הדמיית תכנית סירקין באדיבות משרד ארי כהן אדריכלים

תתכוננו ל-8,500 יחידות דיור בפתח תקווה: הותמ"ל אישרה היום את תכנית סירקין

נושא תשתיות תחבורה והעומסים מהווה מחלוקת גדולה בין התומכים בתכנית לאלו שמתנגדים לאישורה ללא פתרונות תחבורה. כל הפרטים על הדירות שייבנו והכבישים שייסללו בכתבה. מטה המאבק: "יש כאן נזק בלתי הפיך"

פורסם בתאריך: 13.11.19 16:58

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה למתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) אישרה היום את תוכנית מחנה סירקין, תוכנית שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הביטחון בשטח המחנה, שעתיד להתפנות ולעבור לנגב. כידוע התכנית מעוררת מחלוקת בנוגע לתשתיות התחבורה הכלולות בה בהשוואה לעומסי התחבורה הצפויים באיזור.
שטחה של התוכנית הוא 2,500 דונם והיא כוללת רובע מגורים חדש ובו 8,500 יחידות דיור במגוון סוגי בינוי ובגבהים שונים הנעים בין 3-30 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 2,500 יוקצו עבור דירות קטנות וכן 600 יחידות יוקצו עבור דיור מיוחד. בנוסף, התכנית כוללת 270,000 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה אשר פרוסים לאורך חזיתות מסחריות וכן בשני אזורי תעסוקה בצפון ובדרום התכנית, ופארק עירוני רחב המחבר את הרובע לעיר הוותיקה.
על פי מינהל התכנון, נושא התחבורה ועומסי התנועה הגדולים הקיימים במרחב התכנית כבר כיום, ליווה את התכנית משלביה הראשונים, וזאת כאשר נושא התחבורה היה לב המחאות מצד התושבים ומטה המאבק. במינהל ציינו כי על מנת לתת פתרון מיטבי, נערכה על ידי רשות מקרקעי ישראל וצוות הותמ"ל בדיקה תחבורתית מקיפה אשר בחנה את כלל הפיתוח הצפוי במרחב עד שנת 2040 והמענים התחבורתיים הדרושים הנגזרים מכך. לאחר מהלך מקיף למיפוי הצרכים התחבורתיים, פורטו הפרויקטים התחבורתיים הדרושים במרחב, תוך תיאומם מול הגורמים האמונים לקידומם והבטחת מענה תקציבי ליישומם. לפיכך, בין הפרויקטים התחבורתיים שקודמו במסגרת הבדיקה התחבורתית לאזור – הקמת כביש שיחבר את מתחם המגורים ומזרח פתח תקווה לראש העין; הקמת כביש שיחבר בין מתחם המגורים ומזרח פתח תקווה לכביש 471 דרך מחלף עמישב; חיבור מתחם המגורים עם תחנת הרכבת החדשה שתוקם באלעד; הרחבת תחנת "סגולה", שדרוג מחלף עמישב, הקמת שתי תחנות מטרו במתחם ועוד.
כמו כן, בתכנית נכללו שני כבישים אזוריים חדשים המקשרים את רובע המגורים לדרכים ארציות, לעיר הוותיקה ולתחנת הרכבת החדשה שצפויה לקום בסמוך לאלעד, וכן הכללת אפשרות להעברת קו המטרו העתידי בתחום הרחוב הראשי של הרובע, כולל שתי תחנות. במינהל מציינים כי הליך התכנון נעשה בשיתוף הדוק עם עיריית פתח תקוה ובמסגרתו סוכם שכביש 40 הקיים ממערב לרובע יהפוך לרחוב מקומי ובמקומו יוקם כביש ארצי חדש – שנקרא עוקף 40, אשר יהיה חלק מפתרונות התחבורה. בתחום הרובע החדש כביש עוקף 40 יהיה כביש משוקע ומעליו יוקם פארק עירוני נרחב לרווחת תושבי העיר והסביבה באזור ובו ספורטק, קאנטרי, מגרשי ספורט, אמפיתיאטרון ועוד.
עוד אומרים במינהל כי ברובע המגורים ניתן דגש על יצירת מרחב עירוני שוקק המספק לתושביו איכות חיים גבוהה. מרחב זה מתבסס על רשת רחובות צפופה כאשר ברחובות הראשיים יהא עירוב שימושים של מגורים, מסחר, תעסוקה, כיכרות עירוניות ושטחי ציבור. ריבוי סוגי הדירות ברובע יאפשר כניסה של אוכלוסייה מגוונת, ושיפורי דיור בראיה ברת קיימא. כמו כן, במסגרת התכנית נקבעו הוראות של קיימות בהם – שימוש בגגות הבתים לצורך ניצול אנרגיית השמש, עמידת הבינוי בתקן הישראלי לבנייה ירוקה, פינוי אשפה באופן פניאומטי, מחזור ועידוד הליכה ברגל. בנוסף, היות והתכנית קרובה לנחלים שילה ומזור, הושם דגש על ניהול מי הגשמים והשהייתם כך שלא ייווצרו הצפות שיהוו מפגע במורד הנחלים.
לאור ריבוי התשתיות הכלולות בהקמת הרובע החדש – התכנית מחייבת את הקמתו של "צוות מלווה" אשר מורכב מנציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים וילווה את התכנית מרגע אישורה ולאורך שלבי מימושה, כאשר תפקידו לבחון את כמויות מנות השיווק האפשריות בהתאם לביצוע התשתיות הנדרשות, בדגש על נושאי תחבורה ציבורית.
סגן הממונה על התקציבים באוצר ויו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר, ציין כי אישור התוכנית יגדיל את היצע יחידות הדיור במקום מבוקש ומרכזי. "הוועדה ביצעה היום צעד מרכזי נוסף בדרך להרחבה משמעותית של היצע יח"ד בלב אזורי הביקוש. התכנית בשטחו המתפנה של מחנה סירקין, כוללת 8,500 יח"ד ומממשת את התכנית הלאומית לפינוי מחנות צה"ל. התכנית שאושרה היום בוועדה, לאחר עבודה מאומצת ויצירת הסכמות, מספקת מענה לאתגרים הרבים וכוללת פתרונות תחבורה, שטחים פתוחים, אזורי מסחר ותעסוקה ומבני ציבור שצפויים להביא להקמת רובע מגורים איכותי", אמר יוצר.

תגובת משה פישר, יו"ר מטה המאבק: "לצערנו, אנו רואים פעם אחר פעם וכך גם עכשיו שהוותמ"ל עובד באופן לא דמוקרטי ויותר מכך לא אחראי ולא מקצועי, תוך סיכון ממשי של המרחב ורווחת הציבור, במקרה זה של וותמ"ל מחנה סירקין – 1076. חבל שהוותמ"ל מתעלם מפנייתם של אלפי אזרחים תושבי פ"ת שחתמו על התנגדויות מפורטות ורציניות. ההתעלמות הבוטה בכל הקשור לשמירה על שלביות נכונה, שמירת העצים והטבע ופתרונות תחבורה הכרחיים והעדר תחבורה ציבורית ראויה תלקח בחשבון בעתירה שתוגש לבית המשפט. מעבר לציניות ולחוסר שיקול הדעת יש כאן נזק אפשרי בלתי הפיך שאיש ממובילי הוותמ"ל לא יקח עליו אחריות. את פירות הכשלון התכנוני ואת הנזק הסביבתי הנורא יאכלו תושבי פ"ת והאיזור כולו. חזקה עלינו שנאבק למען שינוי ההחלטה הרעה והמוטעית".

ראש העירייה רמי גרינברג, התייחס לאישור התוכנית: "לאחר שנלחמנו ופעלנו ללא לאות מול כל גורמי הממשלה, לרבות מינהל התכנון, מינהל מקרקעי ישראל ומשרד התחבורה, התקבלה היום החלטה בותמ"ל לאשר את תכנית סירקין, בכפוף לחלק ניכר מדרישתנו. נלחמנו בכל חזית אפשרית על מנת למצות את כל הכלים החוקיים העומדים לרשותנו כדי לדאוג למענה תחבורתי הולם שיתאים לגידול האוכלוסייה באזור. נמשיך לפעול בכל הדרכים העומדות לרשותנו על מנת להבטיח כי כל ההתחייבויות שניתנו לנו בסיכומים מול שר התחבורה הקודם ישראל כץ ושר התחבורה הנוכחי בצלאל סמוטריץ', ייושמו באופן מלא בשטח. נעשה כל שניתן לטובת התושבים ואיכות חייהם ולטובת בנייה המתקדמת בקצב התקדמות התשתיות במקום. ניכר כי הותמ"ל ומשרד התחבורה קיבלו את בקשותינו לספק מענה תחבורתי רחב והולם ולאפשר התקדמות בקצב הבנייה בהתאם להתקדמות הפתרונות התחבורתיים ואנו רואים את מגוון הפתרונות התחבורתיים שהמינהל הציע".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אזרח מודאג

    מבטיחים פתרונות תחבורתיים? אז מבטיחים… היום אני בתפקיד, מחר לכו חפשו אותי. לא יקיימו את ההבטחות, יגידו שאין תקציב, ולא אני החלטתי- בעלי תפקידים יתחלפו, ומי ייקח אחריות?? הרי רק לתושבי פ"ת אכפת מהעומס על התשתיות, מהפקקים ומזיהום האוויר. למינהל מקרקעי ישראל (הממשלה) ולצה"ל יש אינטרס כלכלי.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר