מפקד תחנת כיבוי והצלה אזורית פתח תקוה, טפסר משנה אלון שבתאי.
מפקד תחנת כיבוי והצלה אזורית פתח תקוה, טפסר משנה אלון שבתאי.

הגובה, כיוון הרוח והסכנות: מפקד תחנת הכיבוי פ"ת עושה סדר לקראת ל"ג בעומר

רגע לפני המדורות, מסביר אלון שבתאי מה מותר ומה אסור, למה הסכנות לא השתנו למרות צמצום מספר המדורות, ומדוע הייתה עלייה בשריפות בדירות ובמיקרי הצתה. ראיון

פורסם בתאריך: 17.5.22 08:27

השבוע יצוין ל"ג בעומר, שמוכר לרבים כחג המדורות, ובשירותי הכיבוי של תחנת פתח תקוה נמצאים בשיאה של בהיערכות נרחבת לקראת ערב החג והחג עצמו – היערכות שכבר החלה לפני מספר שבועות. צוותים מתוגברים של לוחמי אש, מתנדבים וצופי אש יפעלו למתן מענה מבצעי לכיבוי שריפות. בתחנת הכיבוי האיזורית פתח תקו, ראש העין ואלעד ציינו כי מאחר ומדובר באירוע שבו עשרות אלפים מדליקים מדורות באותה השעה בערך, מערך הכבאות מייחס חשיבות עליונה להיערכות המבצעית במטרה לתת מענה מהיר לאירועים רבים המתרחשים במקביל.

"חגיגות ל"ג בעומר כבר בפתח ובכל שטח פנוי יוצתו מדורות, אומר מפקד התחנה האיזורית, טפסר משנה אלון שבתאי. "לצד המסורת והחוויה לילדים והורים, החג טומן בחובו גם סכנות של כוויות ואובדן שליטה על האש. לכן חשוב לשמור על הוראות הבטיחות ולהקפיד עליהן באופן מלא.  יש משתנים רבים שנדרש להתייחס אליהם ולהקפיד עליהם, לפני הקמת המדורה, כגון מיקום המדורה, קרשים, כיוון העשן, אופן ההדלקה וכיבויה ועוד".

גם השנה הוצא צו של נציב כבאות והצלה ראשי, רב טפסר אייל כספי על איסור הדלקת מדורות, לרבות הבערת אש בשטחים פתוחים בהתאם לתקנות בשל תנאים קיצוניים המעלים את הסבירות להתרחשות דליקות. תוקף הצו: החל מיום ב' 16 במאי, 2022 בשעה 08:00, ועד ליום ו' 20 במאי בשעה 18:00, בכל רחבי ישראל, בכל שעות היממה, למעט איזורים שהותרו והוכשרו על ידי הרשויות להדלקת מדורות ובכפוף לתנרים ומגבלות.

מפקד תחנת כיבוי והצלה אזורית פתח תקוה, טפסר משנה אלון שבתאי צילום דוברות כבאות והצלה

בשנה שעברה על אף צו איסור מדורות שנחתם על ידי נציב הכבאות, טיפלו צוותי הכיבוי ב – 21 אירועי שריפה בעיר פתח תקוה, 24 אירועי שריפה בעיר אלעד, 20 אירועים בעיר ראש העין. בל"ג בעומר בשנת 2019 , טרם הקורונה, טיפלה התחנה ב 94 אירוע שריפה בפ"ת.

בסך הכל, צוותי כיבוי של תחנת פתח תקווה הוזעקו במהלך שנת 2021 ל–1,390 אירועים של טיפול בשריפות, חילוצים ואירועים של חומרים מסוכנים. אירועי שריפה במבנה בפתח תקוה בשנת 2021 עמדו על 479. אירועי שריפה בשטחים פתוחים בפתח תקוה בשנת 2021 עמדו על 383.

"ישנה הערכות מוגברת הן בנושא של כוח אדם והן בנושא של היערכות של רכבים שנעים כל הזמן ומפטרלים ומפגינים נוכחות בכל אזורי ההדלקה בפתח תקווה ובראש העין, כאשר האזור המרכזי מבחינתנו היא העיר החרדית אלעד ששם אנחנו מרכזים את המאמץ", אומר טפסר משנה אלון שבתאי. "בפתח תקוה יש ריכוזי הדלקה שאנחנו אישרנו אותם יחד עם הרשות המקומית".

עוד הוא מוסיף: "אנחנו עושים ישיבות עם הרשויות, המשטרה, קרן קיימת לישראל ורשות הטבע והגנים כדי לבצע תיאום של כל נושא מוקדי ההדלקות. אנחנו עושים סיורים מקדימים לפני ל"ג בעומר בכל שטח המרחב כדי לגלות היכן יש סיכון למבנים, ליערות או רכבים. במקביל אנחנו פועלים בנושא ההסברה דרך הרשויות כדי לצמצם סיכון של נפש ורכוש ומעבירים כללי בטיחות".

לגבי מיקום המדורה, מציין שבתאי: "יש מרחקים שאנחנו צריכים לשמור עליהם מצמחיה, ממתקני גז ודלק, מקווי חשמל ומבנים. המדורה צריכה להיות במקום סטרילי. לגבי גודל המדורה, בסיס המדורה לא צריך לעלות על שלושה מטרים והגובה לא מעל מטר וחצי, זה נחשב בגדר הסביר. לגבי חומרי הבעירה – זה צריך להיות עץ יבש ופחמים. אסור להשתמש בכל מיני כימיקלים מזיקים, תרסיסים או חומרי נפץ. ביחס לאמצעי כיבוי, תמיד חשוב שליד המדורה יהיו או דלי מים או חול בכמות שתספיק לכיבוי המדורה. לגבי הדלקה של מדורה, ההדלקה צריכה לבצע על ידי אדם בוגר מעל גיל 16. דברים נוספים: הדלקת המדורה צריכה עם כיוון הרוח ובמרחק ביטחון, מומלץ להדליק את המדורה עם בגדים ארוכים ונעליים סגורות בגלל גיצים שעפים".

 

מה הקשיים והאתגרים שלכם?
"מזג האוויר. נושא הרוחות ויובש – המדורות יוצאות מכלל שליטה ויכולות להיכנס לחורשות ויערות ולהביא לשריפות גדולות יותר. היום האתגר הפך להיות קשה יותר, אומנם שטחי המדורות הצטמצמו אבל הסיכונים נשארו כפי שהם בגלל שיש חוסר באזורי הדלקה אז אנשים מרשים לעצמם להדליק מדורות קרוב למבני מגורים. בגלל שיש חוסר בשטחים פתוחים, חשוב להקפיד איפה ממקמים את המדורה".

יש עליה בשריפות במבנים – מה הגורם?
"בשנתיים האחרונות אנשים נשארו יותר בבתים בגלל הקורונה. מעבר לכך, פתח תקוה היא עיר צומחת והאוכלוסייה גדלה ובהתאם לכך גם כמות האירועים גדלה. בזמן הקורונה הרגשנו ירידה בכמות השריפות בשטחים פתוחים אך עליה בכמות השריפות בתוך הבתים ופחות תאונות דרכים. כעת אנחנו חוזרים לפעילות שוטפת ולשגרה כי הפעילות במשק חזרה".

מה לגבי שריפות כתוצאה מהטענה של סוללות אופניים חשמליים ושריפות בגלל מכשירי חימום?
"כן הייתה לנו עליה כתוצאה מהתלקחות של סוללות ליתיום של אופניים חשמליים וקורקינטים. נקטנו בפעולות הסברה מאוד מסיביות בנושא ואני חושב שזה חלחל מאוד ובחצי השנה האחרונה ישנה ירידה בכמות האירועים. לגבי מכשירי חימום והתחממות ארונות חשמל, עברנו חורף קר וכתוצאה מכך הרגשנו עליה בכמות האירועים בחורף".

עושה רושם שיש גם עלייה במקרי ההצתות בעיר. 
"הייתה פעילות כזאת בנושא של הצתות בגלל כניסה של ארגוני פשע. שילבנו זרועות עם המשטרה בנושא הזה. בחודש–חודשיים האחרונים זה כמעט ולא קורה בגלל פעילות משטרתית טובה".

הקיץ כבר כאן, איך אתם נערכים?
"ישנה פעילות משותפת שלנו יחד עם הרשויות. זה כולל ניקוי שטחי קוצים באזורי תעשייה, כל מיני מקומות שיוצרים אזורי סיכון והתפשטות. פעילות כזו בשנים עברו הפחיתה את מספר האירועים ברחבי העיר".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר