קמפיין של עמותת לוחמים לחיים בפתח תקוה, צילום מהפייסבוק של העמותה

מחאה נגד הזיקוקים בפתח תקוה: "הלומי הקרב והפוסט טראומטיים סובלים קשות"

מחאה גדולה נגד ההחלטה של העירייה לקיים מופעי זיקוקים למרות בקשות רבות לבטל. תושב שבנו נפגע מזיקוק: "לא אחגוג את יום העצמאות בעיר, אני מבין את הלומי הקרב". תושב אחר: "פשיטת רגל מצפונית"

פורסם בתאריך: 3.5.22 07:47

בעוד רשויות רבות, כולל בטקס הממלכתי והמרכזי בהר הרצל, החליטו השנה לוותר על זיקוקים במסגרת החגיגות בערב יום העצמאות מתוך התחשבות בהלומי הקרב, בעיריית פתח תקווה החליטו השנה לקיים בכל זאת את מופעי הזיקוקים בערב יום העצמאות. מדובר בשני מופעי זיקוקים, בשעות 20:20 ו – 22:12.

לא עבור כולם זאת הנאה, ועבור חלק מהאוכלוסייה, הלומי קרב, פוסט טראומטיים וגם בעלי חיים, מדובר באירוע לא פשוט. לא מעט פניות היו בנושא, אך בפתח תקוה כאמור יתקיימו שני מופעי זיקוקים. כך למשל, הפיצה אשתו של הלום קרב, מכתב שמיועד לראש העירייה רמי גרינברג ובו קריאה לבטל את הזיקוקים בעיר. כך היא כתבה: "רמי שלום, לקראת חגיגות ערב יום העצמאות בעיר, ברצוני להסב את תשומת לבך להשלכות ההרסניות של מופעי הזיקוקים על הלומי קרב ופוסט טראומטיים, על בעלי החיים ועל הסביבה כולה. פיצוצי הזיקוקים מחזירים את הסובלים מפוסט טראומה לשדה הקרב, ומציפים פלאשבקים, סיוטים והתקפי חרדה קשים. מדינת ישראל על כלל עריה ויישוביה, חבה את חיי תושביה בכלל ואת חגיגות יום העצמאות בפרט לבניה ובנותיה שנשלחו להגן עליה. לא יתכן שדווקא ביום זה, בו אנחנו מוקירים תודה על הזכות לחיות במדינה מתפתחת בביטחון יחסי ובשלמות גוף ונפש, נפנה גב ללוחמים והלוחמות שהקריבו את היקר ביותר עבורנו וחזרו מצולקים מהקרב. אני קוראת לך לבטל את השימוש בזיקוקים במהלך חגיגות העצמאות. אנא מצאו תחליף שיאפשר לכולנו לשמוח ולחגוג, בלי להדיר אף אחד ובלי לגרום לסבל מיותר. זה הזמן לסולידריות חברתית".

זיקוקים בפתח תקוה צילם רמי לוי

מכתב זה זכה למאות תגובות ברשתות החברתיות. "אפשר להתחשב במיעוט", כתבה אחת הגולשות בקבוצת שכונת אם התושבות החדשה. "יש דרכים אחרות לחגוג לא חייבים זיקוקים אם זה ככה משפיע עליהם. קצת סובלנות וראיית האחר, זה כל כך חשוב". תושבת אחרת הוסיפה וכתבה: "זיקוקי דינור זה ממש לא חובה, זה לא ציווי מהתורה, זה לא יקלקל את החגיגות אם לא יקרה – אבל לגמרי ישפר אותן למי שסובל מהן. לא מאחלת לאף אחד לעבור את מה שעובר על הלומי הקרב בגלל הרעש הזה".

גולשת נוספת סיפרה על הטראומה האישית שלה מהזיקוקים. "בבקשה רמי גרינברג וכל מי שבעירייה, זה הפחד הכי גדול שלי הזיקוקים מכיוון שכל בום גורם לי לפלשבק ופוסט טראומה. אשמח מאוד שתפסיקו עם המנהג הזה כדי שאוכל לחגוג את יום העצמאות עם כולם ועם בנותיי כמו אדם כמוך וכמו כולם ולא אצטרך להישאר בבית בזמן שכולם מבלים ולפחד מהפלשבקים ומהסיוטים. בבקשה תן לי את הזכות ליהנות עם משפחתי ואל תמנע את זה ממני בגלל הזיקוקים. יש דרכים אחרות לשמח את האנשים כמו הופעות".

תושב אחר קרא אף הוא לבטל את הזיקוקים. "זאת תהיה פשיטת רגל מוסרית ומצפונית של עיריית פ"ת אם תעדיף זיקוקים של מספר דקות ולא טובת הלומי הקרב. במיוחד אחרי בקשות של תושבים רבים".

 

עמותת "לוחמים לחיים", התומכת בלוחמים הסובלים מהלם קרב ומלווה אותם, יצאה בימים האחרונים בקמפיין ארצי נגד ראשי ערים שהחליטו לקיים את מופעי הזיקוקים. ברחבי הארץ פורסמו שלטי חוצות עם קריאה אישית לכל אחד מאותם ראשי ערים לבטל את הזיקוקים וכך גם בפתח תקוה: "רמי, יש פתח – תקוואים שזיקוקים עושים להם טריגר. אולי השנה נוותר על זה?".

תושב נוסף, שאומנם לא הלום קרב אך בנו פיתח פחד מזיקוקים לאחר שנפגע בילדותו מזיקוק, החליט נוכח סירובה של עיריית פתח תקווה לבטל את הזיקוקים – לא להגיע לחגיגות יום העצמאות בעיר. "בגלל המקרה של הבן שלי, אני מבין את הלומי הקרב ועבורם זה יותר קשה. הצביעות הכי גדולה שבפורים העירייה יצאה בקמפיין נגד פיצוצי הנפצים וכמה הם מפריעים להלומי הקרב, אך כעת אותה עירייה מעודדת את הזיקוקים. אני פניתי לעירייה והם לאחר דין ודברים אמרו לי שהחליטו בכל זאת לקיים שני סבבים של זיקוקים ואני בתגובה החלטתי לא להגיע ולחגוג את העצמאות בפתח תקווה".

לצד ההתנגדות לקיום מופעי הזיקוקים, במסגרת הויכוח ברשתות החברתיות, היו קולות שקראו להשאיר את מופעי הזיקוקים. "364 ימים בשנה מתחשבים בכל מי שצריך. יום אחד מותר לחגוג בענק", כתב תושב ברשת החברתית. "קצת סבלנות וסובלנות של המיעוט לרוב החוגג לא הזיקה לאף אחד". גולש אחר כתב: "אין חגיגת יום עצמאות אמיתית ללא זיקוקי הדינור. שעות הזיקוקים ידועות וניתן להיערך לקראתן".

בעוד עיריית תל אביב הודיעה על ביטול מופעי זיקוקי הדינור, כמו גם רשויות אחרות, בשלב זה עיריית פתח תקווה נותרה איתנה בדעתה לקיים את הזיקוקים. מהעירייה נמסר בתגובה לקריאות לבטל את הזיקוקים: "עיריית פתח תקוה קשובה לכלל הצרכים והבקשות שעלו בעקבות האירועים המתוכננים ביום העצמאות ובשל כך הוחלט לקיים שני מופעי זיקוקים בלבד, מופחתי רעש, למשך זמן קצר שיפורסם מראש. מדובר במופעים שמתקיימים בכל העולם וברוב הרשויות בישראל מידי שנה – ועל כן המתווה שקידמה הרשות יאפשר לאזן בין הצרכים השונים ולדאוג לרווחתם של הלומי הקרב".

באופוזיציה ציינו השבוע על רקע המחאה הגדולה, כי לפני כשלושה חודשים הציעו בישיבת המועצה לבטל את הזיקוקים, אך הקואליציה בראשות ראש העירייה התנגדה וההצעה נפלה.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר