אלון גל, מאיה שמחי, ד"ר תמיר ארביב. צילומים זאב שטרן
אלון גל, מאיה שמחי, ד"ר תמיר ארביב. צילומים זאב שטרן

אירוע משכנתה על הבר: "מבחינת ממוצע העלייה במחירי מ"ר, שכונת הדר גנים היא השיאנית"

בנק הפועלים ורשת שוקן קיימו בשיתוף ובנוכחות קהל רב אירוע שעסק בשוק הנדל"ן והמשכנתאות. בהרצאה המרכזית העניק אלון גל לקהל עצות לניהול כלכלי נכון של החיים

פורסם בתאריך: 19.2.20 16:27

אירוע "משכנתה על הבר – השעה השמחה שתקרב אתכם לדירה", התקיים ביום שלישי השבוע בבר התרל"ח בפתח תקווה. לאירוע הגיע קהל רב שנרשם אליו מראש. האירוע, שהתקיים בשיתוף בין בנק הפועלים לרשת שוקן, כלל הרצאה שסקרה את תחום הנדל"ן בפתח תקווה, הרצאה בנושא משכנתאות וריביות, ואת הרצאתו של אלון גל.

ד”ר תמיר ארביב. צילום זאב שטרן

ד”ר תמיר ארביב. צילום זאב שטרן

ההרצאה הראשונה באירוע הייתה של ד"ר תמיר ארביב, מתכנן ערים ואנליסט באתר מדלן – "פתח תקווה 20-25, מגמות, תכנון תהליכים והשפעות" ד"ר ארביב אמר: "אחד הנתונים החשובים שחשוב לכל מי שמחפש דירה בעיר זה לראות איך שוק הנדלן נראה לפי שכונות. מבחינת ממוצע עליה במחירי מטר מרובע, רואים שדווקא הדר גנים היא השיאנית, ואחריה שכונת רמת ורבר שגם היא רשמה עליות מאוד גבוהות. עוד דבר שהסתכלנו עליו הוא לגבי התחדשות עירונית בפתח תקווה, ואני מדבר על תמ"א 38 בשני המסלולים: תוספת בניה והריסה ובניה מחדש. כאשר מסתכלים על הפעילות בעיר בשנים האחרונות רואים שהזמן הממוצע למימוש תמ"א 38, מהגשת הפרויקט על ידי היזמים לקבלת היתר, ועד לאכלוס, לוקח בסביבות 4 שנים. זה נשמע המון אך זה בערך הממוצע הארצי. בסך הכל נוספו לעיר כ-1,100 דירות עד היום בפתח תקווה במסלול הזה. יש המון פרויקטים שנמצאים בתהליכים שונים, ואנו מדברים על 806 דירות שקיבלו היתר בניה ועוברות תהליכים בימים אלו. המרכז השקט זו השכונה שהיא השיאנית ובכלל כל שכונות מרכז העיר אלו השכונות עם הפוטנציאל הגדול ביותר לעבור את התהליך הזה בגלל ריבוי של בתים ישנים יחסית. אם כל הפרויקטים בעיר יצאו לפועל יתווספו לעיר 4,600 דירות חדשות לעיר ויש לזה משמעויות מרחיקות לכת מבחינת שירותים ומטרדי בניה".
על פרויקטים של פינוי בינוי בפתח תקוה אמר ארביב: "מבחינת פרויקטים של פינוי בינוי, לא היה הרבה בעיר, ויש רק פרויקט אחד הסתיים בעיר, פרויקט מרום נווה, שלקח לו 4 שנים. הוא היה מאוד מהיר יחסית אך גם קטן היקף".

מאיה שמחי. צילום זאב שטרן

מאיה שמחי. צילום זאב שטרן

לאחר מכן, התקיימה הרצאתה של מאיה שמחי, מקשרת גורמי נדל"ן באזור המרכז בבנק הפועלים, "כל משפחה והמשכנתה שלה". היא סקרה את מצב המשכנתאות כיום, את סוגי המשכנתאות ואת שיעורי הריבית בענף. "משכנתה היום היא נושא מרכזי בשוק הדיור, היום כמעט ואין רכישת נכס ללא משכנתה", אמרה שמחי, "כל הנושא הזה תופס נושא מרכזי בנושא הנדל"ן בכלל בשוק הדיור. שנת 2019 הייתה שנת שיא במשכנתאות. מחיר למשתכן הוא שחקן מאוד משמעותי ממחיר יד ראשונה והוא מהווה בערך כ-30 אחוז מסך כל מכירות הנכסים ביד ראשונה. לגבי ריבית המשכנתאות, אפשר לראות שמ-2017 אנו נמצאים במגמה של ירידה, וזאת מגמה שנמשכת. לגבי אחוזי מימון, היום הרגולציה די השתנתה בשנים האחרונות, בעיקר בדירות להשקעה כאשר המחוקק קבע שדירה להשקעה היא במימון של עד 50 אחוז בלבד, וזאת מטרה לבלום את נושא המשקיעים. לגבי דירה ראשונה ויחידה, אנו מדברים על 75 אחוז מימון. במחיר למשתכן אפשר לקבל עד 90 אחוז מימין, אבל יש סייגים לכך. לגבי תהליך לקיחת המשכנתא, אז היום אנו מציעים להגיע לפגישת ייעוץ לגבי הבקשה לאישור עקרוני, שעוסקת בהון שהבנק מוכן להעמיד לרשותכם וזה נותן לכם אינדיקציה לגבי ערך הנכס שאתם יכולים לחפש".
לאחר מכן היא התייחסה בפירוט רב יותר לריביות ולמחיר למשתכן: "יש משכנתאות שצמודות למדד המחירים לצרכן, שם יש ריבית קבועה, ויש ריבית משתנה כל חמש שנים. יש גם משכנתאות שלא צמודות למדד, שבהן יש את מסלול הפריים, שהוא מאוד נמוך, אך בבנק ישראל הגבילו זאת לעד 30 אחוז מהמשכנתה בלבד במסלול זה. יש גם ריבית קבועה ולא צמודה למדד, שזהו המסלול הבטוח ביותר, ובמהלך חמש שנים היא נשארת קבועה. בנוסף יש אפשרות לקחת היום הלוואת גישור. לכל אלו שרוצים לשדרג לדירה חדשה ולא רוצים לגור בשכירות עד לאכלוס, יש אפשרות לקחת הלוואת גישור כדי שהאכלוס והמכירה של הנכס הקיים יהיו באותו זמן. מבחינת מחיר למשתכן, ראינו אלפי דירות באזור ראש העין, רמלה ואור יהודה. זה תופס תאוצה ואנו לא יודעים מה יהיה העתיד של הפרויקט הזה אחרי הבחירות. כרגע עדיין יש הגרלות וזוכים ונרשמים ותנאים מועדפים למחיר למשתכן".

אלון גל. צילום זאב שטרן

אלון גל. צילום זאב שטרן

ההרצאה המרכזית הייתה של אלון גל – "נדל"ן כמנוע לעצמאות כלכלית". גל הוא בעל חברת תות תקשורת ותוצאות, ומייסד תכנית "המרוץ לדירה ב-180 יום". גל התייחס למצב של עצמאות כלכלית, והסביר על המונח ריבית דריבית. "עצמאות כלכלית זה להגיע למצב שבו אדם יכול שלא לעבוד ועדיין תהיה לו הכנסה כדי לכלכל את משפחתו", הוא אמר. "מי שלא מגיע למצב הזה זה לא כי זה בלתי אפשרי, אלא כי במוח שלו הוא אומר שזה בלתי אפשרי. היום ארגון מצליח זה ארגון שנהנה מתשואות על הנכסים שלו. אלברט איינשטיין אמר שפלא עולם שמיני זה מה שנקרא, ריבית דה ריבית".
לאחר מכן הוא ציין כי היום ישנן עסקאות טובות בנדל"ן בהתאם לתקופה ולסיטואציה. הוא סיפר איך קנה דירה לאחר שנפתח כביש שמחבר בין דרום חדרה לכביש 4, ואיך הנכס העלה את הערך שלו בגלל הכביש. הוא סיפר איך על משכנתא אפשר לקבל 2.5 אחוז ריבית ולעשות תשואה בנכס של 10-13 אחוזים בשנה. "אנשים לומדים תיאוריה, ועושים שיעורי נהיגה ואז כמה טסטים ומשקיעים המון כסף, רק כדי שתהיה להם שליטה על הדרך שהם זזים. אז למה לא כל אחד מאיתנו משקיע את אותו הזמן רק כדי ללמוד לנהל את עצמו כלכלית. הסיבה לכך היא כי אנו אומרים לעצמנו שאין לי זמן לזה".
גל סיפר לאחר מכן איך אנשים משלמים כפל ביטוחי בריאות, מה שמגיע לאלפי שקלים בשנה, מבלי שהם בכלל יודעים על כך. עוד הוא סיפר איך היום באמצעות הסמרטפונים, יש אפשרות לקבל המון מידע בתחום. לבסוף הוא המליץ לקהל לעשות שני דברים כל יום לשיפור המצב הכלכלי, כמו למשל לבדוק את הריבית בבנק או את הביטוח בקופת חולים, או לנסות לקבל עסקה יותר טובה בחברת הסלולר, וכו'. "ככה תהיו המנטורים של הילדים שלכם דרך מעשים ולא דרך דיבורים", סיכם גל.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר