הדלקת נרות ביום הזיכרון לשואה ולגבורה fermate depositphotos.com
הדלקת נרות ביום הזיכרון לשואה ולגבורה fermate depositphotos.com

יום הזיכרון לשואה ולגבורה יצוין בטקסים ובאירועים נוספים בפתח תקוה ובראש העין

בפתח תקוה חיים כ-4,500 ניצולי שואה, בראש העין כ-330. בנוסף לטקסים המרכזיים מתקיימים ערבי זיכרון בסלון ואירועי זיכרון נוספים

פורסם בתאריך: 27.4.22 17:39

יום הזיכרון לשואה ולגבורה יצויין הערב (רביעי) ומחר בטקסים מיוחדים ברחבי הארץ וכך גם בפתח תקוה ובראש העין. הנושא המרכזי השנה בישראל הוא "מסילות אל האבדון – שילוחם של היהודים בתקופת השואה".

בפתח תקוה מתגוררים כיום כ–4,500 ניצולי שואה. בערב יום השואה, הטקס המרכזי יתקיים הערב (רביעי) בשעה 20:00, בהיכל התרבות בעיר, וישודר בשידור חי. הטקס יתקיים בנוכחות ראש העירייה רמי גרינברג, יו"ר מרכז ההנצחה של השואה משה פלדמר, אישי ציבור, שורדי שואה ותושבי העיר. בתוכנית תפילת "אל מלא רחמים" מפי החזן יעקב בש, והדלקת שישה נרות זיכרון על ידי ניצולי שואה תושבי העיר: דב גזית, יוסף קורנבליט, שמואל בראודה, שרה יעקובוביץ, נורית אולפק ורות הלמן.

בתום הטקס תעלה ההצגה "מהדקים" של תיאטרון הקיבוץ, המבוססת על סיפור אמיתי על שלושה תלמידים, מהעיירה ויטוויל, שיזמו איסוף של שישה מיליון מהדקי נייר, כדי להנציח את המספר הבלתי נתפס של היהודים שנרצחו בשואה.

עוד לפני הטקס, בשעה 19:00, תוצג במבואת ההיכל התערוכה "מרד של תקווה" של תנועת דרור ישראל. התערוכה מדגישה את סיפורם של חברי וחברות תנועות הנוער בשואה על בחירותיהם, חייהם והחלטתם לצאת למרד במציאות הנוראה מכל.

רמי גרינברג בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה צילום דוברות העירייה

מחר, יום חמישי, 28.4.22, בשעה 09:45, יתקיים טקס הנחת זר באנדרטה לזכר יהודי טרנסניסטריה, שבצומת סירקין. במהלך האירוע יניח רמי גרינברג זר יחד עם שורדי השואה. עוד ביום חמישי, בהיכל התרבות, בשעות הבוקר, תוצג ההצגה "געבירטיג". וועלוול ובערל – (עם יעקב בודו ואנדרי קשקר) ואנסמבל שחקני תיאטרון יידישפיל לוקחים אותנו למסע קסום לתקופה שלפני השואה אל נבכי התרבות העשירה והססגונית של יהדות אירופה אשר נמחקה לחלוטין במלחמת העולם השנייה.

כמו כן, יערך זו השנה החמישית, חידון בנושא השואה לתלמידי התיכונים בסימן "ללמוד, לזכור ולא לשכוח". הגמר יערך ביום שישי, בשעה 1000 , בתיאטרון הבית בתיכון גולדה ברחוב אריה בראון 3.

בנוסף מתקיימים כ–150 מפגשים של זיכרון בסלון. לבירור היכן מתקיימים המפגשים, ניתן להיכנס לאתר זיכרון בסלון  www.zikaronbasalon.com.

במסגרת פרויקט "רחובות מעידים" מוצבים ברחבי העיר 40 מונומנטים על שם קהילות, אישים ואירועים מתקופת השואה. המונומנטים מוצבים בשישה מסלולי סיור, כל מסלול בנושא שונה, ובכל אתר/מונומנט כתובים פרטים אודות האישיות/הקהילה. סרטונים אודות המסלולים אף נמצאים באתר העירייה, בהנחיית השחקן אסף אשתר.

לפני כשנה נחנך בהיכל התרבות בפתח תקוה המרכז העירוני המחודש להנצחת השואה ע"ש שורדת השואה רות טטרקו ז"ל. המרכז, שהוקם בשנת 2005, מקיים במשכנו החדש פעילויות חינוכיות, אירועי הנצחה וזיכרון, חיזוק הקשר בין דור הניצולים ובני הנוער, ייזום סיורים במסלולי "רחובות מעידים" (מסלולים בעיר בהם מונצחים אנשים וקהילות שניספו בשואה), הפקת כתבי עת בהם בני הדור השני והשלישי מספרים את זיכרונות משפחתם ועוד. כמו כן, במרכז תערוכות קבע, הרצאות ותכנים לציבור הרחב ולבני הנוער.

המרכז העירוני בפתח תקוה להנצחת השואה צילום דוברות העירייה

מיכל אשר, מנהלת המרכז העירוני להנצחת השואה, סיפרה בראיון עם אתר מלאבס על פעילות מרכז ההנצחה. "אנחנו מקיימים הרצאות בנושא השואה, הדרכות לבני נוער, סדנאות איך לספר את הסיפור בגוף ראשון לבני הדור השני והשלישי. כמו כן, המרכז אחראי על הפקת הטקסים העירוניים בעשרה בטבת, ביום השואה הבינלאומי ויום השואה שחל השבוע. כך למשל, בשישי הזה, זו השנה החמישית, שאנחנו מקיימים חידון בנושא השואה לתלמידי התיכוניים. עוד פרויקט של המרכז שלנו, זה רחובות מעידים שהשם שלהם הוא בזיקה לשואה. מיפינו את הרחובות לשישה מסלולים ובכל רחוב הצבנו מונומנט פיסולי של אליאב נחליאלי והוא נותן מידע על אותו רחוב. אנחנו עושים שיחות טלפוניות עם ניצולי שואה על מנת לשאול לשלומם, כשגם מחלקת הרווחה והעובדות הסוציאליות אחריות לנושא הרווחה של ניצולי השואה".

 

עוד היא סיפרה שחלק משמעותי בפעילות מרכז ההנצחה הוא בתיעוד שורדי השואה, הן בכתיבת העדויות והן בצילומם. "למעשה אנחנו נמצאים בפרויקט הזה במרוץ נגד הזמן. זה לא פשוט עבורם לפתוח את זה ולספר. זה מאוד רגיש וכואב מבחינתם". לדבריה, במרכז "כל הזמן חושבים איך להנגיש ולהנחיל את נושא השואה כדי שיהיה יותר מעניין ולא ישכח כי לצערנו הילדים כיום מתרחקים מזה. אז אנחנו כל הזמן חושבים על פרויקטים שיהיו מעניינים ונגישים גם לדור הצעיר".

אנדרטת השואה בראש העין, צילום דוברות העירייה

בראש העין גרים כיום כ-330 ניצולי שואה, מרביתם נפגשים לפעילות לפחות פעם בשבוע בשני מועדונים, בנווה אפק ובגבעת הסלעים. יום הזיכרון לשואה ולגבורה יצוין השנה בטקס עירוני מרכזי, הערב (רביעי) בשעה 20:00 ובהשתתפות תלמידי תיכון בגין. האירוע יועבר בשידור חי בדף הפייסבוק העירוני.
הטקס יתקיים ב"אנדרטת השואה והגבורה" לזכר ששת המיליונים שנרצחו בשואה. האנדרטה הייחודית והמרשימה ממוקמת בפארק בשכונת נופרים בעיר. האנדרטה הינה בצורת מגן דוד , בקוטר של כ-6 מטר, ומתנשאת לגובה של 10 מטרים. בעמוד הימני של האנדרטה כתובות באותיות מובלטות בעברית ובאנגלית המילים "לעולם לא עוד" "Never again". הרעיון המרכזי של האנדרטה הינו סמל המדינה מגן דוד המסמל את הטלאי הצהוב ו-6 עמודים מברזל לזכר ששת המיליונים. את האנדרטה עיצב האומן רפאל חתוכה תושב ראש העין ואת התהליך ליוו צוות אמנים ובהם צוריאל סדומי, יהודה ביטון ובשיתוף פעולה עם יד ושם שנתן את ברכתו למיזם. ראש העירייה שלום בן משה: "לפני כשנתיים, החלטנו להקים בעיר אנדרטה ייחודית לזכר 6 המיליונים בכדי להעלות את זכרם באופן ייחודי. האנדרטה, היא חלק מסמליה של העיר ובו אנו מציינים את אירועי יום השואה ואליו מגיעים ויגיעו תלמידים ומבקרים מהארץ ומהעולם. יהי זכרם של בני עמנו ברוך".

עוד לפני הטקס, בשעה 18:00 יתקיים אירוע זיכרון במרכז הנוער המרתף ובשעה 19:00 יתקיים אירוע זיכרון במרכז הצעירים "קאסה אביב". בשעה 21:15 יתקיים ערב זיכרון בסלון באולם "סימפוניה" – האירוע יועבר בשידור חי בדף הפייסבוק העירוני.

בנוסף, עיריית ראש העין מזמינה את תושבי ותושבות העיר לקחת חלק במיזם של "זיכרון בסלון" ולארח בסלון ביתם שורדי שואה שיספרו את סיפורם. השנה נפתחו כ-40 סלונים בראש העין ומתוכם עשרה פתוחים להרשמה לקהל. הרישום מתבצע באתר זיכרון בסלון

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום חמישי 28.4, יתקיים טקס מיוחד בשעה 10:00 בבוקר בהשתתפות תלמידי תיכון בגין. ביום זה, מתנדבים ובני נוער יבקרו בבתים של ניצולי שואה וידליקו איתם נר זיכרון.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר