מתחם ירקונים. צילום זאב שטרן
מתחם ירקונים. צילום זאב שטרן

הסוף של מתחם ירקונים? המועצה ארצית החליטה שהגדרת הקרקע תישאר חקלאית

בעלי המתחם המסחרי הפועל כבר שנים על קרקע חקלאית הם עמוס לוזון, לוי שטרית, אפרים מאיר והכשרת היישוב. שטרית: "אין חשש להריסת המתחם, אלא אולי לסגירתו"

פורסם בתאריך: 6.6.18 10:10

המועצה הארצית לתכנון ובנייה, החליטה לקבל היום את המלצת הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (הולקחש"פ), שקבעה כי אין הצדקה לביטול ההכרזה על הקרקעות כקרקע חקלאית במתחם ירקונים.
במועצה מציינים כי החלטה זו התקבלה כבר ביולי 2017 על ידי המועצה. לפני כחודשיים בעלי המתחם פנו לבית המשפט המחוזי בלוד בדרישה לבטל את ההחלטה ולקיים דיון נוסף בנושא. הוועדה קיימה היום דיון נוסף בנושא, ואפשרה לבעלי מתחם הפאוור סנטר להציג את טיעוניהם.
לאחר שהמועצה שמעה את הטיעונים, החליטה כי אין מקום לשנות את החלטתה המקורית כפי שהתקבלה ביום ה-4 ביולי 2017. המלצת הולקחש"פ התבססה על מספר שיקולים, שכוללים את יעוד השטח בתוכנית המתאר המחוזית, מיקום השטח ביחס למרחב הסובב בלב שטחים שמיועדים לבינוי או במרחב פתוח ואי קיומה של תוכנית מקומית מאושרת לבינוי.
במינהל התכנון מציינים נוכח ההחלטה כי ההחלטה מתייחסת להיבט התכנוני של המתחם בכל הקשור לדרישה לבטל את הכרזתו כקרקע חקלאית, ולא בהיבט של סגירתו או הריסתו. נכון לעכשיו, עוד אין שינוי בתפעול המקום מאחר והוא פועל באמצעות ארכות שהוא מקבל מבית המשפט במסגרת הדיונים המשפטיים ועד להחלטה בנושא, אך ההחלטה של הוועדה תקשה על העירייה לאשר שימוש חורג במתחם, מאחר ושימוש חורג אינו יכול להינתן מאחר ומדובר בקרקע חקלאית. המצב הנוכחי מקרב את סגירת המתחם בפועל.
מתחם הפאור סנטר נמצא בבעלות אנשי העסקים עמוס לוזון, אפרים מאיר, לוי שטרית וחברת הכשרת הישוב, והוא כולל אלפי מ"ר של שטחי בניה מסחרי בהם נמצאים מגוון רשתות מובילות כמו אייס, צומת ספרים, אופיס דיפו ועוד. במועצה הארצית לתכנון ובניה מציינים כי ההחלטה שקיבלה המועצה נועדה למנועה עידוד עבריינות בנייה. המבנה נבנה על בסיס היתרים שהוצאו שלא כדין, ובנייתו הושלמה בניגוד לצו הפסקה מנהלי שהוצא נגדו ע"י בית המשפט והוא פועל למעלה מ-15 שנה כמרכז מסחרי רחב היקף על קרקע חקלאית מוכרזת. במועצה הדגישו כי ביטול ההכרזה החקלאית על השטח עלולה להעביר מסר שגוי למוסדות התכנון המקומיים כמו גם לבתי המשפט, ולפיו קיימת לכאורה הצדקה לאישורו של המתחם המסחרי בשטח החקלאי, באופיו הקיים, ותוך פגיעה בשטחים הפתוחים.

במהלך הדיון ציינו בעלי המתחם מסמך התכנוני שאושר בשנת 2010 ושקובע כי היעוד של המתחם הוא נופש, פנאי ומסחר, והשטח יכלול פארק גדול ומקומות בילוי ומסחר. בנושא הזה ציינו בוועדה כי המסמך התכנוני שקובע כי האזור מיועד לפיתוח של פנאי ונופש במתחם, הוא אינו מסמך סטטוטורי, אלא מהווה מסמך עקרונות אשר נועד לקבוע קווים מנחים להכנת תכניות מפורטות לשטחים הירוקים ולשטחי הבינוי בתחומם. המסמך, לפי עמדת הולקחש"פ, אינו מחייב אלא מנחה בלבד ואין בו כדי לייצר וודאות בנוגע למיקומו או לאופיו התכנוני העתידי של השטח.
"במתחם ירקונים קיבלנו היתרים ואף הגענו לעסקת טיעון לפני כמה שנים", מציין אחד מבעלי המתחם, לוי שיטרית, "הקרקע כבר לא חקלאית ואף פעם כבר לא תהיה שם חקלאות. המסמך התכנוני שאושר אומר שעומד להיות שם מתחם של פנאי, נופש ומסחר. אנו נגיש עתירה נגד ההחלטה של הוועדה. את המסמך התכנוני הכינה העירייה והוועדה המחוזית והוא אושר ועבר התנגדויות, ולפתע אומרים לנו שהוא לא סטטוטורי. כרגע, אין חשש להריסה של המתחם, אלא חשש אולי לסגירתו. יש במתחם כאלף עובדים ועוד עובדים רבים שהם נותני שירות".
יש לציין כי אחת הבעיות הרגישות בהפסקת פעילות המתחם היא כמות העובדים שבו, ויש מאות עובדים במתחם כולו שחלק ניכר מהם הם תושבי העיר. עובדים אלו עלולים לאבד את עבודתם בשל סגירתו, כאשר גם ברשתות הגדולות שפועלות במתחם לא ניתן יהיה למצוא מקום חלופי לכולם.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר