הפגנה נגד תחנת הכוח של תושבי פתח תקוה, צילום מטה מאבק פתח תקוה
הפגנה נגד תחנת הכוח של תושבי פתח תקוה, צילום מטה מאבק פתח תקוה

"ניחשף לזיהום ולקרינה". מדוע בעירייה לא מצטרפים למאבק בתחנת הכוח?

"האינטרס שלנו התושבים הוא למנוע הקמת תחנת כוח מזהמת קילומטרים ספורים מבתינו", אומר פעיל ציבור. אבל לצד הצעה של ענת זנזורי להצטרף למאבק נגד התחנה, יש הצעה הפוכה של סגן ראש העירייה

פורסם בתאריך: 25.6.23 14:21

החלטת הממשלה מה-28.5 להקים תחנת כוח בצומת קסם ממשיכה לעורר סערה באזור, וגם בחלקים מפתח תקוה. ההחלטה מעוררת התנגדות וחששות בקרב תושבים וחברי מועצה. חברת המועצה ענת זנזורי מיהרה להגיש הצעה לסדר שאמורה לעלות לדיון בישיבת המועצה שתתקיים היום בערב (יום ראשון). בהצעתה, הנתמכת גם על ידי פעילי סביבה בעיר, קוראת זנזורי לעירייה להצטרף לבג"צ נגד הקמת התחנה שהגישו הרשויות הסמוכות – ראש העין וכפר קאסם. מנגד תדון המועצה גם בהצעה נגדית לסדר של סגן ראש העירייה צדוק בן משה, הצעה קצת מוזרה, שאינה ממליצה על הצטרפות למאבק, הצעה שהיה מי שכינה אותה "פרווה".  יש לציין כי תוכנה של הצעת בן משה זהה לתגובת העירייה בכתבה זו לטענותיה של זנזורי.

כזכור, בסוף מאי, לאחר מאבק של מספר ראשי רשויות שאף עלו לשם כך לכנסת, החליטה הממשלה לבטל את התכנית להקמת תחנת הכוח שתוכננה להיבנות בדרום השרון, ממזרח לכפר סבא, בסמוך ליישובים רבים, בין כפר סבא לג'לג'וליה וליישובי גוש חורשים. לעומת זאת, אושרה התכנית להקמת תחנת הכוח בצומת קסם. זה היה שיאו של מאבק בן כחמש שנים להביא לביטול התכנית להקמת שתי התחנות. לאור ההצלחה החלקית, החליטו בראש העין ובכפר קאסם להמשיך במאבק ולהגיש בג"צ. לעומת זאת, עיריית פתח תקוה בחרה שלא להצטרף למאבק.

לאור זאת החליטה, כאמור, זנזורי להגיש הצעה לסדר. בהצעתה מבקשת זנזורי, בין השאר, "לא לאפשר את הקמת תחנת הגז במחלף קסם ולהגיש בג"צ על החלטה זו כנגד החלטת הממשלה", היא מציינת ש"ניתן גם לחבור לראשי ערים נוספים אשר החליטו להילחם עבור תושביהם כנגד ההחלטה וליצור אפקט משמעותי יותר". בן משה, כאמור, הציע הצעה נגדית שאין בה שום דבר מעשי, הוא רק מפרט את הפעולות שהעירייה עשתה עד כה, טוען כי התחנה מרוחקת מהעיר, ורק מציין שהעירייה תהיה מוכנה לסייע לרשויות השכנות ככל שיידרש. מדוע הוא לא מציע שהעירייה תצטרף לרשויות השכנות במאבק כאשר יש תושבים שחוששים מהתחנה? לא ברור.

זנזורי אמרה היום למלאבס: "תחנת הכוח תופעל עם גז מתאן, מאוד מסוכן ומסרטן, הוא גם חסר ריח, כך שאם תהיה דליפה, אי אפשר אפילו יהיה להריח אותו. התחנה תהיה במרחק של 4 – 5 ק"מ מהשכונות המזרחיות של העיר עם ארובה בגובה של 65 מ"ר. ראש העירייה, רמי גרינברג, לא חשב שהוא צריך לעדכן את התושבים וגם לא להצטרף לבג"צ. אני מדברת על כך עם תושבים ואין להם מושג על מה אני מדברת. לא הגיוני בעיניי שהעירייה לא פועלת נגד התחנה שמסכנת את תושביה. אנחנו נהיה חשופים לזיהום אפשרי מהתחנה וגם לקרינה מהכבלים של החשמל. בזמנו, ראש העירייה הגיש התנגדות עלובה של עמוד אחד פלוס עמוד צילומים לתחנה אבל לפחות הוא כתב שם שהוא חושש מזיהום. מאז שום דבר לא השתנה. למה הוא לא נלחם? למה הוא לא אומר לתושבים להגיש בג"צ? בראש העין גם התושבים וגם העירייה מגישים בג"צ. אני מרגישה שמפקירים את התושבים. יש עכשיו תושב ששוקל לקחת על עצמו את ההוצאות היקרות ולהגיש בג"צ. אבל אני חושבת שראש עירייה שלא נלחם על בריאות התושבים צריך להשאיר את המפתחות על השולחן וללכת".

 


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


יעקב אברמוביץ, פעיל ציבור תושב אם המושבות, וממובילי ההתנגדות לתחנת קסם, אמר: "רגע האמת מתקרב, בקרוב נגיע לנקודת האל-חזור והקמתה של תחנת כוח מזהמת בצומת קסם תהיה עובדה מוגמרת. זו תהיה בכייה לדורות, ואסור לנו להסכים לכך. לפיכך, הציפייה שלי היא שכל חברי מועצת העיר יתאחדו בישיבת המועצה הקרובה ויראו לנגד עיניהם רק את טובת האינטרסים של מאות אלפי תושבי העיר. האינטרס שלנו התושבים הוא למנוע הקמתה של תחנת כוח מזהמת מרחק של קילומטרים ספורים מבתי המגורים שלנו. לצורך כך על מועצת העיר להורות לעירייה להגיש עתירה לבג"צ. ראש העירייה הביע את התנגדותו לתחנת הכוח בשנת 2021, והביע חשש לזיהום אוויר, בפרט בשכונת אם המושבות. לא ברור מדוע דווקא עכשיו הוא נמנע מעתירה. אני קורא לראש העירייה להצביע בעד הגשת עתירה לבג"צ. פעלו לטובת הבריאות שלנו, של משפחותינו, של ילדינו".

מדוברות העירייה נמסר: "בהקשר של תחנת הכוח המתוכננת לקום בקסם, העירייה התנגדה לפני כשנתיים להציב בתחומי העיר מכלי סולר שאמורים להזין את תחנת הכוח בחירום והתנגדותה התקבלה. מיקום תחנת הכוח בקסם מרוחק מהעיר ולמרות זאת העירייה תומכת במאבק של תושבי כפר קאסם וראש העין, וככל שראשי הרשויות יצטרכו סיוע בנושא, העירייה נכונה לעזור. יודגש כי על פי דעתם של אנשי המקצוע, לא נשקפת סכנה כלשהי לתושבי העיר בעקבות הקמת התחנה בקסם, לרבות העובדה כי מדובר בתחנה אשר עתידה לפעול על גז ולא על בסיס פחם. כמו כן, ראוי לציין כי כאשר פעלנו בנושא מול המדינה, הודגש בפנינו כי המטרה היא להיערך עם משק חשמל טוב יותר לצרכן, מה שיכול למנוע את הפסקות החשמל שתושבים רבים סובלים בגללם. העירייה תמשיך לוודא שאין כל פגיעה הקשורה לשטח המוניציפאלי של העיר וכן לוודא כי כל הפרמטרים המבטיחים איכות אוויר תקינה אכן ישמרו. בנוסף, אם הגורמים המקצועיים יחשבו שיש להגיש עתירה והיועצים המשפטיים יאשרו זאת, נתקדם גם בהיבטים אלו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר