מסוף אוטובוסים צילום דוברות עיריית פתח תקוה
מסוף אוטובוסים צילום דוברות עיריית פתח תקוה

אכזבה גדולה לתושבים: מסוף אוטובוסים יוקם בשכונה גדולה בפתח תקוה

חוקר מטעם הות"ל דחה את רוב התנגדויות התושבים להקמת המסוף ברחוב מנחם בגין. התושבים שוקלים לפנות לבג"צ. מסוף נוסף יוקם בין רחובות שפרינצק וכץ וכביש 471

פורסם בתאריך: 2.10.22 14:11

למרות מאבקם הנחוש ולמרות הגשת יותר מ-400 התנגדויות, נחלו לאחרונה תושבי הדר גנים אכזבה במאבקם למניעת הקמת מסוף אוטובוסים בשכונה, שמקדם מינהל התכנון. בדיון שהתקיים לאחרונה דחה חוקר מטעם הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות), פרופ' דמיטרי מזו, את רוב טענותיהם והמליץ להעביר את התכנית לאישור הממשלה. התושבים המאוכזבים שוקלים כעת את המשך המאבק ובכלל זאת ייתכן אף שיפנו לבג"צ.

המסוף שבו מדובר הוא חלק מתכנית תת"ל 120, שמקודמת על ידי מנהל התכנון, במטרה להרחיב את מערך התחבורה הציבורית בישראל. במסגרת התכנית מיועדים להקמה תשעה מסופים וחניוני אוטובוסים במרכז הארץ, מהם שניים בעיר. אחד המסופים מתוכנן לקום בסמוך לשכונת אחדות, באזור שבין הרחובות שפרינצק, מיכל לייב כץ וכביש 471 (מכבית). מטרתו להחליף את מסוף בית רבקה והוא יכלול כ־25 עמדות חניה, הורדה והעלאה של נוסעים. המסוף השני והגדול יותר מתוכנן לקום בסוף רחוב מנחם בגין בהדר גנים, בשטח הסמוך ליציאה ל־471. מסוף זה אמור לכלול 52 עמדות חניה ו־10 עמדות להורדה והעלאת נוסעים, ובנוסף, מתקן שטיפה, מבנה מנהלה לנהגים (חדר מנוחה, שירותים, חדר סדרן וחדר בקרה), מבנה שירותים ציבוריים, 81 חניות לאופניים ושבע סככות המתנה. המסוף המדובר צפוי להחליף את זה שקיים היום ברחוב מנחם בגין שבו ממתינים לתנועה בין 5-10 אוטובוסים.

לפני כמה חודשים התאגדו תושבי הדר גנים למטה מאבק בראשות פעיל הציבור ירון קדושים, על מנת להגיש את ההתנגדויות שלהם לות"ל. אולם החוקר דחה, כאמור, את רוב הטענות. למשל, ביחס לטענתם כי המסוף יגרום לפקקים ועומס על הכניסה והיציאה מהשכונה, טען החוקר כי "היעד הממשלתי להגדלת השימוש בתחבורה ציבורית נועד במטרה להקטין את השימוש ברכב פרטי ולצמצם את פקקי התנועה שנוצרים משימוש זה", ולכן, לדבריו, לא צפוי עומס יתר מפעילות המסוף"

מזו דחה גם את הטענה כי הקמת המסוף תפגע בריאה הירוקה במקום. לדבריו, "הריאה הירוקה שלאורך דרך 471 הינה מוגבלת מטבעה בגלל הקרבה לכביש. על פי יעוד הקרקע רצועה זו בחלקה הגדול נועדה לפיתוח נופי לצידי הכביש ולא לשימוש התושבים". הוא גם לא קיבל את הטענה שהמסוף יפגע בחזות השכונה והסביר ש"דרך 471 ומחלפון עמישב, נמצאים במיקום גבוה משמעותית מהמסוף, הוא לא יהווה מחסום למבטים לתוך השכונה וגם לא יפגע בחזות מראה השכונה מבחוץ".

באותו אופן, הוא דחה את טענת התושבים לגבי רעש רב ואמר כי הוצאת האוטובוסים מתוך השכונה אל שוליה צפויה דווקא להפחית את הרעש, כשבנוסף המבנה למנוחת הנהגים במסוף יאפשר להם לדומם מנוע ולא להשאיר את האוטובוס מונע כדי להשתמש במיזוג האוויר.

יחד עם זאת, הוא קיבל חלק מהתנגדויות התושבים. למשל, את חששם מזיהום האוויר. בעקבות זאת הוא המליץ שבשלב התכנון המפורט יבחנו את הנושא וינקטו אמצעים כדי למנוע ריכוזים משמעותיים מעבר למצב הצפוי. בנוסף, הוא המליץ לבחון את איכות האוויר לאחר הפעלת המסוף וככל שיימצאו חריגות לפעול להפחתתן. החוקר גם קיבל את טענת התושבים לגבי חניון הלילה והקמת תחנת תדלוק במקום, ולכן המליץ לאסור הקמת תחנה כזו או מתקני שטיפת רכבים, וכן לאסור שימוש לחניון לילה במתחם. מעבר לסייגים אלו, הוא המליץ לאשר את התוכנית ולהגישה לאישור.

 

 

קדושים אמר: "התכנית הזאת ענקית והיא לא מתאימה לשכונה. אבל לצערנו, מלבד כמה תיקונים, לא הצלחנו למנוע אותה. אנחנו הצענו מיקום אחר למסוף, אבל החוקר דחה אותנו על הסף בטענה של כדאיות כלכלית ולו"ז לביצוע, בלי להתייחס לגופן של טענות, האם המיקום שהצענו ראוי יותר או לא. לנו לא ברורה הטענה של מסוף נדרש מחר בבוקר על חשבון איכות החיים של התושבים. כעת לא נותר לנו אלא לבדוק את מידת הסבירות של הצלחת מאבק שלנו בבג"צ, ואם נקבל ייעוץ משפטי, שיש לנו סיכוי להצליח בבג"צ, ננסה לקבל סיוע מבג"צ".

ממשרד התחבורה נמסר: "הות"ל קיבלה את ההחלטה בנושא לאחר שמיעה ובחינה של כלל החלופות שהוצגו בפנייה".

מהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר: "ראשית חשוב לציין כי לא מדובר בתחנה מרכזית אלא במסוף אוטובוסים הפועלים באמצעות חשמל, ללא רעש או זיהום אוויר. המסוף צפוי לשנות את המצב כיום בו חונים ועומדים אוטובוסים על מדרכות. ההצעה של התושבים הייתה להעביר למסוף בסירקין הקטנה אולם מדובר במסוף הנדרש בנוסף ולא כחליפי".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תושב השכונה

    מגיע לנו תחבורה ציבורית חשמלית משודרגת
    כל הכבוד למשרד התחבורה ולמתכננים!

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר