פתח תקוה. צילום: עזרא לוי
פתח תקוה. צילום: עזרא לוי

ירידה גדולה בהתחלות בנייה בפתח תקוה. יו"ר ארגון הקבלנים: "תוכנית מחיר למשתכן דילגה עלינו"

שנת 2017 הייתה שנת שפל בהתחלות הבנייה בעיר, עם צניחה של 34 אחוזים ו־947 התחלות בנייה בלבד

פורסם בתאריך: 9.4.18 08:19

האם היעדר תוכנית משמעותית של מחיר למשתכן בפתח תקוה עלול לגרום למשבר בתחום הבנייה? על פי דבריו של יו"ר ארגון הקבלנים בעיר, אהרון דינוביץ', היעדר תוכנית כזאת היא אחת מהסיבות לירידה במספר התחלות הבניה בעיר.
בחודש שבוע הסתיימה ההרשמה לפרויקט של מחיר למשתכן בפתח תקוה, בו הוצעו 77 דירות של חברת רמי שבירו, לפי מחיר של 15,846 שקלים למ"ר. מדובר בפרויקט ראשון שמתקיים בעיר, אם כי בכמות מצומצמת של דירות, ככה שהסבירות לזכייה פוחתת בהתאם.
בארגון הקבלנים בעיר פרסמו היום נתונים אודות התחלות הבניה בעיר, שמתבססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיהן מתחילת העשור נבנו בפתח תקוה כ־13,700 דירות חדשות. אולם אחרי שנים שבהן פתח תקווה הובילה את רשימת הערים בהן נבנו הכי הרבה דירות, בשנת 2017 חלה צניחה של 34 אחוז בהתחלות הבנייה בעיר. בשנה זו החלה בנייתן של 947 דירות, המספר הנמוך ביותר מאז תחילת העשור.
"ישנן מספר סיבות לירידה בהתחלות הבנייה בפתח תקוה", אומר דינוביץ', "הראשונה היא תוכנית מחיר למשתכן, התוכנית הממשלתית שמטרתה בניית דירות מוזלות לצעירים פסחה על העיר והמכרז היחיד שפורסם הציע 77 דירות בלבד להגרלה. לשם השוואה בראש העין הסמוכה פורסמו מכרזים לכ־ 5,000 דירות". דינוביץ' טוען: "סיבה נוספת היא מדיניות הרשות המקומית שלא לעודד בנייה למגורים והתחדשות עירונית ולהעדיף בנייה של שטחי משרדים ומסחר שמגדילים את הכנסות העירייה מארנונה. עקב מחסור בקרקעות, עתיד הבניה הוא התחדשות עירונית של תמ"א 38/2, הריסה ובניה, ועל מנת שיהיה כדאי ליזמים העירייה חייבת להגדיל את הצפיפות. חשוב לציין שהרבה זוגות צעירים עזבו את פתח תקוה לטובת ראש העין שם קיימת בניה מסיבית עם מחירי דיור נמוכים יותר. יש לזכור כי ירידה חדה בהתחלות הבנייה עלולה להביא למחסור בדירות ולפגיעה ביציבות מחירי הדירות".

יש לציין כי בטקס הרמת הכוסית שהתקיים בחודש שעבר, ציין דינוביץ' כי העירייה צריכה לזרז וללחוץ במלוא המרץ בכל הקשור לתכנון וביצוע של תמ"א 38 ופינוי בינוי ברחבי העיר. הוא ציין כי במידה ולא יבנו דירות למגורים, תהיה בעיר בעיה קשה.

תגובת מהנדסת העיר, ד"ר חוה ארליך: "ראשית לא ברור על מה מסתמכים כשקובעים שיש ירידה בהיקפי הבניה. ככל הידוע לנו, סך כל המ"ר הנמצאים כיום בבניה על פי היתרים שיצאו לא נופל משנים אחרות, ואולי אף יותר. אני מניחה שהכוונה להתחלות בניה למגורים. בכל הארץ היתה בשנים 2016-17 האטה מסויימת- הן בגלל אי וודאות לגבי תמ"א 38, והן בגלל הכנסה של הרפורמה המקוונת לתוקף מה שהאט את תהליכי הרישוי. מדיניות העיריה ידועה לארגון הקבלנים- תומכים בתוכניות התחדשות ותמ"א התואמות את מדיניות הצפיפות שנקבעה ופורסמה. הבניה למגורים תמשיך כמו תמיד להיות אטרקטיבית בפתח תקוה ויש לשמור על איזון כלכלי באמצעות בניה לשימושים מניבים, וכן על רמת אספקת שירותי ציבור לתושבים קיימים וחדשים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    טוב מאוווווד שיחנקו הקבלנים עם מחירי החזירות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר