיצג גם במכון וייצמן ברחובות, ובחודש מרץ יצייר ציור בבית הספר היסודי אהוד מנור, בשיתוף עם התלמידים.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר