דחפורים הורסים את בית הפועל. צילום רמי לוי
דחפורים הורסים את בית הפועל. צילום רמי לוי

האם בעלי הקרקע של בית הפועל יקבלו פטור מהיטל השבחה של 11 מיליון שקלים?

הסיכוי לכך גדל כאשר בית המשפט קבע כי אין תוקף למכתב ששלח בזמנו איציק ברוורמן כאשר היה ראש העירייה, לפיו העירייה חוזרת בה מהסכמתה למתון הפטור. מה יחליטו שרי האוצר והפנים?

פורסם בתאריך: 9.7.19 19:34

האם בקרוב יזכו בעלי קרקע של בית הפועל הישן לפטור מהיטל השבחה בסך של 11 מיליון שקלים? הסיכוי לכך גדל כאשר בית המשפט קבע כי אין להתחשב בהתנגדות של ראש העיר הקודם איציק ברוורמן, לפטור מהיטל השבחה שניתן בתקופתו של אוחיון, אך עם זאת, ציין בית המשפט, שעצם ביטול המכתב אינו מהווה החלטה כלשהי, משום שהפטור צריך ממילא לקבל את אישור שרי הפנים והואצר.
תחילתו של הסיפור בשנת 2011, אז אושרה תוכנית פינוי בינוי ברחוב וולפסון שבפתח תקווה, הכוללת פינוי של 24 יחידות דיור וכן חלקות סמוכות המכונות מתחם בית הפועל, והקמתם של שני מגדלי מגורים בני 19 קומות על כל השטח. בעתירה מצוין כי לצורך קידום התוכנית, החליטה מועצת העיר פתח תקווה בשנת 2012 כי בעלי המקרקעין יקבלו פטור מהיטל השבחה. החלטה זו טעונה את אישורם של שר הפנים ושר האוצר. לאחר כשש שנים מאז אישור התוכנית, בשנת 2017, יצא הפרויקט לפועל, ובעלי המקרקעין ביקשו היתר בניה מהוועדה המקומית לתכנון ולבניה. בשלב זה נשלחה אליהם לתשלום שומת השבחה על סך של 11 מיליון שקלים. לאחר קבלת השומה, טענו בעלי המקרקעין כי לא ניתן לגבות מהם היטל השבחה לאור הסכמות מועצת העיר למתן פטור מביטול השבחה, וניסו לקדם את מתן הפטור מול שרי הפנים והאוצר. בתגובה לכך, שלח ראש העיר דאז, איציק ברוורמן, מכתב לשרי הפנים והאוצר, לפיו העירייה חוזרת בה מהסכמתה למתן פטור. בעקבות מכתב זה, נמנעו השרים מלדון בבקשת בעלי המקרקעין למתן פטור מהיטל השבחה.
בעקבות התנגדותו של ברוורמן, עתרו בעלי המקרקעין באמצעות עורכי דינן, ירון קוסטליץ ואביעד שאולזון ממשרד קוסטליץ ושות', בפני בית המשפט המחוזי מרכז לביטול החלטת ראש העיר, בטענה שמדובר בהחלטה בתחום התכנון והבניה, המסור באופן בלעדי למועצת העיר, וראש העיר אינו רשאי לבטל את הסכמתה למתן פטור מהיטר השבחה.
בחודש שעבר, קיבל השופט שמואל בורנשטין את עמדת עותרים, וקבע, "אין, אפוא, מקום ל"קיצורי דרך" ואין להשלים עם מצב בו ראש העיר מביא לשינויה או ביטולה (אפילו בדרך של "פרשנות") של החלטת המועצה בעניין הפטור מהיטל השבחה. משקיבלה המועצה את ההחלטה, ומשהתעורר הצורך לבחון אותה שוב, לבטלה, לשנותה או לפרשה, בדרך של צמצום, הבהרה, תיקון או בכל דרך אחרת, ראוי כי הדבר ייעשה על ידי המועצה, היא הגוף הנבחר והיא זו אשר קיבלה את ההחלטה המקורית. משכך, אין מנוס אלא לקבוע כי מכתבו של ראש העיר ייחשב כבטל ואין לו כל נפקות".
עם זאת ציין השופט בורנשטין, כי החלטה זו אינה קביעה לגבי האם אכן בסופו של דבר יינתן הפטור המדובר או לא. "למען הבהר ספק, אין באמור כדי לקבוע מסמרות כלשהם באשר לשאלת החבות או הפטור מהיטל השבחה או באשר לתוכן הדברים שהובאו במכתבו של ראש העיר. אף אין באמור כדי להטיל חובה כלשהי על גורם כלשהו מהגורמים הרלוונטיים, השרים או המועצה או כל גורם אחר, להתכנס ולקיים דיון בסוגיית החבות או הפטור מהיטל השבחה ולתת איזו החלטה, לכאן או לכאן. כמו העתירה, החלטתי ממוקדת בעניין אחד והוא עצם משלוח המכתב על ידי ראש העיר. כאמור, מסקנתי היא כי יש להתעלם ממכתב זה, ואין לתת לו כל נפקות, כאשר כל אחד מהצדדים ינהג מכאן ואילך כחוכמתו באשר למיצוי ההליכים הנדרשים לצורך קידום עניינו".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר