נוסעים על המדרכה, חותכים בין מכוניות ונוהגים בפראות: מרבית התושבים במדינה (66%) טוענים כי הם חשים סכנה בטיחותית כאשר הם נוהגים או הולכים ברגל ורואים שליח בקרבתם. כך עולה מסקר חדש של עמותת "אור ירוק" שנערך על ידי מכון המחקר "מאגר מוחות". עוד עולה מהסקר כי 49% מהנשאלים טענו כי ראו תאונה או מקרה של כמעט תאונה בשנה האחרונה.
מהסקר עולה תמונה מדאיגה אודות אופן נהיגת השליחים והיעדר הציות לחוקי התנועה הבסיסיים. במקביל, הציבור מפנה את האחריות לחברות השליחויות ודורש מהמדינה להגביר את האכיפה והפיקוח על אופן נהיגת השליחים.
90% מהנשאלים השיבו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה שליח בכביש. 75% מהנשאלים טענו כי השליחים נוהגים באופן לא בטוח והתבקשו לציין האם ראו בשנה האחרונה שליח מבצע את אחת מעבירות התנועה הבאות: 84% מהנשאלים טענו כי ראו שליח נוסע על המדרכה בשנה האחרונה, 68% מהנשאלים טענו כי ראו שליח עובר באור אדום בשנה האחרונה, 91% מהנשאלים טענו כי ראו שליח מבצע עבירת תנועה בשנה האחרונה, 91% מהנשאלים טענו כי ראו שליח נוהג באופן פראי בשנה האחרונה, 93% מהנשאלים טענו כי ראו שליח נוהג במהירות מופרזת או כזו שאיננה תואמת את תנאי הדרך בשנה האחרונה, 94% מהנשאלים טענו כי ראו שליח עוקף בצורה מסוכנת בשנה האחרונה.
עוד עולה מהסקר כי רוב מוחלט מהמשיבים (87%) סבורים שחברות השליחויות צריכות לדאוג להכשרת השליחים לנהיגה בטוחה. בנוסף, רוב מוחלט מהמשיבים (88%) סבורים גם שחברות השליחויות צריכות להיות אחראיות על בטיחות כלי הרכב של השליחים. רוב גדול מהמשיבים (75%) סבורים שהמדינה צריכה לפקח באופן הדוק יותר על אופן נהיגת השליחים.
בפילוח התוצאות לפי אזורים עולה כי 86% מתושבי השרון מדרגים את אופן נהיגת השליחים כלא בטוחה.59% מתושבי השרון נתקלו בשנה האחרונה בתאונה או אירוע של כמעט תאונה במעורבות שליח. 69% מהתושבים בשרון חשים סכנה בטיחותית לעצמם או לסובבים אותם בעת הליכה בקרבת שליח. 87% מתושבי השרון מאמינים כי חברות השליחויות צריכות לדאוג להכשרת השליחים לנהיגה בטוחה. 93% מתושבי השרון טוענים כי חברות השליחויות צריכות להיות אחראיות על בטיחות הכלים בהם משתמשים הרוכבים. 85% מאמינים כי המדינה צריכה לפקח באופן הדוק יותר על אופן נהיגת השליחים.
המשתתפים בסקר נשאלו באיזו תדירות ראו שליחים מבצעים עבירות שונות. 74% מתושבי השרון טענו כי ראו שליח עוקף בצורה מסוכנת בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד, 57% טענו כי ראו שליח נוהג במהירות מופרזת או שאינה מתאימה לתנאי הדרך בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד, 61% טענו כי ראו שליח רוכב באופן פראי בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד, 54% טענו כי ראו שליח מבצע עבירות תנועה בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד, 28% טענו כי ראו שליח עובר באור אדום בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד, 50% טענו כי ראו שליח רוכב על המדרכה בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
בקרב תושבי תל אביב והמרכז עולה כי 77% מהם מדרגים את אופן נהיגת השליחים כלא בטוחה. 60% מהם נתקלו בשנה האחרונה בתאונה או אירוע של כמעט תאונה במעורבות שליח, 71% מהתושבים בתל אביב והמרכז חשים סכנה בטיחותית לעצמם או לסובבים אותם בעת הליכה בקרבת שליח, 91% מאמינים כי חברות השליחויות צריכות לדאוג להכשרת השליחים לנהיגה בטוחה, 93% טוענים כי חברות השליחויות צריכות להיות אחראיות על בטיחות הכלים בהם משתמשים הרוכבים, 77% מאמינים כי המדינה צריכה לפקח באופן הדוק יותר על אופן נהיגת השליחים.
כאשר נשאלו תושבי תל אביב והמרכז באיזו תדירות ראו שליחים מבצעים עבירות, ענו 71% מהם כי ראו שליח עוקף בצורה מסוכנת בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד, 63% טענו כי ראו שליח נוהג במהירות מופרזת או שאינה מתאימה לתנאי הדרך בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד, 64% טענו כי ראו שליח רוכב באופן פראי בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד, 59% טענו כי ראו שליח מבצע עבירות תנועה בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד, 40% טענו כי ראו שליח עובר באור אדום בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד, 61% טענו כי ראו שליח רוכב על המדרכה בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "השליחים בכבישים הפכו למטרד. מהסקר עולה כי רוב הציבור חושש מהם וראה אותם מבצעים עבירות תנועה חמורות. שליחים תמיד ימהרו גם אם זה מסכן את החיים שלהם ושלנו. הדרך להפחית את הסכנה שלהם להיפגע בתאונת דרכים ולחזק את תחושת הבטחון של הציבור היא לקיחת אחריות מצד החברות שמרוויחות כסף רב מהשליחויות. עליהן לבצע הדרכות ולוודא כי שליחים שהצטברו נגדם תלונות רבות, לא יעלו יותר על הכביש. במקביל, המשטרה חייבת להגביר את האכיפה כנגד שליחים כדי ליצור אווירה הרתעתית שתמנע עבירות תנועה מסכנות חיים. אי אפשר להמשיך במצב כפי שהוא היום כי זה עולה בחיי אדם ופוגע בביטחון של כולנו".
תגובות