עו"ד נורית קורן, מוטי דחבש, צילומים פרטיים
עו"ד נורית קורן, מוטי דחבש, צילומים פרטיים

האם המשפחה תקבל תשובות? נפתח בסגולה קבר ילדה משנת 1949

במשך שנים קיבלה משפחת דחבש נתונים סותרים. "הסיפור של זהרה הזוי במיוחד", אומרת עו"ד נורית קורן. האח, מוטי דחבש: "אנחנו עדיין בסערת רגשות, אנחנו חיים עם הסיפור הזה כבר 70 שנה"

פורסם בתאריך: 10.11.22 17:08

האם פתיחת קברה של זהרה דחבש בבית העלמין סגולה ביום שני השבוע היא צעד נוסף בדרך לפתרון התעלומה של ילדי תימן? דחבש נפטרה ב-1949 על פי מה שנמסר אז למשפחה, במעברת ראש העין, בהיותה כבת שנתיים וחצי. היא נקברה ללא נוכחות בני משפחתה, כך נמסר למשפחה. במשך שנים התקשו בני המשפחה להשלים עם מותה וחשדו כי נחטפה ונמסרה לאימוץ. בניסיון לשים קץ לפרשה נפתח הקבר השבוע לבקשת בני משפחתה ובנוכחותם על ידי נציגי המכון לרפואה משפטית, זאת על פי חוק "פתיחת קבר קטין לזיהוי קשרי משפחה 2018".

עו"ד נורית קורן בבית העלמין, פתיחת הקבר של זהרה דחבש, צילום פרטי

עו"ד נורית קורן בבית העלמין, פתיחת הקבר של זהרה דחבש, צילום פרטי

חוק פתיחת קבר קטין חוקק בכנסת ה-20 על ידי חברת הכנסת לשעבר עו"ד נורית קורן, תושבת הרצליה. החוק נתקל בהתנגדויות רבות, עד שקורן הצליחה להעביר אותו. לפי החוק, כל משפחה צריכה להגיש בקשה על מנת לפתוח את הקבר ולבדוק האם קרוב משפחתה קבור בו. בעבר, הצליח עו"ד רמי צוברי להביא לפתיחתם של עשרה קברים ובהם נמצאו 22 שלדים. כשקורן עזבה את הכנסת, פנו אליה כמה משפחות וביקשו ממנה לטפל בנושא והיא חברה לצוברי על מנת להמשיך לטפל בכך. אחת המשפחות האלה היא משפחת דחבש. קברה של זהרה, כמו קברי ילדים ממשפחות שעלו מתימן באותה תקופה נמצא בבית העלמין סגולה, כי באותה תקופה נהגו לקבור שם את ילדי המעברה שנפטרו ורבים מהם קבורים בסמיכות אחד לשני.

קורן אמרה השבוע: "הסיפור של זהרה הוא הזוי במיוחד. המשפחה עלתה מתימן עם שלוש בנות, כשזהרה הייתה הקטנה מביניהן. בהמשך נולדו בארץ עוד בן (מוטי) ושתי בנות. האירוע היה ביום שישי. זהרה סבלה משלשולים ואושפזה במרפאה כמה ימים קודם לכן. היא כבר התחילה להרגיש יותר טוב, אבל המשפחה החליטה לנסוע לקרובים ברמת גן ולא לקחו אותה. כשהם חזרו במוצאי שבת נאמר להם שהיא נפטרה וקברו אותה ולא ידעו להגיד להם איפה בדיוק".

 

לאורך השנים המשפחה לא ויתרה, התלוננה על המקרה בוועדות החקירה השונות וגם הוציאה מסמכים וגילתה בהם נתונים סותרים ומוזרים. כך למשל, בוועדת כהן קדמי נאמר למשפחה כי זהרה נפטרה ב-16.11.49 בגיל שלוש לפי פנקס הפטירות של משרד הבריאות בפתח תקוה. אולם ביומן הפטירות של הסוכנות נכתב כי זהרה נפטרה ב-17.11.49 בגיל תשע ונקברה בסגולה, וזאת כשאחותה הבכורה הייתה בת תשע באותו זמן. בנוסף, המשפחה גילתה כי מספר תעודת הזהות של זהרה ניתן לאדם אחר שנפטר ב-18.5.2016 ובמסמך נוסף נכתב שאין נתונים על זהרה ("נפטרה"). כל הסתירות האלה גרמו למשפחה לאבד את האמון במערכת ולכן ביקשו לפתוח את קברה.

מוטי דחבש, צילום פרטי

מוטי דחבש, צילום פרטי

"אנחנו עדיין בסערת רגשות", אומר מוטי דחבש, אחיה של זהרה. "אנחנו חיים עם הסיפור כבר 70 שנה, ההורים נפטרו ואנחנו עוד נלחמים. אני כל הזמן חושב על אמא שלי ז"ל שבטח חייתה עם ייסורי מצפון כל הזמן למה היא עזבה את זהרה לבד באותה שבת. היה לנו תמיד קשה להאמין שהיא באמת נפטרה, במיוחד כשלקח הרבה זמן עד שבכלל הראו לנו קבר. ממה שהבנתי, לזהרה היה עור בהיר ועיניים ירוקות, אולי מישהו רצה לאמץ אותה. לאורך השנים הוצאנו את כל המסמכים הסותרים ואיבדנו את כל האמון במערכת. מבחינתי, גם עכשיו יש עננה כבדה מעל המדינה ואי אפשר לפתור את מה שקרה במילים כמו טעות ובלבול. גם עכשיו אני לא יודע אם יהיו לנו תשובות. לפי הבנתי, הקבר שפתחו הוא ברוחב 30 ס"מ, לא נראה לי שיכלו לשים שם ילדה בת שנתיים".

קורן, שנעזרה באנשי זק"א שחפרו את הקבר, אומרת שמצב העצמות בקבר לא טוב ולא ברור אם ניתן יהיה להפיק מהן דנ"א. עם זאת, ניתן יהיה לקבוע את המין והגיל של השלד. היא מקווה שלפחות תשובות אלה יעזרו למשפחה במידה מסוימת.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר